artikel

Hoe maak ik effectief reclame?

Horeca

Hoe kan ik op een effectieve en betaalbare manier reclame maken voor mijn horecabedrijf? Door goed te weten wat u wilt en consequent te werk te gaan, is het mogelijk om aansprekende resultaten te boeken.

Hoe maak ik effectief reclame?

Reclame maken? Ach, de gasten komen toch wel. Toegegeven, de lokaal opererende horecaondernemer heeft maar weinig te verwachten van reclame. Kwaliteit, sfeer, entourage, kaart, bediening en ligging zijn veel belangrijker. En vergeet de mond-tot-mondreclame niet. Dat gaat vanzelf. Daar hoeft u zelf helemaal niets aan te doen. Toch kunt u met reclame wel degelijk het nodige bereiken. Dat bewijst de praktijk keer op keer.Wat is reclame eigenlijk? Eerst maar eens een beschrijving van de diverse begrippen die vaak in één adem met reclame worden genoemd. Onder reclame valt het totale pakket aan middelen waarmee je naar buiten treedt, zoals advertenties, posters, servetten en de menukaart. Marketing behelst de commerciële organisatie van de onderneming, zoals het prijsbeleid, de bedrijfsdoelstellingen, hoe je jezelf verkoopt, wat je verkoopt en je propositie: waar ben ik beter in dan een ander? Onder public relations verstaan we de manier waarop je met je omgeving communiceert. Dat kan in hoogst eigen persoon, maar het kan ook op schrift, in de media, in mailings. En communicatie is eigenlijk de verzamelnaam van het voorgaande.

Doelstellingen
Wat kunt u als horecaondernemer met deze wijsheden? Behoorlijk veel, maar dat hangt af van uw doelstelling of doelstellingen. Daar zult u eerst een helder beeld van moeten hebben. Onder meer de volgende vragen zijn van belang: wilt u duurder worden of juist goedkoper? Wilt u meer gasten of wenst u een betere spreiding? Gaat u uitbreiden of veranderen, zoekt u een bepaald type gast, wilt u een specialiteit uitstralen, wilt u beter te vinden zijn?Belangrijk is ook de snelheid waarmee u die doelstellingen wilt realiseren. Een lange adem is niet voor iedereen weggelegd. Ook de hoeveelheid tijd die u erin wilt en kunt steken is van belang. Probeer te registreren hoeveel tijd het maken van reclame u kost. Vergeet niet dat uw eigen uren ook geld kosten. Tenslotte zult u een budget vast moeten stellen. Hoeveel? Dat zult u zelf moeten bepalen, maar drie tot vijf procent van de netto omzet is normaal.

Consequent uitvoeren
Belangrijk is dat u de reclame-, marketing-, pr- of communicatieactiviteiten consequent en volgens plan uitgevoerd. Creativiteit mag niet uitmonden in een hap-snapbeleid. Alle uitingen dienen op elkaar aan te sluiten en resultaten moeten worden gemeten. Als u bijvoorbeeld een advertentie heeft gezet, of een mailing de deur uitdoet, dan kunt u het resultaat bijvoorbeeld meten op de website. Via de telefoon of de e-mail kan het natuurlijk ook. Door hier alert op te zijn kunt u zelf nagaan hoe groot het effect van uw inspanningen is.

Uitbesteden
Reclame maken voor uw zaak doet u natuurlijk het liefst zelf. U kent de zaak en uw gasten het best. En u wilt de kosten in de hand houden. Logisch. Toch zou u het inschakelen van een deskundige kunnen overwegen. Dat kan er toe leiden dat u in minder uren meer resultaat boekt.

Evalueer activiteiten deskundigen

Ook als u het maken van reclame in eigen hand wilt houden, kan het geen kwaad om er een deskundige bij te betrekken en uw activiteiten met hem of haar te evalueren. U spreekt dan van tevoren een vast aantal uren af tegen een vaste prijs. U bent er dan verzekerd van een communicatiepartner die u controleert, motiveert en corrigeert.