artikel

Gast verschilt

Horeca

Volgens Foodstep zijn er zes verschillende type lunchers, met elk hun eigen wensen. Al deze typen gebruiken de lunch op hun eigen manier. Wie zijn die lunchers, wat eten ze en hoe lang blijven ze zitten?
Lees het hier…

Gast verschilt

De traditionele luncher (16 % van het totaal) luncht de hele week in het bedrijfsrestaurant en blijft het langst zitten: gemiddeld bijna 30 minuten. Hij koopt de hele lunch in het restaurant en besteedt iets meer dan gemiddeld. De traditionele luncher eet en drinkt heel gevarieerd, maar beperkt de keuze tot de traditionele gerechten, zoals de gewone bruine/witte boterham met kaas en vleeswaren/vis en soep. Eet ook nog wel eens frites, een warme maaltijd (nasi, bami) of warme snack (saté, pasteitje) en fruit.

De doorsnee lekkerbek (20%) kenmerkt zich door een normale bezoekfrequentie van het restaurant, brengt tijdens de lunch gemiddeld 24 minuten door in het bedrijfsrestaurant en besteedt iets meer dan gemiddeld. Hij stelt geen specifieke eisen aan het eten, als het maar gewoon lekker smaakt. Deze consument luncht graag in combinatie met warm eten en kiest bij voorkeur voor een ‘volle’ smaak en heeft een ‘afkeer’ voor mager en gezond. De doorsnee lekkerbek is qua productkeuze niet bijzonder gevarieerd en kiest voor warme gerechten.

De luxe luncher (24%) heeft een normale bezoekfrequentie en zit gemiddeld 25 minuten in het restaurant. De besteding ligt boven gemiddeld (€0,25 meer), omdat deze groep vaker de hele lunch in het restaurant koopt. Het eetgedrag kenmerkt zich door variatie en ‘luxe’. De luxe luncher koopt vooral harde, maar ook zachte broodjes. Deze worden belegd met roomboter en luxe kazen, luxe vleeswaren en broodsalades. Deze consumenten eten verder warme snacks en frites. Daarnaast behoort gesneden fruit tot het basisassortiment.

De gezonde luncher (14%) besteedt gemiddeld minder, maar heeft een hogere gemiddelde bezoekduur. Deze consumenten nemen regelmatig producten mee van huis. Eet alles wat gezond is, maar laat veel producten staan, vooral warme gerechten. Het repertoire aan producten is beperkt. De gezonde luncher kiest vaker dan gemiddeld voor rauwkostsalades, fruit en zure desserts.De snelle luncher (4 %) bezoekt het restaurant vaak, maar luncht ‘slechts’ 22 minuten. Wel ligt de besteding boven gemiddeld. Hij kenmerkt zich door weinig variatie in eten en drinken. Tot de keuzes behoren wel croissants en luxe kazen en af en toe een warme snack (kroket of frikandel) of een éénpansgerecht.

De prijsbewuste luncher (22%) bezoekt het restaurant minder vaak en is daar iets korter dan gemiddeld. De besteding ligt laag, mede ingegeven doordat eten vaker wordt gekocht als aanvulling op de van thuis meegebrachte producten. Hij koopt overal minder van, uitgezonderd warme dranken (zijn vaak gratis) en frites.

De snelle luncher (4%) bezoekt het restaurant vaak, maar luncht slechts 22 minuten. Wel ligt de besteding boven het gemiddelde. Is vooral ontevreden over de prijsstelling in het restaurant. Koopt overal minder van, uitgezonderd warme dranken (zijn vaak gratis) en frites.