artikel

High tea in een Mediterrane ambiance

Horeca

Waar je in de wieg lag, kom je soms weer terug’. Bakkerszoon Vincent de Kok bedoelt dat hij terug is bij het oude nest: broodjes. Samen met compagnon Fred Eindhoven ontwikkelde hij het nieuwe lunchroomconcept Show Pain, een strakke formule waarin horeca, retail en een mediterrane uitstraling hand in hand gaan. Eind vorige maand opende in Leiderdorp de eerste zaak zijn deuren.

High tea in een Mediterrane ambiance

De Kok en Eindhoven zetten Show Pain neer als een totaalconcept, waarin naast belegde bake-off broodjes tevens plaats is voor gebak, warme gerechten, koffie, thee en desserts. Daarbij gaan zij uit van drie momenten met de lunch als uitgangspunt: voor, tijdens en er na. Voor de lunch laat zich grofweg vertalen door een koffie-met-gebak concept. De lunch zelf onderscheidt zich door dagverse producten in combinatie met een speciale aankleding en presentatie. Na de lunch ligt de nadruk op een high-tea concept.

De formule, vol Mediterrane allure, komt voorts tot uiting in een stukje retail. Want koffie, thee of andere lekkernijen zijn niet alleen bestemd voor consumptie in de zaak, ze zijn ook mee te nemen. Verpakt volgens dezelfde uitstraling en onder het eigen Show Pain-label. ‘Herkenbaarheid van het concept, dat staat zowel in als buiten de lunchroom voorop’, aldus de ondernemers.

Ze leerden elkaar kennen via de entertainmentbranche, waarin Eindhoven eigenaar was van een landelijke keten van entertainmentzaken. Hij sleepte met zijn bedrijf de Retail Jaarpijs in de wacht. Na een fusie vond hij dat hij zijn ei onvoldoende kwijt kon. Hij besloot zijn aandelen te verkopen en rustig naar iets anders uit te kijken.

Inmiddels verdiende De Kok als eigenaar van een retailadviesbureau zijn sporen als franchise- en marketingadviseur. Hij maakte kennis met foodserviceketens als Délifrance en Domino Pizza’s. ‘Die bedrijven inspireerden mij. Nadat ik weer in contact was gekomen met Fred, besloten we om samen iets heel nieuws op te zetten. Op eigen wijze en volgens onze eigen inzichten. Het resultaat ging op 24 september jongstleden van start.’

De regio rond de Middellandse Zee straalt van de pilot-store af. Met dank aan bouw- en interieuradviseur Ed Schnaar, die trouwens ook de Délifrance-formule met raad en daad terzijde staat. ‘Hij hielp ons bij het ontwikkelen van de winkelpresentatie. Zijn visie is goud waard’, zegt De Kok. ’In de assortimentskeuze krijgen we ondersteuning van horecagroothandel VEN. Deze grossier denkt mee in het aanbod van gerechten die je niet zo gauw in een lunchroom verwacht. VEN ontwikkelt zelfs producten speciaal voor ons.’

De menukaart leert de klant dat lekker eten bij Show Pain gepaard gaat met ‘een beetje vakantie’. Een Korn Lissabon bijvoorbeeld, of maïsbroodjes belegd met notenkaas en gegarneerd met ei en frisse salade. Of een Ciabatta Turijn, waarop zelfbereide tonijnsalade in olijfolie met paprika is te vinden. En tot de warme gerechten behoort Ravioli du Mediterranee, oftewel met heilbot gevulde pastakussentjes.

Daarnaast willen De Kok en Eindhoven ook themaweken houden. Hierin staat steeds een land rond de Middellandse Zee centraal en kan de klant in een op het thema aangepaste sfeer ook kiezen uit gerechten die normaliter niet op de kaart staan. ‘Want verandering van spijs doet eten’, lachen ze.

Landen waar het mede dankzij zon en zee goed toeven is, staan bij Show Pain in het middelpunt. Hoezo dan de typisch Engelse High Tea, waar na lunchtijd binnen het totaalconcept de nadruk op ligt? ‘Het is het showelement wat ‘t ‘m hierbij doet’, verklaart Eindhoven. ‘Bovendien zie je het in Nederland nog niet zo veel. Dus zijn we er met onze formule op ingesprongen.’

Net zo min Mediterraans is de dubbeldeksbus, waarmee het concept naar de klanten toekomt. ‘Het gaat hier ook weer om het showelement. Het is toch leuk om tijdens een beurs of braderie in een geriefelijk ingerichte dubbeldekker een kopje koffie met een luxe broodje te eten? En eventueel kan er bij mooi weer ook nog een aanhangwegen mee met een uit te zetten terras.’ Eindhoven sluit verder niet uit dat er ook nog wat meer gedaan wordt met de naam van de formule. Show Pain is een leuke woordspeling die in de winkels wellicht extra cachet krijgt door een stukje entertainment: muziek van Chopin.

Beide ondernemers hebben grootse plannen. Nog dit jaar gaan naar verwachting zes vestigingen van start, gevolgd door twintig outlets in 2003. Uiteindelijk moeten over een jaar of vijf op A1-locaties in heel Nederland zo’n 125 Show Pains actief zijn. ‘Er is markt voor’, weten De Kok en Eindhoven zeker. ‘Vooral in winkelcentra. Publiek wil tussen het shoppen graag even iets consumeren. Voorts is op dit soort locaties veel omzet uit catering te halen. Uiteraard ook weer volgens ons concept En het is ongekend wat we zowel in nieuw te realiseren als in bestaande winkelcentra aan ruimte aangeboden krijgen.’