artikel

Hoe overleef ik?

Horeca

De fastfoodmarkt kent bedreigingen, maar biedt ook kansen. Dat is bekend. Maar hoe benut ik die kansen? Als u zorgt voor toegevoegde waarde, een goed imago, een puike presentatie en een herkenbaar product dan gaat uw cafetaria een prima toekomst tegemoet. U dus ook.

Hoe overleef ik?

Het aanbod van foodformules is breed, de concurrentie op veel plaatsen groot en de consument grillig. Stoppen dus met die cafetaria of aansluiting zoeken bij formule? Nee, dat hoeft niet per se. De markt groeit en ondernemers die er een professionele bedrijfsvoering op nahouden, kunnen daarvan profiteren. U ook. Zorg voor kwaliteit, service, herkenbaarheid en sfeer. Onderscheid u.

Maar dat is niet makkelijk. Terwijl de fastfoodmarkt groeit, verslechtert de positie van de cafetariabranche. Als individuele ondernemer hoeft u evenwel niet te wanhopen. Er liggen wel degelijk mogelijkheden om te overleven.

Werk aan het imago van uw zaak. Enkele zaken die het imago van de fastfoodbranche schaden hebben betrekking op hygiëne en de opvatting dat je in cafetaria’s alleen ongezonde producten kunt krijgen. Doe daar iets aan. En breng dat onder de aandacht. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat u bakt in gezond meervoudig onverzadigd frituurvet. Hang schoonmaakroosters op zodat bezoekers kunnen zien dat u hygiënisch te werk gaat.

Herkenbaarheid
Herkenbaarheid en onderscheid zijn eveneens belangrijk. Zorg voor een of meer zogenoemde unique selling points. Denk bijvoorbeeld aan een product, dat alleen bij u te verkrijgen is. Een streekgerecht of een ambachtelijk bereid gerecht bijvoorbeeld. Communiceer dit ook duidelijk naar uw gasten toe. U kunt zich ook onderscheiden met uw formule.Kies bijvoorbeeld voor een trendy uitstraling.

Op het gebied van presentatie liggen eveneens kansen. De voorgevel van een cafetaria moet uitnodigend zijn. Deze bepaalt grotendeels of een consument naar binnen gaat of niet. Ook aan de binnenkant is een creatieve, onweerstaanbare presentatie van uw assortiment van belang. Presenteer de prijslijsten op een verzorgde en systematische manier.

Huisstijl
Zorg ervoor dat alle promotie plaatsvindt in uw huisstijl. Dit vergroot de herkenbaarheid bij de consument. Let er op dat u uw promotie-inspanningen doseert. Een overvloed van acties binnen uw bedrijf heeft een averechts effect. Wees ook terughoudend met het ophangen van posters waarin fabrikanten hun producten aanprijzen. Uw cafetaria hoeft niet te fungeren als reclamezuil voor leveranciers. Maak ook niet de fout de gast te bedelven onder de actiemenu’s. Twee of drie actiemenu’s of actieproducten is meer dan voldoende, anders is het onderscheid weg.

Ondanks alle cadeau’s die links en rechts worden weggegeven en alle prijzen die er te winnen zijn, is de Nederlander nog steeds gevoelig voor spaaracties. Stem deze af op de doelgroep. Een buurtcafetaria vraagt om een ander type spaaractie – een stempelkaart kan goed werken omdat de meeste klanten zo’n cafetaria herhaaldelijk bezoeken – dan bijvoorbeeld een centrumcafetaria.

Concurrent

Om de concurrenten het hoofd te kunnen bieden is het belangrijk om te weten welke producten zij aanbieden en hoe ze dat doen. Pas dan kunt u zich afvragen hoe u zich kunt onderscheiden.