artikel

Horeca kweekvijver uitvaartbranche

Horeca

Begrafenisondernemingen azen massaal op mensen met horeca-ervaring. Bij veel uitvaartorganisaties komt nu al tenminste één op de vijf werknemers uit de horeca. Mensen met een horeca-achtergrond zijn doorgaans flexibel, stellen zich dienstbaar op, weten bovendien van aanpakken en kunnen ook nog eens commercieel denken. Dat alles maakt ze ‘zeer geschikt’ voor het uitvaartwerk.

Horeca kweekvijver uitvaartbranche

Uitgekeken op de horeca? Ga aan de slag als uitvaartverzorger. In de uitvaartbranche zitten ze te springen om personeel, en mannen en vrouwen met een horeca-achtergrond genieten absoluut de voorkeur. Getuige onder meer een personeelsadvertentie vorige week in Misset Horeca.

Een opvallende oproep tussen restaurants die een nieuwe souschef zoeken, vet-afscheiders voor een mooi prijsje en ‘onbreekbare’ glazen en tafellinnen in de aanbieding. Een begrafenisonderneming is op zoek naar ‘enthousiaste uitvaartverzorgers m/v’. Kandidaten met een flexibele instelling willen ze, en als het even kan ‘gevoel voor humor’. Gevoel voor humor?

‘Heel belangrijk. Mensen die te serieus zijn, zijn niet geschikt voor dit vak. Je moet jezelf en je werk kunnen relativeren, anders houd je het niet vol.’ Boudewijn de Vrijer van Cuvo Uitvaartverzorging in Den Haag heeft goede ervaring met mensen uit de horeca. Van de 35 werknemers in zijn organisatie hebben er vijf gewerkt in restaurants en cafés. Het zijn vaak mensen die weten hoe ze met problemen moeten omgaan. Die vaak ook heel goed aanvoelen hoe ze het een ander naar de zin moeten maken. De Vrijer: ‘Om een voorbeeld uit de praktijk te noemen: als je als begrafenisondernemer bij de nabestaanden thuiskomt en die mensen hebben de woonkamer volstaan met mahoniehouten meubelen, dan moet je niet beginnen over een kist van eikenhout.’

Ook de grote spelers in de uitvaartbranche gaan in toenemende mate in zee met mensen met een horeca-achtergrond, zegt Jurgen van ’t Hazeveld, verantwoordelijk voor de werving en selectie bij Dela. Met 300 uitvaartverzorgers is dit één van de grootste begrafenisondernemingen in ons land. ‘Wij merken dat steeds vaker mensen uit de horeca op onze advertenties reageren.’ Van ’t Hazeveld schat dat zeker 20 procent van de uitvaartmanagers binnen zijn organisatie een horeca-achtergrond heeft.

Heerlijk vak
Alex Nieuwland is zo iemand. Eens kookte hij de sterren van de hemel in verschillende restaurants en als privé-kok voor de Amerikaanse ambassadeur. Tien jaar geleden begon het 70 uur per week werken hem op te breken. Een operatie aan zijn rug liep fout af en Nieuwland belandde in de WAO. Maar thuiszitten en niets doen wilde hij niet. Hij solliciteerde bij een uitvaartorganisatie en kon aan de slag als kistdrager. Inmiddels heeft hij zich opgewerkt tot manager. ‘Een heerlijk vak. Ik ga graag met mensen om. Vroeger waren het m’n gasten die ik het naar de zin probeerde te maken, nu zijn het de nabestaanden voor wie ik m’n best doe. Echt hoor, ik kan het iedereen aanraden die genoeg heeft van de horeca.’

Ook Jurgen van ’t Hazeveld merkt dat veel van z’n werknemers een ware passie ontwikkelen voor het uitvaartvak. ‘Als je de koorts eenmaal te pakken hebt, wil je niets anders meer. Het komt ook doordat het werk enorm veel voldoening geeft. Er is vaak heel veel dankbaarheid bij familie van een overledene wanneer de begrafenis goed geregeld is.’

Salaris
Voor het geld hoef je het niet te doen. Het salaris van een uitvaartmanager schommelt tussen de 1700 en 2300 euro, vaak aangevuld met extra’s als een auto van de zaak, een dertiende maand en een functioneel maatkostuum. Maar geld is ook niet het belangrijkste, benadrukt Boudewijn de Vrijer van het Haagse uitvaartbedrijf Cuvo. ‘Het gaat om de inhoud van het werk. Je helpt mensen bij een ernstig probleem, namelijk dat ze een dierbare hebben verloren. Jij doet vervolgens je best om een afscheid te organiseren dat zo veel mogelijk overeenkomt met de wens van de nabestaanden.’

Zelf op zoek naar ander werk? Bekijk de vacaturemodule van zibb.nl/horeca