artikel

Hardlopers van 2008

Horeca

Aan de vooravond van het nieuwe terrasseizoen polste Misset Terras wat de horeca verwacht van de komende zomer. Wat worden de hardlopers op drankengebied? Welke lunchgerechten vallen naar verwachting het meeste in de smaak?

Hardlopers van 2008

Populairste lunchgerechten

Lunchen op het terras heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De populaire boterham met twee kroketten van Van Dobben of Kwekkeboom en de uitsmijter hebben concurrentie gekregen van de Club Sandwich en de maaltijdsalade. De interpretatie qua bereiding en presentatie van beide gerechten verschilt sterk per bedrijf. Maakt de ene van een Club Sandwich een waar kunstwerk op een stokje, de ander steekt wat minder energie in het betere stapelwerk. Wat overigens niks zegt over de smaak. Hetzelfde geldt voor de salades. Van een paar slablaadjes met balsamico en pijnboompitjes tot vullende lunchgerechten waarvan de creativiteit afspat en die het Cup-a-Soup moment later op de middag volledig overbodig maken.

Populairste Terraswijn

Natuurlijk rosé. Het gros van de ondernemers verwacht er weer veel van te verkopen. Niet alleen populair per glas, steeds meer bedrijven zetten gewoon een heel flesje op tafel. In een ijsemmer, staat wel zo feestelijk. Witte wijn wordt minder genoemd, al wijzen de cijfers uit dat de consument dit wijntype aan het herontdekken is. En de opmars die de Prosecco van het vat in 2007 maakte, lijkt zich in 2008 gewoon door te zetten.

Populairste Frisdrank

Niet appelsap of Fristi maar Ice-Tea wordt opvallend veel genoemd als de meest populaire non-alcoholische frisdrank van deze zomer. De drank is er inmiddels in meerdere smaken en verpakkingsvarianten. Waaronder dit aluminium flesje, en zelfs een bag-in-box met een inhoud van 5 of 10 liter is voorhanden.

Populairste warme drank

Koffie blijft populair als warme terrasdrank. Wat hiervoor moet worden betaald op de potentiële Top 100-terrassen, verschilt sterk. Vraagt het ene bedrijf €1,60 voor een kopje, er zijn ook collega’s die een euro meer rekenen.

Populairste bier

Het pilsje blijft dé dorstlesser op mooie dagen. Ook rosébier is de laatste twee jaar bezig aan een spectaculaire opmars, al zal het ’t witbier deze zomer niet van de troon stoten als het ultieme zomerbier. De pogingen van de brouwers ten spijt, om dit biertype het hele jaar door populair te laten zijn, is dit troebele bier toch vooral een populaire terrasganger. Fris en kruidig. Vaak geserveerd met citroen, al is dit voor de smaak niet nodig. Vraag daarom eerst aan de gast of deze toevoeging gewenst is.

Populairste gebak

Een kopje koffie met… appelgebak natuurlijk. De Nederlander wijkt naar verwachting ook in 2008 niet massaal uit naar andere vormen van patisserie. De appeltaart als signatuur van het horecabedrijf. Zelf gebakken of van de groothandel. De kenner proeft het verschil, maar veel gasten zullen het schoteltje in beide gevallen tot de laatste kruimel leeg eten.