artikel

Hoe krijg ik gratis publiciteit?

Horeca

Gratis publiciteit genereren lijkt me erg aantrekkelijk. Maar hoe pak ik dat aan? Sla op de trom, bedenk leuke evenementen, maak mensen nieuwsgierig en laat uw gezicht zien op bijeenkomsten en recepties.

Hoe krijg ik gratis publiciteit?

Free publicity. Letterlijk betekent dat gratis publiciteit. Een wonderlijk marketinginstrument, want één artikel doet vaak meer dan tien advertenties. U kent vast een collega-horecaondernemer die keer op keer op een positieve manier de krant haalt. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? Waarschijnlijk beschikt hij over een groot netwerk en kennen tal van journalisten zijn bedrijf en zijn gezicht.

Mensen kennen en ervoor zorgen dat zij u kennen, daar gaat het om. Uw gezicht laten zien op recepties van collega’s, in de kroeg waar de heren van de krant regelmatig borrelen of in het etablissement waar de lokale radio wekelijks vergadert. En zelf op de trom slaan: persberichten en foto’s versturen en simpelweg de media opzoeken als u iets organiseert.

Nieuwswaarde
Kranten en (lokale) radio- en tv-makers zoeken naar items met nieuwswaarde. Hun verhalen moeten de moeite waard zijn en gelezen (beluisterd, bekeken) worden door groot publiek. Een nieuw, spectaculair of gek evenement kan rekenen op meer aandacht dan de traditionele biljartcompetitie of de zoveelste bokbierproeverij. Als u een evenement organiseert en publiciteit zoekt, zorg dan voor een naam die vraagtekens oproept of tot de verbeelding spreekt. Negen van de tien mensen én journalisten zijn nieuwsgierig en willen hier meer over weten.

Betrek ook gasten en medewerkers bij de organisatie van een evenement. Hoe groter de kring van enthousiaste mensen, hoe eerder de media er lucht van krijgen en er aandacht aan besteden. Bovendien hebben medewerkers en gasten vaak ideeën waar u nog niet aan gedacht had. Uiteraard kunt u ook zelf een nieuwsbrief of krant uitgeven. Niet alleen leuk voor uw (vaste) gasten in de zaak, maar ook voor de heren journalisten. Een stuk schrijven is tenslotte gemakkelijker als er al voorwerk is gedaan.

Imago
Te laat voor de deadline van de lokale krant? Een positief stuk – met leuke foto – achteraf kan ook zijn vruchten afwerpen. Levert niet direct extra omzet op, maar draagt wel bij aan een positief imago waardoor uw volgende evenement drukker wordt bezocht.

Niet alleen evenementen lenen zich voor publiciteit. Ook een lustrum of verbouwing kan een goede aanleiding zijn voor bezoek van de pers. En wat te denken van het winnen van vakwedstrijden, of de installatie van die nieuwe, bijzonder milieuvriendelijke vaatwasmachine? Ook hiervoor geldt dat het niet gaat om extra omzet, maar om het beeld dat mensen van u krijgen.

Bedenk dat u niet de enige bent die baat heeft bij publiciteit. Ook uw collega (horeca)ondernemers houden van een leuk verhaal in de krant. Eén café met live muziek is niets nieuws onder de zon, maar vijf cafés die gezamenlijk een muziekzondag organiseren, bieden wel nieuwswaarde.

Informatie

Meer tips en suggesties over reclame en publiciteit vindt u in Raad&Daad nr. 2, nr. 6 en nr. 8. In het hoofdstuk Marketing en Promotie van Horeca Partner vindt u eveneens informatie.