artikel

Het ‘wow effect’ van de Beukenhof

Horeca

De Beukenhof in Oegstgeest spaart kosten noch moeite om de verwende gast aan zich te binden. Het culinaire topadres investeert 3,3 miljoen gulden in vijftien luxe hotelsuites. Eigenaar Erwin Rozendal hoopt met de uitbreiding bij de gasten een wow-effect te bereiken. Ze moeten van de ene in de andere verbazing vallen.

Het ‘wow effect’ van de Beukenhof

Een rondleiding door De Beukenhof langs vijf van de vijftien suites en kamers die al in gebruik zijn, maakt duidelijk wat Erwin Rozendal met het wow-effect bedoelt. Een wow-effect voorzien van zijn eigen handtekening, want de meeste ideeën voor ontwerp en inrichting komen uit zijn koker.

In alle kamers beschikken de gasten over een espresso-apparaat, een digitaal verlichtingssysteem met negen sfeerstanden, supermoderne audio- en tv-apparatuur (flatscreens), dvd’s en cd’s en in de suites infrarode saunacabines. Alle kamers kennen een eigen stijl en inrichting, waarin de sfeer van het historische gebouw is gecombineerd met eigentijds design. Op het kussen geen pepermuntje of bonbon, maar een roosje uit eigen tuin met een gedichtje.

De wand achter het bed in de Opkamer (650 gulden per nacht) is bekleed met een dun laagje bladgoud. Door een poortvormige glazen plaat onder het verhoogde bed kijk je direct in de wijnkelder.

De Proeflokaal Suite (870 gulden) kent een bijna geheel zwart-wit-grijze inrichting. In vitrines ligt een deel van de wijnvoorraad. Voor het ontwerp van de badkamer tekent Philipp Starck. Kleurrijk hoogtepunt: de via een glasvezelkabel gestuurde sfeerlichtprojectie in de dubbele douchecabine. Verkeert de gast in een blauwe stemming, dan laat hij het blauwe licht schijnen. Is-ie meer in een groene mood, dan… enz.

Paradepaardje is de Voskuyl-suite van ruim 1200 gulden, met onder andere open haard, grote stamtafel voor boardmeetings, plasmascherm voor presentaties (via laptop, zonder beamer), Jan des Bouvrie-bed, sauna en tv in de badkamer.

Luxury moments
Bestaat in Oegstgeest en omgeving wel een markt voor zoveel overdadige luxe en verwennerij? Erwin Rozendal: ‘We leven in een belevingseconomie. Goed eten kun je overal, het gaat om de meerwaarde die je biedt. Ik zie daar zeker een markt voor. Bijvoorbeeld grote bedrijven als Akzo Nobel en CMG, die buitenlandse topmanagers of relaties willen onderbrengen. Soms zelfs voor enkele weken of maanden. Daarnaast particulieren op zoek naar luxury moments, die hier dineren en overnachten.’

Hij houdt het kleinschalig, want meer dan 15 kamers komen er niet. De vijf kamers die al in gebruik zijn vormen de eerste fase van het hotelplan. Evenals de vier uit de tweede fase (oplevering: eind van dit jaar) bevinden ze zich in het oorspronkelijke pand van De Beukenhof. De ruimte kwam vrij door een zolder leeg te ruimen en enkele vergaderruimtes annex private dining rooms op te offeren. Voor de derde fase – zes kamers in nieuwbouw, in 2002 klaar – loopt de vergunningaanvraag bij de gemeente.

Voorlopig vertrouwt Rozendal voor het hotel op eigen marketing- en saleskracht. ‘Ik heb voor de suites en kamers een reserveringssysteem aangeschaft. Zou me misschien kunnen aansluiten bij Small Luxury Hotels of Relais & Chateaux. Maar daar betaal je een behoorlijk bedrag voor. Ik wacht daar nog even mee.’

Lol en rendement
Erwin Rozendal beseft dat een goed rendement een eerste vereiste is. De afgelopen jaren vertoonden de resultaten behoorlijke schommelingen. Daar wil hij nu grip op krijgen. Lol in het vak vindt hij onmisbaar, maar hij laat zich niet meeslepen door emoties. ‘Ik ken collega’s die hun gasten het liefst nog een tientje mee naar huis geven als die zeggen dat ze een fantastische avond beleven. Ondernemers die op een wolk van romantiek het vak uitoefenen, te weinig oog hebben voor fiscus, cao, gak, arboregels etc. En er vervolgens achter komen dat ze maar een schijntje overhouden.’

Als Rozendal plannen smeedt, wil hij ze in sneltreinvaart en optimaal uitvoeren. Hij ziet zichzelf als de motor achter het bedrijf, die om zich heen specialisten verzamelt die voor de uitvoering zorgen. Inclusief een extern financieel adviseur. De eigenaar van De Beukenhof zegt ook eerlijk: ‘Ik kan niet koken en heb weinig verstand van wijn.’

Collega’s bestempelen hem regelmatig als zakelijk en commercieel. Het deert Rozendal niet. ‘Ik vind het prachtig om tussen de gasten te lopen, om te horen hoe ze ons bedrijf ervaren. Maar als ik geen omzet draai, houdt het gewoon op. Mijn sterke kant is dat ik aanvoel wat verwende gasten willen, hoe je ze kunt prikkelen. Met veertien jaar horeca-ervaring in musea, pretparken, schouwburgen en restaurants weet ik hoe het zit. Mijn drijfveren voor succes zijn: lol in het vak en rendement. Als een van de twee wegvalt, kap ik er mee.’

Eigentijds topbedrijf
Doelstelling van Rozendal is om van restaurant-hotel De Beukenhof een eigentijds topbedrijf te maken. Bij de aankoop in 1996 trof hij een verliesgevende zaak aan, die net z’n Michelin-ster was kwijtgeraakt. De nieuwe eigenaar zag al snel talloze mogelijkheden om er weer omzet in te krijgen. ‘Het was destijds een puur à-la-carterestaurant met 13 tafels. Ik begon met menu’s, themadiners en private dining om de loop er weer in te krijgen. Later gevolgd door high tea, cabaret en sinds enkele maanden een Chef’s Table met tien couverts in de keuken.’

De Beukenhof groeide na 1998 boven de rode cijfers uit en sloot zich aan bij Les Jeunes Restaurateurs d’Europe, de vereniging van jonge, ambitieuze restaurateurs met momenteel 18 aangesloten bedrijven in Nederland. Rozendal is inmiddels voorzitter van de club.
Wil dat eigentijdse topbedrijf ook de verloren ster terug? Zou heel mooi zijn, luidt de reactie, maar: ‘Neemt de lol ook toe als je een ster krijgt? Ik weet ook helemaal niet of we er voor in aanmerking komen met al onze activiteiten. Als De Beukenhof zich, net als vroeger, puur en alleen op de keuken richt, betwijfel ik of we kunnen overleven.’

Omschakeling
Van restaurant naar restaurant-hotel vergt een omschakeling in de organisatie. Het aantal fulltime functies neemt toe van 28 naar 35. Om zelf meer de handen vrij te hebben, stelde Rozendal een algemeen manager (Carel Coen Stol, afkomstig van Holiday Crown Plaza Maastricht) en een sales manager (Dirk Beljaarts van The Grand Amsterdam) aan.

Hij schuift ook binnen het werkrooster van het personeel. ‘Ik laat bijvoorbeeld iemand van de keuken later beginnen, zodat gasten die rond middernacht binnenkomen gebruik kunnen maken van de roomservice. Verder probeer ik de daluren effectief in te vullen. Zo betrek ik de night auditor bij het voorbereiden van het ontbijt of het in orde maken van vergaderruimten. Ik probeer het zo te regelen dat gasten zich op elk moment van de dag welkom voelen, al is het maar voor een kopje koffie. We sturen niemand weg, want iedereen die binnenloopt kan een potentiële boeker van een diner of kamer zijn. En iedere tevreden gast van vandaag is een salesmanager van morgen.’

Mooi gesproken, maar is Rozendal gerust op een goede afloop? Hij neemt immers een behoorlijk financieel risico, en de nettoresultaten schommelden de laatste jaren nogal. Zelfverzekerd: ‘Omdat ik in het verleden diverse bedrijven succesvol heb opgezet en verkocht, kon ik het pand en de grond van De Beukenhof vijf jaar geleden in eigendom verwerven. De waarde daarvan is inmiddels flink gestegen. Dat geeft mij de nodige rust en de mogelijkheid mijn plannen tot in perfectie uit te voeren.’

Profiel

NAAM
De Beukenhof
BEDRIJFSTYPE
restaurant-hotel
ADRES
Terweeg 2 – 4, 2341 CR Oegstgeest
TELEFOON
(071) 517 31 88
EIGENAAR
Erwin Rozendal
JURIDISCHE VORM
eenmanszaak
OMZETNIVEAU
ca ƒ 4.000.000
MEDEWERKERS
28 fulltime, na verbouwing met 15 suites 35 fulltime
VERKOOPCAPACITEITà
la carte tot 70 personen. Daarnaast zeven aparte ruimtes met in totaal plaats voor max. 200 personen
OPENINGSTIJDEN
zeven dagen per week geopend voor lunch, high tea en diner