artikel

Gezond, beleving en efficiency bij Horecava Innovation Awards

Horeca

De jury van journalisten, ondernemers en horeca-adviseurs heeft 16 innovaties voor de horeca genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2008. De vorig jaar ingezette trend bij de inzendingen zet zich voort: veel zijn gericht op gezond & bewust, beleving en efficiency. Op de eerste dag van Horecava 2008, maandag 7 januari, maakt de jury de winnaar per categorie en de overall winnaar bekend. Alle nominaties zijn op de Horecava te zien. Voor deze achtste editie van de innovatiewedstrijd leverden horeca- en catering-leveranciers ruim 150 producten en diensten aan.

Gezond, beleving en efficiency bij Horecava Innovation Awards

Gezond wordt steeds ‘bewuster’ in de markt gezet, aldus de jury. Biologisch, organisch, fair trade, caloriearm, minder vet en energiezuinig: leveranciers spelen in op de trends in de samenleving. Van snackfabrikanten en drankenleveranciers tot ontwerpers van apparatuur en interieurs. Iedereen lijkt bezig met gezond en bewust. Ook beleving blijft hot: inspelen op de zintuigen van gasten in horeca en catering is zeer belangrijk. Het gevaar van doordraven ligt wel op de loer, bijvoorbeeld als de functionaliteit van apparatuur in het gedrang komt of als er bij trendy drankjes met hippe verpakking te weinig aandacht is voor smaak. Efficiency is het credo bij keukenapparatuur, kassasystemen, barautomatisering en softwareprogramma’s. Veel ondernemers kampen met hoge personeelslasten of personeelstekort en met slimme oplossingen proberen steeds meer leveranciers bij te dragen aan betere bedrijfsvoering en betere service. Uiteraard zag de jury inzendingen die inspelen op het naderende rookverbod in de horeca. Twee kregen een nominatie.

De 16 nominaties zijn: