artikel

Gm in de frontlinie

Horeca

Terreuraanslagen en verdachte pakketjes zetten general managers wereldwijd op scherp. Maar hoe regel je dat, veiligheid, in een business die het van gastvrijheid moet hebben? ‘Vergeet niet, al die ontruimingen en evacuées bieden ook marktkansen.’ Crisismanager Ilmar Woldring heeft tips voor hoteliers die willen inspelen op ‘evacuatie- en terreurmarkt’.

Gm in de frontlinie

Crisismanager Ilmar Woldring heeft tips voor hoteliers die willen inspelen op ‘evacuatie- en terreurmarkt’.

  • In veel gemeentelijke rampenplannen figureren hotels, maar niet overal. Checken kan nooit kwaad, en vraag dan ook meteen ook naar eventuele (financiële) afspraken die zijn gemaakt. Elke gemeente heeft een ambtenaar Rampenbestrijding. Ook de brandweer kan van dienst zijn; vraag dan naar iemand van de sectie Preparatie.
  • Mocht een hotel niet voorkomen in het rampenplan, dan kan het toch handig zijn het bedrijf kandidaat te stellen. Kijk wel goed wat je te bieden hebt: een grote eetzaal is belangrijk, kleinere zaaltjes kunnen heel nuttig zijn voor bijeenkomsten van bijvoorbeeld crisisteams, buiten het directe zicht van de media. Kijk ook naar de bereikbaarheid en de kosten: hoe vindt verrekening plaats?
  • Hotels in de buurt van een riskant object, doen er verstandig in gesprek te gaan met de beheerder. Die zal in zijn bedrijfsnoodplan toch al aandacht aan zaken als ontruiming en evacuatie moeten besteden. Voor de hand liggende riskante objecten zijn bijvoorbeeld NS-stations (en rangeerterreinen, zeker als er chemische transporten plaatsvinden) en productielocaties. Maar ook vliegvelden en ziekenhuizen kunnen behoefte hebben aan uitwijkmogelijkheden.

Ilmar Woldring is eigenaar van Iwécom, een communicatiebureau dat zich sinds 1999 toelegt op crisismanagement en –communicatie.