artikel

Het gemak van de digitale groothandel

Horeca

Gemak, dat is de voornaamste reden dat Remco Hulshof van cafetaria Remco uit Hattem via internet bestelt bij zijn horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders. Dat gemak is ook de reden dat deze regionaal werkende groothandel uit Apeldoorn een internetbestellen mogelijk maakt. ‘We willen service verlenen, het bestellen voor de klant zo makkelijk mogelijk maken’, vertelt Johan Dijkgraaf. ‘Bovendien kunnen we daardoor op termijn kosten besparen, dat komt uiteindelijk ook onze klanten ten goede.

Het gemak van de digitale groothandel

‘Er zijn enorme kosten gemoeid met het traditioneel verwerken van bestellingen bij horecagroothandels’, vertelt Piet Munsterman van e-Buzz uit Hoofddorp, een bedrijf dat software (Easy Order) voor bestelsites van groothandels ontwikkeld en levert. ‘Faxen en telefoontjes moeten door verkoopmedewerkers product voor product ingetypt worden. Dat lijkt voor de bestellende horecaondernemer misschien niet zo veel, twee tot drie keer per week een bestelling die uit ongeveer 30 artikelen bestaat. Maar een gemiddelde groothandel met 500 klanten, verwerkt op die manier wel zo’n 45.000 producten (transactieregels) per week. Voor een grote grossier kan dat wel oplopen tot 30.000 regels per dag.’

Volgens Munsterman maakt automatisering en via internet bestellen flinke besparingen mogelijk bij groothandels. Maar er zijn meer voordelen. Ook voor bijvoorbeeld de cafetariaondernemer. ‘Hij kan bestellen op het tijdstip dat het hem uitkomt. Het productoverzicht is altijd actueel en actieartikelen worden onder de aandacht gebracht. Als een product uit assortiment is, worden direct alternatieve producten of verpakkingen getoond.’

Maar een gemiddelde groothandel heeft ettelijke duizenden artikelen in assortiment, hoe kan een cafetariahouder wegwijs worden in die wirwar van producten? ‘Een cafetariahouder krijgt zijn vorige bestellijsten in beeld. Daardoor kan hij met een muisklik die producten opnieuw bestellen. Bovendien kan hij zelf, of in samenwerking met de groothandel een lijst met (veel) bestelde producten aanmaken. Na bestelling krijgt de ondernemer een bevestiging. Ook daarna is het mogelijk aan een eenmaal gedane bestelling nog producten toe te voegen.’

Horecagroothandel Ven had voor de versmarkten al een internet-bestelsysteem maar gaat binnenkort over op de Easy Order software, vertelt directeur automatisering en assortimentsbeheer Jos Groenland. ‘Wij wilden ons onderscheiden en waren een van de eersten waar via internet kon worden besteld. We gaan over op een nieuw systeem omdat dat aansluit bij de rest van de software die we gebruiken.’ Hij onderschrijft niet alleen de voordelen die Munsterman noemt maar voorziet dat het voor de horecaondernemer nog makkelijker kan worden.

Hij denkt daarbij aan zeer kleine streepjescodescanners (ter grootte van een sleutelhanger) die langs productcodes worden gehaald. ‘Die streepjescodes kunnen op de voorraadschappen zitten of op een lijst staan.’ De scanner wordt vervolgens met de computer gekoppeld en de bestelling wordt via internet doorgezonden. ‘Dan hoeft de ondernemer zelfs niet meer een lijst op de computer in te vullen. Dat is op zich niets nieuws, maar dat het via internet gaat wel.’

Volgens voedingstrateeg Reinier Heijenberg van ISMC uit Nijkerk bieden bestelsystemen geen onderscheidend voordeel meer voor groothandels in de strijd om de klant. ‘Iedereen wilde het wiel uitvinden en heeft er veel geld en moeite ingestoken om met een bestelsite een voorsprong op de concurrentie te nemen. Die is inmiddels teniet gedaan doordat vrijwel alle grote grossiers online bestellen mogelijk maken.’

Eric Lagers van DeliXL‘s site Bestel XL erkent dat bestellen via internet, op zich niet meer onderscheidend is. ‘De grootste uitdaging voor ons is het vergroten van de hoeveelheid klanten die er gebruik van maakt. Dat lukt goed. Ook steeds meer cafetaria’s doen mee.’

Deli XL hanteert geen speciale aanbiedingen of kortingen om meer internetbestellers te werven, zoals sommige groothandels (overwegen te) doen. ‘We willen ons onderscheiden door de gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden en functionaliteit die het programma biedt. Bij ons ‘kijkt’ de klant daadwerkelijk in het schap. Als iets onverhoopt niet op voorraad is worden direct alternatieven geboden.’ Binnenkort komt er een nieuwe uitvoering van het programma, vertelt Lagers. ‘Die wordt sneller en krijgt een overzichtelijker lay-out. Daardoor wordt online bestellen nog makkelijker.’

Bij vrijwel alle grote horecagrossiers is het mogelijk via internet te bestellen. Maar ook de ‘kleinere’ komen er aan. Johan Reinders van de regionaal werkende groothandel Dijkgraaf Reinders uit Apeldoorn ziet de bestelsite vooralsnog als ‘een stuk service’. Op langere termijn denkt hij echter ook op kosten te kunnen besparen. Hij sluit niet uit dat klanten ‘meeliften’ op die besparing.

‘Als de besteldiscipline goed is zodat we niet extra hoeven te rijden, en de klant altijd op tijd betaalt, is het in de toekomst wellicht mogelijk dat bepaalde prijscondities zoals kortingen anders ingevuld worden.’ Vooralsnog maakt hij internetbestellen aantrekkelijk door bepaalde acties alleen voor internetbestellers te laten gelden. ‘Dat is bedoeld om onze klanten er eens kennis mee te laten maken. Zodat het ze duidelijk wordt hoe het werkt.’

Aantallen ondernemers die via internet bestellen wil Reinders niet geven. ‘ Maar het worden er steeds meer.’ Ondanks dat hij niet van plan is klanten te dwingen, schat hij dat over drie tot vier jaar alle bestellingen via internet zullen lopen.Zo optimistisch is Groenland van Ven niet. ‘Ik verwacht dat we dan op 70-75 procent te zitten.’ Om het bestellen via internet aantrekkelijk te maken zullen ook bij Ven bepaalde (prijs)-acties alleen toegankelijk zijn voor internetbestellers.

‘Er zijn enorme kosten gemoeid met het traditioneel verwerken van bestellingen bij horecagroothandels’, vertelt Piet Munsterman van e-Buzz uit Hoofddorp, een bedrijf dat software (Easy Order) voor bestelsites van groothandels ontwikkeld en levert. ‘Faxen en telefoontjes moeten door verkoopmedewerkers product voor product ingetypt worden. Dat lijkt voor de bestellende horecaondernemer misschien niet zo veel, twee tot drie keer per week een bestelling die uit ongeveer 30 artikelen bestaat. Maar een gemiddelde groothandel met 500 klanten, verwerkt op die manier wel zo’n 45.000 producten (transactieregels) per week. Voor een grote grossier kan dat wel oplopen tot 30.000 regels per dag.’

Volgens Munsterman maakt automatisering en via internet bestellen flinke besparingen mogelijk bij groothandels. Maar er zijn meer voordelen. Ook voor bijvoorbeeld de cafetariaondernemer. ‘Hij kan bestellen op het tijdstip dat het hem uitkomt. Het productoverzicht is altijd actueel en actieartikelen worden onder de aandacht gebracht. Als een product uit assortiment is, worden direct alternatieve producten of verpakkingen getoond.’

Maar een gemiddelde groothandel heeft ettelijke duizenden artikelen in assortiment, hoe kan een cafetariahouder wegwijs worden in die wirwar van producten? ‘Een cafetariahouder krijgt zijn vorige bestellijsten in beeld. Daardoor kan hij met een muisklik die producten opnieuw bestellen. Bovendien kan hij zelf, of in samenwerking met de groothandel een lijst met (veel) bestelde producten aanmaken. Na bestelling krijgt de ondernemer een bevestiging. Ook daarna is het mogelijk aan een eenmaal gedane bestelling nog producten toe te voegen.’

Horecagroothandel Ven had voor de versmarkten al een internet-bestelsysteem maar gaat binnenkort over op de Easy Order software, vertelt directeur automatisering en assortimentsbeheer Jos Groenland. ‘Wij wilden ons onderscheiden en waren een van de eersten waar via internet kon worden besteld. We gaan over op een nieuw systeem omdat dat aansluit bij de rest van de software die we gebruiken.’ Hij onderschrijft niet alleen de voordelen die Munsterman noemt maar voorziet dat het voor de horecaondernemer nog makkelijker kan worden.

Hij denkt daarbij aan zeer kleine streepjescodescanners (ter grootte van een sleutelhanger) die langs productcodes worden gehaald. ‘Die streepjescodes kunnen op de voorraadschappen zitten of op een lijst staan.’ De scanner wordt vervolgens met de computer gekoppeld en de bestelling wordt via internet doorgezonden. ‘Dan hoeft de ondernemer zelfs niet meer een lijst op de computer in te vullen. Dat is op zich niets nieuws, maar dat het via internet gaat wel.’

Volgens voedingstrateeg Reinier Heijenberg van ISMC uit Nijkerk bieden bestelsystemen geen onderscheidend voordeel meer voor groothandels in de strijd om de klant. ‘Iedereen wilde het wiel uitvinden en heeft er veel geld en moeite ingestoken om met een bestelsite een voorsprong op de concurrentie te nemen. Die is inmiddels teniet gedaan doordat vrijwel alle grote grossiers online bestellen mogelijk maken.’

Eric Lagers van DeliXL‘s site Bestel XL erkent dat bestellen via internet, op zich niet meer onderscheidend is. ‘De grootste uitdaging voor ons is het vergroten van de hoeveelheid klanten die er gebruik van maakt. Dat lukt goed. Ook steeds meer cafetaria’s doen mee.’

Deli XL hanteert geen speciale aanbiedingen of kortingen om meer internetbestellers te werven, zoals sommige groothandels (overwegen te) doen. ‘We willen ons onderscheiden door de gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden en functionaliteit die het programma biedt. Bij ons ‘kijkt’ de klant daadwerkelijk in het schap. Als iets onverhoopt niet op voorraad is worden direct alternatieven geboden.’ Binnenkort komt er een nieuwe uitvoering van het programma, vertelt Lagers. ‘Die wordt sneller en krijgt een overzichtelijker lay-out. Daardoor wordt online bestellen nog makkelijker.’

Bij vrijwel alle grote horecagrossiers is het mogelijk via internet te bestellen. Maar ook de ‘kleinere’ komen er aan. Johan Reinders van de regionaal werkende groothandel Dijkgraaf Reinders uit Apeldoorn ziet de bestelsite vooralsnog als ‘een stuk service’. Op langere termijn denkt hij echter ook op kosten te kunnen besparen. Hij sluit niet uit dat klanten ‘meeliften’ op die besparing.

‘Als de besteldiscipline goed is zodat we niet extra hoeven te rijden, en de klant altijd op tijd betaalt, is het in de toekomst wellicht mogelijk dat bepaalde prijscondities zoals kortingen anders ingevuld worden.’ Vooralsnog maakt hij internetbestellen aantrekkelijk door bepaalde acties alleen voor internetbestellers te laten gelden. ‘Dat is bedoeld om onze klanten er eens kennis mee te laten maken. Zodat het ze duidelijk wordt hoe het werkt.’

Aantallen ondernemers die via internet bestellen wil Reinders niet geven. ‘ Maar het worden er steeds meer.’ Ondanks dat hij niet van plan is klanten te dwingen, schat hij dat over drie tot vier jaar alle bestellingen via internet zullen lopen.Zo optimistisch is Groenland van Ven niet. ‘Ik verwacht dat we dan op 70-75 procent te zitten.’ Om het bestellen via internet aantrekkelijk te maken zullen ook bij Ven bepaalde (prijs)-acties alleen toegankelijk zijn voor internetbestellers.