artikel

Hoe maak ik een site die scoort?

Horeca

Hoe ga ik te werk bij het maken van een site die scoort? Stap voor stap, volgens een vooropgezet plan. Gebruik het medium als een volwaardig onderdeel van uw bedrijfsvoering. Succes is dan verzekerd.

Hoe maak ik een site die scoort?

Stap 1: behoeftebepaling
Zit uw doelgroep wel te wachten op internet? Ja! De helft van de consumenten in Nederland heeft een pc met een internetaansluiting. Vooral jongeren hebben internet al lang en breed omarmd. Kijk op www.missethoreca.nl voor een overzicht met de internetdichtheid onder consumenten in Nederland en de internetpenetratie in de horecabranche.

Bepaal de behoefte binnen uw doelgroep door uw gasten een enquête van maximaal tien vragen in te laten invullen. Gebruik vraag tien als een open vraag om de geënquêteerden ideeën te laten spuien.

Stap 2: doelstelling
Ga zorgvuldig na wat u wilt. Uitsluitend bestaande gasten behouden, of bent u op zoek naar nieuwe? Of beide? Bepaal in deze fase uw budget. Het werven van nieuwe klanten eist immers behoorlijk wat promotiekosten. Houd hier rekening mee. Budgetteer voor een eenvoudige site €100,- tot €2.500,- en voor een uitgebreide site met interactieve modules, filmpjes en training zo’n €10.000,-. Bedenk dat onderhoud aan de site noodzakelijk is.

Stap 3: conceptontwikkeling
Voorkom teleurstelling bij uw vaste klanten, dus laat de sfeer op uw website aansluiten op uw horecaonderneming. Schets op papier de pagina’s zoals u ze wilt hebben. Kijk ook bij collega’s. Surf over het net en doe inspiratie op. Een selectie van opvallende en inspirerende websites in de horeca vindt u op www.missethoreca.nl.

Stap 4: toets het concept
Voorkom tegenvallers en onnodig werk door uw concept tijdig te testen aan uw doelgroep. In deze fase kunt u eenvoudig bijsturen en uw schetsen aanpassen.

Stap 5: bouw website
Leg concept en offerteaanvraag neer bij meerdere websitebouwers. Dit biedt keuzemogelijkheden. Spreek een vast bedrag af, dit voorkomt een afknapper. Vraag bij de bouwer internetadres, gebruikscode en wachtwoord van de bouwomgeving, zodat u altijd kunt meekijken en bijsturen tijdens de bouwfase.

Stap 6: testen
Test technisch en functioneel. Laat bij het functioneel testen een collega of familielid de site bekijken. Deze buitenstaander heeft een frisse en onbevangen kijk en zal ‘kromme’ vervolgpagina’s en andere onvolkomenheden opmerken.

Stap 7: live
Fantastisch! U bent op internet. Maar nu begint het eigenlijk pas. Maak kenbaar dat u een website bezit. Vermeld uw www.uwbedrijf.nl op menukaarten, sandwichborden, advertenties, visitekaartjes, rekeningen/kassabonnen, folders en promotiemateriaal. Meld u gratis aan bij zoekmachines (www.google.nl, www.ilse.nl, www.vindex.nl, www.altavista.nl, www.lycos.nl). Voor €450,- per jaar koopt u een service (www.gladior.nl) die ervoor zorgt dat uw website hoog in de resultatenlijst van zoekmachines voorkomt. Meld u aan bij portals. Dit zijn websites met doorklikmogelijkheden naar andere sites, ingedeeld naar categorieën.

Verversen

Houd uw site interessant door wekelijks onderdelen te verversen. Stel een publicatieschema op. Zorg voor actie. Plaats foto’s van een dansfeest. Houdt u een darttoernooi? Informeer uw gasten vroegtijdig per e-mail en publiceer naderhand de uitslag op uw website. Vermeld ook uw agenda.