artikel

Gall & Gall vernieuwt slijterijformule

Horeca

Met de nieuwe formule moeten vooral vrouwelijke klanten en 30-plussers de weg naar de winkels van Gall & Gall weten te vinden. Zibb Retail heeft de fotoreportage.

Gall & Gall vernieuwt slijterijformule

Met 520 winkels is Gall & Gall, een zusterketen van Albert Heijn, de marktleider in Nederland op het gebied van slijterijen. In Leidschendam heeft het bedrijf de nieuwe formule gelanceerd, met een nieuw logo en een compleet nieuwe huisstijl. Grijs en oranje zijn de nieuwe kleuren van Gall & Gall, waar op dit moment rood en geel nog een belangrijke rol spelen in de formule.
De nieuwe vestiging zit in een winkelcentrum in de buurt van een Albert Heijn-vestiging, een combinatie die op veel plekken in Nederland voorkomt. Van de 520 Gall & Gall-slijterijen wordt ongeveer de helft door franchisers bestierd, de rest betreft filialen. Veel AH-franchisers hebben ook een slijterij van Gall & Gall, maar er zijn ook losse winkeliers die zo’n winkel bestieren. De formule groeide vorig jaar sneller dan de markt.
De inrichting van de winkels is aangepast. De winkel kent een open structuur met het assortiment tegen de wanden en een paar eilanden. In combinatie met de brede deuren moet dit meer klanten de winkel binnenkrijgen. De verschillende productgroepen zijn duidelijk gemarkeerd, waardoor klanten makkelijk het product van hun keuze moeten kunnen vinden.
Nieuw in de formule is de presentatietechniek ‘Spotlights’. Op ooghoogte in het schap worden een aantal speciaal geselecteerde producten op een opvallende manier onder de aandacht gebracht. Dit kunnen aanbiedingen zijn, maar ook producten van het seizoen, premiums en speciale acties. De displays moeten vooral de impulsaankopen stimuleren.
Gall & Gall lanceert in de nieuwe formule ook het pick & mix-kadoconcept. Klanten kunnen bij iedere fles hun eigen cadeauverpakking kiezen. Daarbij is er de keuze uit basis, eigentijds, luxe en traditioneel. Veel sterke drank wordt in Nederland als presentje gekocht en door de verpakkingen duidelijker aan te bieden, denkt Gall & Gall een extra graantje uit deze markt mee te kunnen pikken. Om de keuze voor klanten verder te vergemakkelijken staan diverse flessen voorverpakt in het schap.
Het nieuwe logo van Gall & Gall moet het eigentijdse karakter van de winkels versterken. De formule zet in de toekomst versterkt in op feestjes bij klanten thuis. In principe biedt het bedrijf alles te koop of te huur aan voor feestjes van vijf tot vijftig mensen. Van biertaps, beertenders, wijnen, mixdranken, statafels, parasols en ijsblokjes aan toe. Wie genoeg besteedt, krijgt de parasols en de Beertender zelfs gratis te leen van Gall & Gall.
De nieuwe winkel werd met diverse acties onder de aandacht van de klant gebracht. Hoe snel de nieuwe formule wordt uitgerold is nog niet duidelijk. Eerst wordt duidelijk gekeken naar de resultaten van deze proefwinkel, daarna wordt gekeken welke aanpassingen er nodig zijn en in welk tempo de nieuwe uitstraling in de rest van het land zal verschijnen. ‘Uiteindelijk beslissen onze klanten of de winkel succesvol is en het concept verder kan worden uitgerold. Wij hebben er vanzelfsprekend alle vertrouwen in’, zegt commercieel-directeur Robert van Houten van Gall & Gall.
Tekst: Joep Meijsen
Foto’s: Gall & Gall