artikel

Hip Hotel St. Martenslane, Maastricht

Horeca

No smoking, wel condoomsTwee van de drie kanshebbers voor de Dutch Hotel Award zitten in Maastricht, op slechts een paar honderd meter afstand van elkaar. Het nog jonge Hip Hotel St. Martenslane is het enige hotel onder de genomineerden dat niet gehinderd wordt door historie. Het eerste niet-rokershotel van Nederland opende vorig jaar oktober de […]

No smoking, wel condooms
Twee van de drie kanshebbers voor de Dutch Hotel Award zitten in Maastricht, op slechts een paar honderd meter afstand van elkaar. Het nog jonge Hip Hotel St. Martenslane is het enige hotel onder de genomineerden dat niet gehinderd wordt door historie. Het eerste niet-rokershotel van Nederland opende vorig jaar oktober de deuren. Het hotel komt uit de koker van Paul Rinkens, die tevens geestelijk vader en eigenaar is van dat andere hippe hotel in Maastricht, designhotel Bergère.
St. Martenslane aan de Sint Maartenslaan is een knipoog naar Ian Schragers’ designhotel Martenslane in Londen. Nee, Paul Rinkens heeft Schrager niet om toestemming gevraagd. Er is vanuit Londen ook nog niet gemekkerd over de naam. En al zouden ze, Rinkens ligt er niet wakker van. Hij vindt het juist wel leuk om een beetje te sarren in de markt. Toen directeur Rino Soeters van St. Martenslane onlangs naar Londen moest voor een beurs, kreeg hij van Rinkens een speciale opdracht mee. ‘Ik heb Rino gevraagd even langs te gaan bij Martenslane om een paar folders van ons af te geven, leek me wel leuk.’

Early bird
In het onbemande Martenslane boek je een kamer zoals bij de goedkope vliegtuigmaatschappijen. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper de kamer. De ‘early bird’ betaalt 58 euro, inclusief een ontbijtpakket, dat elke ochtend rond half zeven op de kamer wordt afgeleverd. Een ontbijtzaal ontbreekt. Wat ook ontbreekt is een gelegenheid om te roken. Het hele hotel is non smoking, schreeuwt de waarschuwingsbalk bij de entree.
St. Martenslane mikt op de jonge gast die ‘functioneel’ maar hip wil overnachten en geen behoefte heeft aan extra’s als een receptie of een ontbijtzaal. De kamers zijn ultramodern. In de lobby staat een ‘foodwall’, een automaat waaruit je iets te eten of te drinken kunt halen. Zin in seks? Trek er een condoom uit. Eerst opfrissen: trek een zeepje.
De benadering van de markt is revolutionair. De snelheid waarmee de markt en haar behoeften verandert, mede onder invloed van internet, maakt dat de branding van hotelmerken in de toekomst steeds minder belangrijk wordt. De zakengast is na vijf uur ’s middags de leisure gast. Innovatie: verdiep je IN de gast, denk NOVA en maak een creaTIE.

1,5 miljoen hits per maand
Wat maakt St. Martenslane anders?

  • Zelfservice in plaats van langzame of slechte service.
  • Humor: kroketten- en condoomautomaat werken op guldens.
  • Boeken is uitsluitend mogelijk per internet.
  • Prijsbeleid is early bird-pricipe (Easyjet-achtig).
  • Internetmarketing is het sleutelwoord. Olaf Bertholet, de fulltime CRM-manager van St. Martenslane, heeft een uniek reserveringssysteem bedacht (investering 10.000 euro), waardoor de dure (commissie!) sites worden omzeild. Men is zeer actief met plaatsing van links (Martenslane staat bovenaan in zoekmachines als Google, waardoor de site per maand (volgens eigen zeggen) 1,5 miljoen hits krijgt. 80 procent van de boekingen gaat via het web.
  • Sales- en marketingkosten worden laag gehouden, door free publicity in glossy bladen, internetacties, SMS, mailings, etc.
  • Het slimme concept zorgt ervoor dat de overheadkosten zijn beperkt tot 12 procent. Reeds in de korte tijd van haar bestaan wordt een bezetting gerealiseerd van ruim 90 procent.
  • Toekomst: franchise van het concept. Er liggen plannen klaar voor Antwerpen, in Amsterdam en in Kerkrade.

Kritiek en lof
Geweldig concept, maar een beetje afstandelijk. De DHA is een teamprijs, maar onze indruk is dat Paul Rinkens eigenlijk alles zelf bedenkt. We vragen ons af hoe het met die ontwikkeling verloopt wanneer hij zich zou terugtrekken. De jury is bijzonder onder de indruk van de kamer met z’n revolutionaire hemelbedconstructie. Bijzonder is ook dat in elk hotel normaal de gordijnen open zijn om de ruimte en lichtinval te accentueren, terwijl het hier juist andersom is, om zo het kleureffect van de lampen beter te laten uitkomen.