artikel

Hoe verbeter ik mijn imago?

Horeca

Hoe kan ik het imago van mijn bedrijf opvijzelen zonder dure campagnes te hoeven voeren? Door slim en oprecht gebruik te maken van eenvoudige middelen is er veel te winnen. Maak gebruik van uw medewerkers, organiseer ludieke activiteiten, maar geef gekunsteldheid geen kans.

Hoe verbeter ik mijn imago?

Youp van het Hek beschreef in een column ooit het verschil tussen Edgar Davids en Pieter van de Hoogenband. Davids die weigerde ook maar één woord tegen de pers te spreken versus Pieter VDH die het tumult rondom zijn persoon niet begreep: ‘Ik kan gewoon hard zwemmen; nu willen mensen opeens mijn tas dragen en een handtekening hebben. Raden voor wie de gemiddelde Nederlander met de doe-maar-gewoonmentaliteit meer sympathie heeft.Juist! Niet voor de ondernemer met de nieuwste BMW Cabrio, maar voor de ondernemer met de lelijke eend. Niet voor de ondernemer die óf klaagt óf interessant wil doen, maar voor de ondernemer die oprechte interesse toont in zijn buren, medewerkers, gasten en leveranciers. Voor de ondernemer die ook een gewoon mens blijkt te zijn. Geen gekunsteldheid, maar een imago van oprechtheid en boerenslimheid.

Medewerkers De beste imagodragers lopen in uw bedrijf rond. Uw medewerkers. Zij zijn niet alleen het visitekaartje naar uw gasten toe, maar ook naar hun vrienden, ouders, ooms en tantes en sportmaatjes. Over een werkgever die zijn medewerkers onprofessioneel behandelt, wordt geklaagd. Op verjaardagen, in het café, op het schoolplein en in de sportschool. Mensen zijn op de hoogte van uw doen en laten. Meer dan u denkt!

Extra reden voor een doordacht personeelsbeleid en een professionele instelling. Laat uw medewerkers zien dat het leven van een horecaondernemer meer behelst dan de vierkante meters achter de bar. Maak ze deelgenoot van uw werkzaamheden en administratieve rompslomp. Indien u veel jeugdige medewerkers heeft: betrek hun ouders bij het bedrijf. Nodig ze uit om te laten zien dat u een ‘echt bedrijf’ exploiteert en geen uit de hand gelopen hobby. Stuur notulen van de personeelsvergadering naar hun huisadres, zodat ouders of partner in de gaten hebben dat een vergadering meer is dan een uur koffie leuten. Laat zien dat u serieus met uw medewerkers en bedrijf omgaat!

Free publicity
Ludieke activiteiten en free publicity. Twee begrippen die nauw met elkaar verbonden zijn. Toverwoorden voor uw imago en naamsbekendheid. Bent u zelf niet creatief, betrek dan uw medewerkers en gasten hierbij. Misschien hebben zij goede ideeën of kunnen zij u helpen bij de organisatie.

En als u iets organiseert, zorg dan dat de (regionale) pers op de hoogte is. Zowel voor de aankondiging vooraf, als voor een enthousiast verslag achteraf. Nodig de lokale verslaggever uit – eventueel als vipgast – of zorg zelf voor een persbericht met bijbehorende foto’s. Ook de ondernemer die zich – met een zuiver geweten – inspant voor een goed doel, kan rekenen op de nodige sympathie.

Rotary

Sluit u aan bij een sportclub, ondernemersvereniging of een serviceclub zoals de Rotary. Het is niet alleen leuk en ontspannend om contact te hebben met mensen buiten de horeca, maar u legt ook contacten met mensen die nog niet bij u over de vloer komen.