artikel

Geen zak geld nodig om te beginnen

Horeca

Twintig zaken in twintig jaar. Is dat een prestatie? Dat ligt er aan hoe je er tegen aankijkt. De jarige cafetariaketen Hap Snap heeft nooit een snelle groei van het aantal vestigingen geambieerd. ‘Wij staan voor rustige, gestructureerde groei van één of twee zaken per jaar’, vertelt formulemanager Marko Koppejan. ‘We hadden drie jaar geleden zelfs 22 vestigingen, maar hebben van drie zaken afscheid genomen, omdat die niet meer bij de formule pasten. We zitten inmiddels weer op twintig vestigingen.

Geen zak geld nodig om te beginnen

Alles is bij Hap Snap net een beetje anders dan bij andere cafetariaformules. Natuurlijk proberen ook Koppejan en formulecoach Mark Byrne, net als hun collega’s, hun formule zo goed mogelijk te verkopen. Toch worden niet enkel hosannaverhalen verkocht. Koppejan: ‘Je zult van mij niet horen dat al onze twintig zaken stuk voor stuk gierende succesverhalen zijn. Dat kan bij geen enkele keten. Ik lees geregeld dat soort verhalen, maar dat bestaat gewoon niet. Ook wij hebben een of twee ‘zorgenkindjes’: zaken waar meer aandacht en begeleiding nodig is. Die geven we dan ook.’

Mark Byrne is sinds 1 januari in dienst om die extra zorg te geven. Begeleiding en advisering in de zaken is zijn ‘pakkie an’, al blijft ook Koppejan de zaken bezoeken. ‘We proberen de zaken één keer per week te bezoeken’, aldus Koppejan. ‘Met de aanstelling van Mark Byrne kunnen we de komende jaren rustig doorgroeien naar 25 of 30 vestigingen.’

Hap Snap werkt volgens een heel eigen franchisesysteem. Zo betalen nieuwe franchisenemers een borg van 20.000 euro. ‘Daarvoor krijgen ze een compleet ingerichte zaak’, aldus Koppejan. ‘Dus sleutel in de deur en je kunt beginnen. De borgsom krijgt de franchisenemer terug na contractbeëindiging, mits hij zich aan de afspraken over onderhoud heeft gehouden.’ Byrne: ‘De franchisenemers zijn verplicht om onderhoudscontracten af te sluiten.’

Voorts betaalt de franchisenemer een fee. Deze is echter niet gebaseerd op de omzet, maar op de investering van de organisatie. ‘Wij willen rendement op onze investering’, stelt Koppejan. ‘Met een bepaalde formule berekenen wij de fee. Als de cafetariahouder meer dan de verwachte omzet draait, is dat puur zijn verdienste. De fee stijgt niet mee met de omzet. Wel wordt de fee elk jaar geïndexeerd, meestal op basis van de reguliere huurindexen.’

De franchiseorganisatie is eigenaar (in vier gevallen) of hoofdhuurder van het pand. ‘De franchisenemer betaalt dezelfde huurprijs als wij aan de verhuurder van het pand.’

Loondienst
Nieuwe franchisenemers komen niet zo maar binnen bij de formule. Na een selectieprocedure moet de geïnteresseerde een half jaar in loondienst bij een Hap Snap-vestiging, als opleiding. ‘Tijdens die opleiding blijkt of de geïnteresseerde geschikt is. Als het bijvoorbeeld druk wordt kort voor het einde van de dienst, verwachten we dat toekomstige franchisenemers zelf zien dat ze moeten doorwerken. Een negen-tot-vijf-mentaliteit kun je je tenslotte ook niet veroorloven als je zelfstandig Hap Snap-ondernemer bent.’

Hap Snap is full franchise. Op het naleven van de richtlijnen wordt streng gelet. Byrne: ‘De vestigingen zijn zeven dagen per week open. Gestreken bedrijfskleding is verplicht: heren een stropdas, dames een sjaaltje. Klanten in de zaak eten altijd van een aardewerk bordje. De formule is hard. De kleurstellingen, werkwijze, regels zijn overal hetzelfde. Ik heb in mijn kofferbak allerlei meetapparatuur liggen waarmee ik controles uitvoer. Ik kijk ook naar uitstraling en netheid. Nee, de franchisenemers zien me niet als een politieagent, maar als een adviseur en één van hen. Ik heb zelf ook een Hap Snap–vestiging gehad.’

Een onafhankelijk bureau houdt hygiënecontroles en er zijn regelmatig bezoeken van een mystery-guest. Byrne: ‘We dragen de formule samen. Daar moet iedereen aan meedoen.’Ook het assortiment is hard. De meeste artikelen van Hap Snap zijn private label op basis van eigen receptuur. Bijzondere producten zijn bijvoorbeeld het dagverse softijs, espressokoffie en de meergranenkroket (op basis van de vleesvervanger Goodbite). ‘Die kroket is geschikt voor iedere klant: vleeseter, vegetariër en moslim’, aldus Byrne. ‘Vegetariërs dachten in het begin dat we ze bedonderden, omdat het net lijkt of er vlees in de kroket zit.’