artikel

Hoe versla ik de grote jongens?

Horeca

Hoe kunnen de kleine zelfstandige jongens het van de bedrijfsreuzen winnen? Ketens krijgen een steeds groter deel van de markt in handen. 4,8 miljard euro omzet wordt gerealiseerd door de 100 grootste horecabedrijven. Dat is 40 procent van de totale omzet en dat aandeel blijft groeien. Voor wie niet ten onder wil gaan aan het Calimero-complex biedt marketinggoeroe Tom Peters hulp. Hij geeft zestien oplossingen om uit te blinken.

Hoe versla ik de grote jongens?

  • Wees niet alles voor iedereen.
  • Ga niet klagen en zeuren over die grote bedrijven; vertel je klanten over je successen van je huisgemaakte appeltaart of sinaasappelsap.
  • Wees een legende in je eigen straat, wijk, dorp, stad of regio.
  • Concurreer met waarde, ervaring, intimiteit: niet met prijzen want daarmee kun je de ‘big guys’ toch niet verslaan.
  • Zorg voor een emotionele band met klanten en leveranciers. Kleed je netjes, wees positief, vloek niet te veel. Onthoud de namen van je klanten en leer je medewerkers met verschillende typen mensen praten.
  • Kies voor praktisch emotioneel leiderschap. Warme managers met een glimlach zijn belangrijker dan efficiency-beulen. Efficiency verkrijg je door machines en apparatuur aan te schaffen.
  • Wees een ster in je gemeenschap. Sponsor locale activiteiten, stel gratis ruimte ter beschikking voor verenigingen, gebruik locale producten.
  • Zorg voor een ongelooflijke ervaring, vanaf het moment dat iemand binnenkomt totdat hij weggaat. Smaak, muziek, snelheid van service, ambiance. Wie met boter en suiker wordt ingepakt komt geheid terug.
  • Design. Wees onderscheidend en sfeervol. Design hoeft niet duur te zijn.
  • Wees de beste werkgever in de buurt. Er zijn genoeg talentvolle mensen die niet bij een anoniem groot bedrijf willen werken. Wees betrouwbaarder dan je directe concurrenten die hun zaakjes niet op orde hebben.
  • Maak slim gebruik van informatietechnologie. Spreadsheets, slimme telefoonsystemen, software voor kostprijsberekeningen. Het is in bereik van kleine bedrijven.
  • Wees vindbaar op het internet met een up-to-date website die geen vragen oproept.
  • Blijf innovatief. Nieuwe menu’s, nieuwe bedrijfskleding, evenementen in het bedrijf. Hou je klanten op de hoogte via e-mail nieuwsbrieven.
  • Wees beter dan de grote en bekende merken door rotsvaste betrouwbaarheid in service, atmosfeer, waarde en smaken.
  • U weet veel meer van uw klanten dan een keten ooit kan weten. Geen gast zal ooit in uw bedrijf de standaard behandeling van een anonieme keten krijgen. Uw team geeft mensen dat speciale gevoel dat het café, restaurant of hotel voor hen is gemaakt.
  • Wees een uitblinker in uw eigen kleine markt. U verslaat de grote jongens enkel en alleen door onvermoeibaar op jacht te zijn naar voortreffelijkheid.