artikel

Geheugensteuntje verbetert rendement op saus

Horeca

Wil Putters, eigenaar van Bestaria Harte Vier in Roosendaal, zond een idee in dat hem inmiddels een besparing op het sauzenverbruik heeft opgeleverd van zo’n 35 procent. Hij ontwierp stickertjes die aangeven hoeveel keer moet worden gepompt om de juiste hoeveelheid saus aan de snacks of frites toe te voegen.

Geheugensteuntje verbetert rendement op saus

‘We zagen steeds dat het moeilijk is voor medewerkers om de discipline op te brengen om op de te onderscheiden porties frites dezelfde hoeveelheid saus te portioneren’, licht Putters zijn idee toe. ‘Op het oog verkleint een portie saus naarmate de hoeveelheid frites groter wordt. Dit bracht met zich dat het personeel bij een grote portie meer keren pompte dan bij een kleine frites. Zo bleef de hoeveelheid saus met betrekking tot de grootte van de portie frites optisch hetzelfde. En dat terwijl de klant toch maar voor één portie saus betaalt.’

Harte Vier heeft acht dispensersauzen in het assortiment. Door het aanbrengen van stickertjes op de dispensers herinnert Wil Putters zijn medewerkers er nu aan hoeveel keer zij per portie-eenheid mogen pompen. Voor bijvoorbeeld mayonaise één keer, maar bij knoflook twee keer, omdat deze saus dikker is. Daarbij heeft hij eerst alle dispensers goed afgesteld op hoeveelheid en controleert hij dit regelmatig. De kosten van zijn idee zijn volgens de cafetariahouder te verwaarlozen. Ze wegen bij lange na niet op tegen het rendementsvoordeel wat hem dit inmiddels op de sauzen heeft opgeleverd. Putters kocht destijds voor 65 gulden een labelmachine. Een taperol kostte hem 13 gulden. Hij gebruikt het apparaat ook om in magazijnstellingen en in de koelcel de juiste plaats van producten aan te geven. Aldus blijft het bedrijf zowel voor als achter netjes op orde.

Volgens bedrijfsleider Ronald van Hees werken de geheugensteuntjes uitstekend. ‘Maar je moet de medewerkers er wel eerst op wijzen. Misschien komen de labels kinderachtig over. Maar uiteindelijk raakt iedereen ervan overtuigd dat het systeem ten goede komt aan de bedrijfsvoering. Het schept gewoon duidelijkheid. Het personeel weet waar ’t aan toe is en de klant krijgt altijd hetzelfde.’