artikel

Groothandel doorslaggevend bij formulekeuze

Horeca

Twee jaar geleden ging Mat Basten met zijn cafetaria Foodplanet Basten in Beringe van start. Voor die tijd had de ondernemer al 15 jaar daar schuin tegenover in dezelfde straat een friteskeet. Basten koos voor een formule omdat hij vindt dat zijn cafetaria daardoor een betere uitstraling heeft.

Groothandel doorslaggevend bij formulekeuze

Op het moment dat de friteskeet volledig versleten was, wilde Basten op dezelfde plek een cafetaria bouwen. Dat mocht niet van de gemeente. Daarom bouwde de ondernemer een winkelruimte bij zijn huis en verbouwde dit tot cafetaria. Eerder had hij deze ruimte verhuurd aan een slager. Vanaf het eerste idee om te verbouwen stond het voor Basten vast dat hij een formulebedrijf wilde hebben. ‘Met een formule profileer je een cafetaria beter omdat er een organisatie achter staat.’ Na het bekijken van een aantal formules koos Basten voor Foodplanet, een cafetariaconcept van Sligro. De langdurige relatie die hij had met deze groothandel gaf voor hem uiteindelijk de doorslag. ‘Zij hebben ook nog de Big Snack formule maar die vind ik een veel mindere uitstraling hebben. Die is te schreeuwerig voor mij.’

Met de verhuizing en de verandering van naam raakte Basten vaste klanten kwijt. Wel kwamen er nieuwe voor terug. ‘Toch is de verhuizing in samenwerking met de reclameafdeling van de formule goed naar de klant gecommuniceerd. Sommigen zullen zich in een friteskeet beter thuis hebben gevoeld.’ Op de luxere uitstraling kwamen na enige tijd nieuwe klanten af. ‘Ik verkoop nu veel aan bedrijven, die kwamen daarvoor niet bij mij in de zaak.’ De omzet in het eerste jaar was ongeveer het zelfde als in de keet. Wel zag de cafetariaondernemer het gemiddeld besteed bedrag en het brutorendement omhoog gaan. ‘Dat komt voor een groot deel voor rekening van de (actie)menu’s.’ In het tweede jaar realiseerde de ondernemer wel omzetgroei. ‘In het keetje ben ik echt op nul begonnen en heb het langzaam opgebouwd, datzelfde gebeurt nu weer.’

Basten vindt dat de Foodplanet-formule hem op het lijf is geschreven. ‘Je blijft zelf ondernemer met vrijheid in assortimentskeuze en prijsstelling. Alleen de actiemenu’s hebben een vastgestelde prijs.’ De actiefolders en menu’s worden vastgesteld door een menucommissie. ‘Daar kan iedere deelnemer suggesties naar toe sturen of zitting in nemen.’ Ook kent de organisatie een formuleraad waarvan de leden op de jaarvergadering worden gekozen. ‘Wij hebben alles bij elkaar best veel inspraakmogelijkheden.’ Via de groothandel zijn cursussen HACCP en bedrijfshulpverlening te volgen. Bovendien krijgt de ondernemer twee maal per jaar onverwacht bezoek van een hygiënebureau en komt er wel eens een mysterieguest in de cafetaria. ‘Die controleert de naleving van onder andere de actiemenu’s. De resultaten van die bezoeken worden gebruikt om de formule beter te doen slagen.’

In de eerste maanden na de overstap had de groothandel problemen met de belevering van de cafetaria. ‘Vanuit de vestiging in Venlo werden nog geen Foodplanets beleverd. Bij het begin van een nieuwe actieperiode waren soms niet alle artikelen zoals die in de folder staan in voorraad.’ Volgens Basten is het vooral aan formulemanager Wim Pulskens te danken dat de situatie snel verbeterde. ‘Die heeft er flink aan getrokken. Bovendien komt hij vaak bij de ondernemers langs en geeft goede ondersteuning.’Basten hoopte dat de, van oorsprong in het noorden van het land gestarte, formule bij hem in de omgeving sneller uitgerold zou worden. Hij heeft de groothandel daar ook op aangesproken. ‘Er openen de laatste tijd wel Foodplanets in het zuiden. Maar wat mij betreft mag dat proces sneller gaan. Dat is goed voor de naamsbekendheid.’ Basten denkt dat de formule landelijke dekking en bekendheid kan krijgen. ‘Sligro heeft vestigingen door heel Nederland. Hetzelfde kan daardoor voor Foodplanet gelden. Bovendien heeft de grossier daar belang bij. Als wij goed omzetten doet Sligro dat ook.’