artikel

‘Goed eten begint bij leuk koken

Horeca

Smaak- en kooklessen lijkt het nieuwe uitje voor kinderen te worden. In Nederland zijn opvallend veel initiatieven voor dergelijke lessen. De initiatiefnemers willen op die manier de allerjongsten liefde voor voeding bijbrengen, zodat ze op den duur zelf een gezonde keuze kunnen maken in wat ze eten.
Lees het uitgebreide artikel…

‘Goed eten begint bij leuk koken

‘Sommige jongeren denken nog steeds dat melk uit een pak komt en niet van de koe’, weet chef-kok Ben van Beurten sinds hij kansarme jongeren in de Fifteenkeuken opleidt tot kok. Het is niet alleen de wetenschap die kinderen missen over waar eten soms vandaan komt, maar ze ontberen ook de kennis over gezond eten. ‘Zelfs in de kantine op het ROC in Amsterdam liggen weinig gezonde happen. Daar volg je dan de opleiding tot kok…’

Van Beurten zou in navolging van tv-kok Jamie Oliver graag wat doen met het eten in schoolkantines. ‘Gewoon op een simpele manier met stickers aangeven wat gezond en ongezond is. Dan maak je ze toch bewust van goed en slecht eten.’

Nu probeert hij dat iedere zondagmiddag met zijn keukenbrigade te doen tijdens ‘kids in the fifteen kitchen’. Tijdens het eten met de ouders, gaan de kinderen koken en bakken en krijgen ze een ‘gezonde maaltijd’ met een toelichting daarop.

Smaaklessen
Met hetzelfde idee organiseren IENS internetrestaurantgids, TIP Culinair, kookscholen en verschillende koks hun kook- en smaaklessen voor kinderen. IENS organiseert maandelijks een cursus van twee lessen voor kinderen.

‘Daar kwamen in eerste instantie vooral veel mensen uit Amsterdam Oud-Zuid op af. Het viel toen op dat verschillende kinderen riepen dat ze oesters en sushi het lekkerste vonden. Dat is voor jongeren toch niet het gangbare eten’, vertelt Claire Schalm van de IENS.

De cursussen ‘zoet en zuur’ en ‘bitter en zout’ zijn niet gemaakt omdat er smaakvervlakking optreedt onder kinderen, stelt Schalm. ‘Het is meer vanuit de passie voor eten en educatie aan kinderen.’ De smaaklessen van de proeversacademy wil IENS nu landelijk invoeren. ‘We hebben de lessen verder ontwikkeld tot een schoolles en hebben nu subsidie gevraagd aan minister Veerman van Landbouw.’

Leskist
De bewindsman heeft al geld gegeven voor de ontwikkeling van een zogeheten leskist dat past in het programma Smaaklessen, ontwikkeld door het Voedingscentrum en Wageningen Universiteit. Feitelijk is het een idee van de Haagse kok Pierre Wind, zo meldt het ANP.

Hij geeft al sinds 1992 kinderen lessen in smaak en voeding. Wind is inmiddels ambassadeur van het programma Smaaklessen dat het Voedingscentrum en Wageningen Universiteit in oktober bij honderden basisscholen in Nederland wil hebben.

In de nieuwsbrief over het programma zegt Wind dat voeding een basisbehoefte is van de mens. ‘Het moet daarom geïntegreerd worden in het huidige onderwijs. Het basisdoel is dat ieder kind liefde voor eten krijgt bijgebracht, zodat het uiteindelijk zelf de goede keuzes kan maken. Kinderen hoeven echt geen koks te worden, maar zich wel bewust worden van wat ze eten.’ Hij zegt nu veel kleine projecten te zien. ‘Dat is goed, maar het is niet structureel en van korte duur.’

Schoolreisje
Een van de nieuwe initiatieven komt van TIP Culinair. ‘Wij willen schoolreisjes naar kookscholen organiseren. Daarvoor hebben we contacten met vijf kookscholen in het land’, licht TIP-hoofdredacteur Ico van Rheenen toe. Het gaat om sessies van 2,5 uur.

‘Goed eten begint bij leuk koken. Als je kinderen eenmaal in de keuken krijgt, komt het wel goed’, is zijn ervaring. Hij spreekt van smaakvervlakking onder kinderen. ‘Witlof serveren aan een kind staat zo’n beetje gelijk aan een misdaad. Dat is treurig.’

De leskist van het Voedingscentrum en Wageningen Universiteit moet op lange termijn leiden tot de komst van meer gezond eten op zowel scholen als op de eettafel thuis, hoopt Jeltje Snel van het Voedingscentrum. ‘Maar eerst willen we aan de hand van proeven, voelen, ruiken, horen de interesse in lekker en gezond eten wekken’, aldus Snel.

In een later stadium moet de leskist ook bij het voortgezet onderwijs worden afgeleverd en zelfs bij de pabo-leerlingen. Uiteindelijk moeten smaaklessen een vast onderdeel worden van het lesprogramma op de basisscholen.