artikel

Gedonder in de glazen

Horeca

Interbrew vervangt een groot deel van de bierglazen voor de merken Hertog Jan, Oranjeboom en Dommelsch. De actie is bij kastelein Ben Trooster uit Vlaardingen verkeerd gevallen. De nieuwe glazen zijn groter en nopen tot een prijsverhoging. In een tijd waarin de horeca de naam heeft te duur te zijn vindt hij de timing van de introductie ronduit ongelukkig.

Gedonder in de glazen

Bierbrouwer Interbrew stuurt half september alle accountmanagers op pad. In een megaoperatie vervangt de brouwerij oud glaswerk voor anderhalf miljoen nieuwe bierglazen. Het fluitje van 18 centiliter verdwijnt omdat het volgens de brouwer relatief weinig wordt gebruikt en maakt plaats voor een glas met een inhoud van 22 cl. De stapelbare ‘Amsterdammer’ die vorig jaar pas werd geïntroduceerd, is aangepast en krijgt bovendien gezelschap van een broer die dezelfde breedte en hoogte heeft. De tapmaat van beide glazen is hoger dan een reguliere ‘vaas’ en gaat van 22 naar 25 cl.

De wijziging heeft tot protest geleid van Ben Trooster die in zijn actie wordt geruggesteund door KHN. De eigenaar van café De Waal in Vlaardingen is van mening dat Interbrew-relaties door de grotere inhoud gedwongen worden de prijzen voor een glas bier te verhogen. In zijn zaak, zo rekende hij uit, gaat een vaasje van €1,70 naar €1,90. ‘Voor menig ondernemer zal dit de genadeklap zijn. In deze tijd, waarin de horeca toch al de naam heeft te duur te zijn zal de consument nu nog eerder zijn kratje bier bij de Albert Heijn halen.’

Inmiddels heeft Trooster, ook bestuurslid van KHN in Vlaardingen, meerdere gesprekken gehad met vertegenwoordigers van de brouwerij. Hierin is afgesproken dat Trooster voorlopig het oude glaswerk blijft gebruiken. ‘Op korte termijn wil ik met eigen glaswerk komen, in de huidige maten en met een eigen logo.’ Met een Interbrew-collega uit de regio die wel bier gaat tappen in de nieuwe glazen zal later dit jaar worden vergeleken of de klanten inderdaad wegblijven door de prijsverhoging.

‘Gunstig voor ondernemer’
Voorlichter Anne de Graaf van Interbrew betreurt de actie van de kastelein. ‘We dwingen niemand de nieuwe glazen te nemen. Al zijn ze veel goedkoper dan het oude glaswerk. Bovendien is berekend dat voor iedere Amsterdammer een tapverlies geldt van 2 centiliter. Voor de grotere glazen blijft dit verlies gelijk, dus ook dat is gunstig voor de ondernemer. En door de tapaanduiding op de glazen ziet de consument beter wat hij krijgt.

Meer bier in het glas. Een prijsaanpassing van 5 tot op zijn hoogst 15 cent per glas is volgens ons dan ook goed te verkopen aan de klant.’Of de berekening helemaal correct is, is echter nog maar de vraag. Een rekensommetje wijst uit dat een ‘vaasje’ met een prijs van €1,80 straks €0,20 duurder moet worden wil de kastelein zijn omzet op peil houden. Want: Als het oude glas van 22 cl. wordt vervangen door een model van 25 cl, en het tapverlies blijft 2 cl, dan tapt de ondernemer respectievelijk 24 en 27 cl. bier per glas.

Uitgaande van een biertank van 1000 liter komen er in de oude situatie 4166 glazen bier uit één tank. En 3703 ‘nieuwe’ glazen. Een verschil van 463 glazen. Per tank komt er nu nog €7499,- in de kassa en ‘maar’ €6664,- zodra de nieuwe glazen er zijn. Een prijsverschil van €835,-. Met dit sommetje geconfronteerd zegt Anne de Graaf dat onderzoek op de brouwerij heeft uitgewezen dat een huidige vaas met een schuimkraag van 28 mm geen 22 maar 23 centiliter bier bevat, wat het prijsverschil verder verkleint.

‘Bovendien verkoopt de ondernemer ook meer bier. Wij denken dat het aantal glazen dat wordt gedronken aan de bar gelijk blijft. En bovendien, wil je als ondernemer vasthouden aan je bruto marge? Als je alleen de extra kosten eruit wil halen praat je over een prijsverhoging van maar vier eurocent per glas.’ Volgens de Interbrew-voorlichter wordt de introductie van de glazen ondersteund met reclamemateriaal. Tafelkaartjes en dergelijke. ‘Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat de prijs geen argument is om weg te blijven uit de kroeg. Gezelligheid vinden de mensen veel belangrijker.’

Niet dramatiseren
Als eigenaar van diverse horecabedrijven aan het Leeuwarder Ruiterskwartier gaat Jan Oosterhoff wel mee met deze woorden. Gematigd positief is hij over de stap van de brouwerij. Met zijn zaken als De Toog en De Stengel is hij een grote relatie van Interbrew. ‘Het brengt ons niets, maar we moeten het niet dramatiseren. De klant krijgt straks een beetje meer bier voor dezelfde prijs. Ik ga de prijzen niet verhogen. Zo komt de branche ook eens positief in het nieuws. Een vaasje kost bij mij €1,85 en een fluitje €1,70. Ik heb die berekening ook gedaan, en het scheelt straks wel duizenden euro’s per jaar. Maar met een beetje geluk gaat de bierkorting ook weer omhoog.’