artikel

Gauchos op zoek naar franchisenemers

Horeca

Na 25 jaar is het zover, Gauchos gaat franchisen. De Brits/Nederlandse restaurantketen Gioma Restaurants, die in ons land 18 grote(re) Gauchos-vestigingen exploiteert en in eigendom heeft, zet de deur open voor franchisenemers. Volgens Gioma-directeur Jan Geenemans biedt franchising aantrekkelijke groeimogelijkheden voor de keten van steakrestaurants.

Gauchos op zoek naar franchisenemers

Gioma, ook in Engeland en Zwitserland actief, heeft de afgelopen jaren andere concepten, waaronder Alfonso’s, Calzone en Down Mexico Way (dat niet aansloeg) in ons land afgestoten en concentreert zich nu volledig op Gauchos. Er zijn in Nederland op dit moment 18 grotere vestigingen (minimaal 120 zitplaatsen).

Gauchos is een merk dat al 25 jaar bekend is in Nederland en waarvan, zo zegt Geenemans, altijd al werd gedacht dat het een franchiseconcept was. Hoewel er in het verleden al belangstelling was voor franchise, vond Gioma het niet eerder zinvol om deze weg in te slaan. Nu de organisatie al z’n pijlen in ons land richt op Gauchos, is het dan toch zover.

Geenemans wil allereerst de belangstelling voor franchise peilen en dan beginnen met enkele pilotzaken. Het is niet de bedoeling om kant-en-klare Gauchos-vestigingen te bouwen en daar franchisenemers bij te zoeken. Geenemans denkt meer aan zelfstandige ondernemers die hun zaak willen laten ombouwen tot een Gauchos en willen aantreden als franchisenemer. ‘Mensen die zeggen: dít is de oplossing.’ Ook managers van de huidige Gauchos-zaken kunnen franchise overwegen.

Niet spijkerhard
De Gioma-directeur denkt niet aan een softfranchise concept, maar ook niet aan hardfranchise. ‘We willen het niet 100 procent spijkerhard maken. Ik denk dat 80 procent van de huidige formule minimaal intact moet blijven. Er moet ook nog wat ruimte voor eigen invulling overblijven.’

Geenemans denkt via franchise snel te kunnen groeien, maar geeft meteen ook de grenzen van die groei aan. Hij verwacht door te groeien naar 30 Gauchos-vestigingen. Het blijft overigens de bedoeling dat Gioma ook nog voor eigen rekening vestigingen blijft ontwikkelen. De verhouding eigen exploitaties en franchise is nog open. ‘Het kan 40/60 zijn of 60/40.’

De Gioma-directeur realiseert zich dat Gauchos-vestigingen in franchise minder zullen opleveren dan de eigen zaken, maar denkt voldoende compensatie te vinden in de toename van het aantal vestigingen. Een (grote) Gauchos-vestiging doet op jaarbasis gemiddeld zo’n 9 ton omzet.Geenemans noemt het franchise-avontuur redelijk uniek, aangezien de meeste franchiseconcepten fastfood-formules zijn en geen restaurants. Slaat de Gauchos-franchise aan dan wil Gioma ook in Engeland en Zwitserland gaan franchisen.

Gioma, ook in Engeland en Zwitserland actief, heeft de afgelopen jaren andere concepten, waaronder Alfonso’s, Calzone en Down Mexico Way (dat niet aansloeg) in ons land afgestoten en concentreert zich nu volledig op Gauchos. Er zijn in Nederland op dit moment 18 grotere vestigingen (minimaal 120 zitplaatsen).

Gauchos is een merk dat al 25 jaar bekend is in Nederland en waarvan, zo zegt Geenemans, altijd al werd gedacht dat het een franchiseconcept was. Hoewel er in het verleden al belangstelling was voor franchise, vond Gioma het niet eerder zinvol om deze weg in te slaan. Nu de organisatie al z’n pijlen in ons land richt op Gauchos, is het dan toch zover.

Geenemans wil allereerst de belangstelling voor franchise peilen en dan beginnen met enkele pilotzaken. Het is niet de bedoeling om kant-en-klare Gauchos-vestigingen te bouwen en daar franchisenemers bij te zoeken. Geenemans denkt meer aan zelfstandige ondernemers die hun zaak willen laten ombouwen tot een Gauchos en willen aantreden als franchisenemer. ‘Mensen die zeggen: dít is de oplossing.’ Ook managers van de huidige Gauchos-zaken kunnen franchise overwegen.

Niet spijkerhard
De Gioma-directeur denkt niet aan een softfranchise concept, maar ook niet aan hardfranchise. ‘We willen het niet 100 procent spijkerhard maken. Ik denk dat 80 procent van de huidige formule minimaal intact moet blijven. Er moet ook nog wat ruimte voor eigen invulling overblijven.’

Geenemans denkt via franchise snel te kunnen groeien, maar geeft meteen ook de grenzen van die groei aan. Hij verwacht door te groeien naar 30 Gauchos-vestigingen. Het blijft overigens de bedoeling dat Gioma ook nog voor eigen rekening vestigingen blijft ontwikkelen. De verhouding eigen exploitaties en franchise is nog open. ‘Het kan 40/60 zijn of 60/40.’

De Gioma-directeur realiseert zich dat Gauchos-vestigingen in franchise minder zullen opleveren dan de eigen zaken, maar denkt voldoende compensatie te vinden in de toename van het aantal vestigingen. Een (grote) Gauchos-vestiging doet op jaarbasis gemiddeld zo’n 9 ton omzet.Geenemans noemt het franchise-avontuur redelijk uniek, aangezien de meeste franchiseconcepten fastfood-formules zijn en geen restaurants. Slaat de Gauchos-franchise aan dan wil Gioma ook in Engeland en Zwitserland gaan franchisen.