artikel

Hoe maak ik mijn site blijvend interessant?

Horeca

Ik wil dat mensen mijn site bij herhaling bezoeken. Hoe houd ik mijn homepage interessant zonder dat het me veel geld of tijd kost? U kunt dat doen door bezoekers te laten reageren op uw site. Plaats een forum of een gastenboek.

Hoe maak ik mijn site blijvend interessant?

Vergroot het herhalingsbezoek op uw website door uw homepage regelmatig te verversen. Op zich is dat een behoorlijk tijdrovende klus, maar u kunt dit deels uit handen geven door uw bezoekers het werk te laten doen. Plaats daarvoor een gastenboek of een forum op uw site, waardoor diegenen die reageren uw site van nieuwe input voorzien. Daar komt bij dat bezoekers sneller terugkeren na het lezen van prikkelende en kruidige meningen. Interactiviteit is daarmee gewaarborgd.

Gastenboeken en forums zijn veelal gratis te vinden op internet. Als tegenprestatie plaatsen de aanbieders van deze digitale gastenboeken vaak opvallende en storende reclame-uitingen. Enkele sites waarop u gratis gastenboeken en forums kunt aanvragen:
* Gastenboeken: www.write2me.nl, www.realguestbook.com, www.tboek.nl.
* Forums: www.bravenet.com, www.ezboard.com, homepagetools.com/ultraboard

De vormgeving van het gastenboek is vaak aan te passen, zodat deze aansluit bij uw site. Wijkt de lay-out te sterk af, laat het gastenboek dan in een nieuw venster openen. Hiermee voorkomt u storende en conflicterende pagina’s op uw website.

Prominente plaatsPlaats uw gastenboek op een prominente plaats op de site zodat toevoegingen direct zichtbaar zijn. Promoot het digitale gastenboek in uw zaak. Nodig klanten uit reacties te geven op een onlangs geïntroduceerd gerecht of op uw onlangs gehouden dansfeest.Houd het forum hoe dan ook levend. Publiceer bijvoorbeeld zelf een smeuïge of spraakmakende stelling en nodig websitebezoekers uit hun mening te geven.Creëer interactie. Gasten durven ‘op afstand’ sneller ongegeneerd hun commentaar te geven. Als ze in uw zaak zijn, heerst er vaak ietwat angst voor een onaardig woord. Reageren via de site levert inderdaad kritiek op, maar daar weet u als ondernemer uiteraard uw voordeel mee te doen. Kijk op www.zibb.nl/horeca voor een overzicht met praktijksituaties van gastenboeken bij uw collega’s.

Geen klachtenboek
Controleer het gastenboek dagelijks. Iedereen kan daar immers zomaar van alles publiceren. Kies voor een gastenboek waarbij u automatisch een e-mailtje ontvangt zodra een reactie is gepubliceerd. Hierdoor weet u exact wanneer u de tekst moet bijsturen.Voorkom dat uw gastenboek een klachtenboek wordt. Dit kan door een zogeheten bulletinboard te plaatsen. Dit is een gastenboek waarbij u eerst uw akkoord moet geven op een bericht, alvorens dit daadwerkelijk wordt gepubliceerd. Op deze wijze kunt u eenvoudig spellingsfouten en schuttingtaal verwijderen.

Ook racistische of anderszins kwetsende uitspraken moet u voorkomen of verwijderen. Noteer uw inlogcode en wachtwoord en plak deze bijvoorbeeld aan uw monitor, zodat u razendsnel vuiligheid uit uw gastenboek of forum kunt verwijderen.

PC in de zaak

Plaats een PC in uw zaak waarmee gasten bij vertrek direct een bericht kunnen publiceren op uw website, in plaats van in het ‘fysieke’ gastenboek. Hang naast de computer een uitgewerkte ‘gebruiksaanwijzing’ zodat de gast eenvoudig zijn reactie kan plaatsen.