artikel

Gerrit Luitingh trots op zijn personeel

Horeca

Gerrit Luitingh wilde als kind al ‘patatboer’ worden. Hij werd echter in eerste instantie boekhouder. Toen hij in een advertentie een cafetaria in Hilversum te koop zag staan, aarzelde hij niet. Inmiddels zit Luitingh 25 jaar in het vak. Met zijn cafetaria/lunchroom De Dirigent in Almere staat Luitingh niet voor de eerste keer in de halve finale van de Cafetaria van het Jaar.

Met hun toenmalige zaak ‘Kwalitaria ’t Stadhuisplein behaalden Gerrit Luitingh en zijn vrouw in 1995 de derde plaats in de cafetariavakwedstrijd. ‘Ik zie de wedstrijd dan ook als een enorme motivatie voor mij en mijn personeel’, vertelt hij. ‘Ik heb vooraf met elk personeelslid overleg gevoerd of we er aan mee moesten doen. De reacties waren unaniem positief.’
Luitingh hecht veel belang aan zijn medewerkers. ‘Zij bepalen het succes van deze winkel’, zegt hij. ‘Zonder mijn medewerkers kan ik niks. Ik ben ook trots op ze. Ik prijs me gelukkig dat ik ze in dienst heb’.
Luitingh vindt het van belang dat zijn personeelsleden over voldoende vaardigheden en productkennis beschikken. ‘Ik stimuleer ze dan ook om opleidingen volgen. Momenteel leren er twee zelfs voor horecaondernemer. Naast vriendelijkheid, vind ik vakbekwaamheid van medewerkers van groot belang.’

Nieuwe naam
Sinds januari heet zijn zaak cafetaria/lunchroom De Dirigent. Daarvoor was Luitingh aangesloten bij het samenwerkingsverband Family. ‘Ik ben erg tevreden met hoe het nu loopt. Nadat bekend was dat ik afscheid zou nemen van het samenwerkingsverband hebben diverse medewerkers nieuwe namen bedacht. Totdat de ‘De Dirigent’ op het bord prijkte. De zaak is gevestigd in een Muziekwijk en dan is dat natuurlijk een leuke naam. We krijgen er veel aardige reacties op.’Het interieur wordt aan de naam aangepast. ‘Nu hangt nog decoratiemateriaal zoals mandjes en bloemen aan de plafonds en muren’, meldt Luitingh, als net de etaleur binnenstapt met een aantal oude blaasinstrumenten. ‘Kijk, die passen een stuk beter bij onze nieuwe uitstraling’, vervolgt Luitingh. ‘Het is ook goed om de zaak te blijven vernieuwen. De klanten zien dan dat je bezig bent met je bedrijf.’

Ook vegetarisch
De Dirigent beschikt over een breed assortiment. ‘Dit is een cafetaria èn een lunchroom’, merkt Luitingh nog maar eens op. ‘Door te kiezen voor een breed en diep assortiment trek je nieuwe doelgroepen aan. Ook een vegetariër kan hier terecht. Zo’n assortiment vraagt om meer vaardigheden van het personeel. Vandaar die cursussen.’
Het verzorgde uiterlijk van zijn zaak, acht Luitingh van groot belang. ‘Dat is ook een aspect waarmee ik me wil onderscheiden van mijn concurrenten.’ Met kwaliteit, een breed assortiment en vriendelijk en vakbekwaam is het plaatje rond. De service is zeker zo belangrijk als het werkelijke product’, aldus Luitingh.

De Dirigent is inmiddels de vijfde zaak van Luitingh. Zijn vrouw werkt veelal achter de schermen. Verder heeft hij zes full- en vier parttimers in dienst. Luitingh heeft door de jaren heen veel ervaring opgedaan. ‘Er is nogal wat veranderd’, vertelt hij. Toen ik 25 jaar geleden samen met een vriend een cafetaria overnam, hadden we absoluut geen plan of wat dan ook. We zijn zomaar begonnen. We hebben het geluk gehad dat de vorige eigenaar een hele serieuze ondernemer was, die ons in het begin goed begeleidde. Dat we allebei een accountantsachtergrond hadden was ook een voordeel. We wisten heel goed wat debet en credit was.’