artikel

Hoe breng ik mijn plannen in beeld?

Horeca

Gaat u verbouwen of wilt u een nieuw horecaconcept? Maak eerst aan anderen duidelijk wat u voor ogen hebt. Rapporten, cijfers en woorden zijn vaak niet voldoende. Door middel van een visualisatie ofwel visual kunt u aangeven wat de bedoeling is. U behaalt daarmee kostbare tijdwinst.

Hoe breng ik mijn plannen in beeld?

Visualisatie van een nieuw concept of een verbouwing kan doorslaggevend zijn. U kunt financiers op die manier over de streep trekken. Een visualisatie geeft uw gedachte met behulp van een tekening weer. Sfeer, entourage, inrichting, kleurstellingen en uitstraling komen beeldend naar voren. Zo’n visual kan een belangrijk onderdeel zijn van de onderbouwing van uw plannen en ideeën.

Dankzij die visual krijgt u zelf ook een helder beeld van uw plannen. U kunt uw concept daardoor duidelijker onderbouwen en toelichten. Inrichters of decorateurs weten daardoor ook veel beter wat u van hen verlangt. Kleurstellingen, inrichting, soort en type tafels en stoelen kunnen al in grote lijnen worden aangegeven. Vaak zijn dit de meest essentiële items bij de inrichting.Daarnaast geven de tekeningen u tijdwinst. Bijvoorbeeld bij het uitzoeken van verlichting of meubilair. De aanbieders hoeven alleen maar voorbeelden te selecteren die passen in het concept dat u voor ogen hebt.

Kosten visual
U wilt natuurlijk weten wat een visual kost. Vraag een offerte aan. U weet dan exact wat de kosten zijn. Deze zullen tussen de circa €700,- en €1.500,- liggen. De prijs hangt af van de complexiteit van de formule en van de vraag hoe duidelijk u al heeft nagedacht over het concept.

De winst en het voordeel zitten hem in de tijd. U financiële partners begrijpen de plannen beter en kunnen daardoor sneller beslissen, de verkoper van benodigdheden heeft minder tijd nodig om de juiste voorbeelden bij elkaar te zoeken. Daardoor hebt u meer tijd om over prijzen te onderhandelen. En dat levert direct voordeel op.

Handwerk
Het maken van gedetailleerde visuals is handwerk. Er zijn geen computerprogramma’s – of het moet gaan om sfeerimpressies – die dat karwei voor hun rekening kunnen nemen. Vaak zijn het interieurarchitecten, gespecialiseerde interieurbouwers, adviesbureaus of reclamebureaus die ze maken. Ook andere aanbieders werken ermee.

Een visual moet voor minimaal 75 procent een reëel beeld geven van de situatie. Daarom is het van belang dat u niet al te snel te werk wilt gaan. Voor de visual wordt gemaakt moet u een glashelder idee in uw hoofd hebben, anders heeft het geen zin om er een te laten maken.Daarnaast is het van belang dat u niet alleen kijkt naar dat mooie plaatje. Informeer naar de prijzen van de ingetekende materialen. Die willen nog wel eens hoger uitvallen dan begroot. Ga ook na of die mooie materialen wel verkrijgbaar zijn. Anders bent u die tijdwinst zo weer kwijt.

Misleidend

Ook een visual kan misleidend zijn. De werkelijkheid kan anders uitpakken dan de tekening aangaf. Dat is te voorkomen door een gedegen voorbereiding. Bekijk en beoordeel bijvoorbeeld kleurenstalen en voorbeelden van interieurs om uw eigen beeld compleet te maken. De kans is dan groot dat uw visual op reële uitgangspunten is gebaseerd.