artikel

Groene sandwiches en goede kosten

Horeca

Vorige week werd ik gevraagd om een powerbrunch voor te zitten voor CEO’s. In eerste instantie vroeg ik me af wat dat dan wel is, powerbrunch. En ook nog eens voor CEO’s. Het bleek een korte en krachtige lunch voor topmensen uit de hotelbranche. Het woordje ‘power’ betekent dat het kort duurt en dat je in die korte tijd veel bereikt.

Groene sandwiches en goede kosten

Ik denk dat je op diezelfde manier kunt powerdaten, of powerfitnessen of powernetwerken of misschien wel powerliefhebben. Al heb ik over dat laatste mijn twijfels. De hoteltop zat dus aan en prikte een vorkje mee. Het brood van de vooraf geserveerde sandwiches had een rode, blauwe of groene kleur dus met de exclusiviteit zat het goed. Dat had ik al snel in de gaten.

Ik schrijf over de powerbrunch omdat een aimable Zweed als spreker was uitgenodigd: Jan Gunnarsson. Hij heeft een boek geschreven over Hostmanship en dat boek is naar goed Nederlands vertaald als ‘Hostmanship’. Daar kan ik ook niets aan doen, het is een feit. Dat heb je met managementboeken. Gunnarson, zo leerde ik tussen de groene en rode sandwiches door, is een expert op het gebied van gastheerschap. Zijn Nederlandse franchisenemer Alex de Vries vatte het aldus voor mij samen. Ik parafraseer overigens zonder hem tekort te willen doen: ‘Wij tweeën”, en daarbij wees hij naar mij en hemzelf, ” wij tweeën zouden alles misschien wel al weten maar hij heeft het mooi en gestructureerd opgeschreven zodat wij en anderen ernaar kunnen handelen.” Zo’n boek dus. Voor de kenners: Gunnarson ontpopt zich hiermee als de Stephen Covey van de gastvrijheid.

Waarschijnlijk doe ik Gunnarson hiermee te kort en dat wil ik zeker niet. Want de aimable Zweed maakte en passant één opmerking die ik alleen al de moeite waard vond. Het was een uitspraak passend in de definitie ‘we weten het allemaal al maar Jan uit Zweden zet voor ons nog eens scherp neer’. Hij zei: ‘Je moet de goede kosten maken, zelfs al vallen die hoger uit dan de huidige kosten’.

Ineens zag ik een wereld voor me vol mensen die de verkeerde kosten maken. Ze kopen een dure BMW SUV en vervreemden zich daarmee van hun liefhebbende vrouw en kinderen. Ook in de horeca gebeurt dat. Horecamensen kopen een nieuwe terrasstoel passend bij het oude stoelenbestand, maar hebben niet in de gaten dat de trend lekker languitloungen is. Horecabazen zetten goed bier op de tap maar schenken de dames een goedkoop en smerig slobberwijntje. Die dames komen de volgende keer niet meer met manlief mee. Manlief voelt zich alleen in de kroeg opgelaten en komt dus ook niet meer. Hoteliers gooien het personeel de hotels uit om nog iets te kunnen verdienen op de lagere kamerprijzen die ze dan kunnen rekenen. De gast vraagt zich af verbaasd waarom niemand hem nog ontvangt in de lobby en komt nooit meer terug. Ik keek nog eens goed om me heen. De wereld zit inderdaad vol verkeerde kosten. Er was dan ook teveel geld. Gelukkig is dat nu voorbij.

Peter Garstenveld, Misset Horeca

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Andere columns van Peter Garstenveld: