artikel

Grotere koek

Horeca

Samenwerking met collega’s is een braakliggend terrein in de horeca. De afgelopen week sprak ik weer op verschillende bijeenkomsten met ondernemers uit de horecasector. Toevallig kwam het gesprek een aantal keer op het gebrek aan samenwerking met collega’s.

Grotere koek

Samenwerking met collega’s is een braakliggend terrein in de horeca. De afgelopen week sprak ik weer op verschillende bijeenkomsten met ondernemers uit de horecasector. Toevallig kwam het gesprek een aantal keer op het gebrek aan samenwerking met collega’s.

Wat sporadisch gebeurt, maar zelfs dat nog erg weinig, is het uitwisselen van ervaringsgegevens. Zoals het uitwisselen van inkoopervaringen of kengetallen. Veelal is het idee dat men met de concurrentie zit te praten en dat men die niet wijzer moet maken dan die is.

Maar wat is er mis met bijvoorbeeld het delen van je kengetallen en de trends daarin? Hoe ontwikkelt zich de bezettingsgraad van je hotelkamers? En wat doe je collega allemaal met bijvoorbeeld social media om de bezettingsgraad op te krikken. Of om die laatste twee tafels van je restaurant gevuld te krijgen. Als je op een eerlijke manier je ervaringen deelt, krijg je ook sneller weer leerervaringen van de ander terug.

Maar ik doel nog op een stapje verder. Ik zie erg weinig concrete samenwerkingsverbanden tussen horecaondernemers om samen de markt groter te maken, om samen meer gasten naar de eigen bedrijven te krijgen. Liever verlagen we nog een keer de prijzen van de menukaart om meer gasten te krijgen, dan dat we op een gestructureerde manier kijken hoe we als ondernemers met enkele gelijksoortige partijen de handen ineen kunnen slaan. Ik ben er van overtuigd dat ondernemers hierdoor kansen laten liggen. Kijk eens om je heen en zoek ondernemers om bijvoorbeeld een gezamenlijke marketingactie actie op te zetten. Af en toe krijg ik goed voorbeelden in mijn mailbox.

Voorbeelden waarvan ik denk dat ze makkelijk navolging zouden kunnen krijgen. Wat te denken van een loyaltyprogramma met vier restaurants waarbij je naar elkaar verwijst voor de volle spaarkaart. Of bluesweekend met drie cafés, het hoeft niet meteen een compleet circus te zijn. En als de eerste stap om te gaan samenwerken met collega horecaondernemers nog een brug te ver is, kijk dan eens of er ondernemers uit andere sectoren zijn waarmee je mooie promotie kunt opzetten. Liefst op structurele basis. Met bijvoorbeeld het garagebedrijf bij je uit de buurt.

Door eens met een andere bril naar dit soort mogelijkheden te kijken kunnen er makkelijk creatieve samenwerkingsverbanden ontstaan. We kunnen met zijn allen kijken hoe we de gast bij de concurrent kunnen weghalen, maar we kunnen ook kijken hoe we samen de koek groter kunnen maken.