artikel

Horecava 2003: Inspireren door te innoveren

Horeca

Van 6 tot en met 9 januari 2003 is Amsterdam weer het verzamelpunt van de Nederlandse horeca. Vier dagen lang vindt in de RAI dan de Horecava plaats. Naast honderden exposanten die er hun producten zullen presenteren, heeft de organisatie er alles aan gedaan om de beurs een innovatief karakter te geven. Foodtrends is één van de opvallendste nieuwe onderdelen.

Horecava 2003: Inspireren door te innoveren

Na de ‘grote’ Horecava van 2001 vindt dit jaar weer de beperktere versie plaats van wat ook dan altijd nog ’s lands grootste horecavakbeurs is. De hallen 1 tot en met 7 van het Europa-complex staan de organisatie weer ter beschikking en minstens 400 bedrijven hebben besloten standruimte te huren op de komende beurs. Beursmanager Susanna Goossens zegt 45.000 bezoekers te verwachten, afkomstig uit zo’n 22.000 bedrijven uit de branche.

Het verschijnsel ‘grote’ en ‘kleine’ Horecava is inmiddels een bekend begrip. Al wordt er ook wel eens gesproken over ‘natte’ en ‘droge’ Horecava. Een aantal jaren geleden besloten de grote Nederlandse bierbrouwers, koffiebranders en NVLG-leden niet meer ieder jaar op zowel de Horecava als die andere grote horecavakbeurs, de BBB in Maastricht, aanwezig te zijn. En omdat laatstgenoemde beurs eind januari naast de bierbrouwers ook de finale van de Nationale Biertapwedstrijden binnen zijn poorten heeft, betekent dit voor Amsterdam dat niet alle hallen bezet zijn.

De organisatie heeft veel energie gestoken in het creëren van een aantrekkelijk randprogramma. Een interessant onderdeel is het nieuwe Foodtrends. ‘We willen inzicht geven in belangrijke en opvallende ontwikkelingen op het gebied van eten in horeca en catering. Uit onderzoek blijkt dat zowel deelnemers als bezoekers daar veel behoefte aan hebben’, zegt Susanna Goossens.

Een belangrijk onderdeel van Foodtrends is volgens haar de vertaling van trends naar vier concepten die op de beursvloer zijn opgebouwd: een eetcafé, restaurant, cafetaria/fastfood en bedrijfs/zorgrestaurant. Voor allevier geldt dat de bezoeker zowel de achterzijde (keuken) als de voorzijde (interieur) kan bekijken. Naast nieuwe producten krijgen ook de productie (apparatuur, technieken) en presentatie (tafelaankleding, interieur, bediening) volop aandacht. Hiernaast vinden in de verschillende opstellingen workshops en demonstraties plaats.

WijnevenementNaast Foodtrends wordt tijdens de Horecava een ander nieuw evenement georganiseerd. Wine Professioneel. Amsterdam RAI en The Wine & Food Association van Jan van Lissum organiseren gezamenlijk dit nieuwe wijnevenement. Vier dagen lang wordt een gevarieerd totaalprogramma gepresenteerd waarbij kwaliteitswijn en fijne gastronomische producten in het middelpunt staan.

Weinig bier, maar des te meer wijn dus op de Horecava. Het nieuwe onderdeel is aan de beurs toegevoegd omdat onderzoek volgens de organisatie uitwijst dat bij de handel en de betere horeca behoefte bestaat aan meer praktijkgerichte evenementen van niveau op het gebied van wijn en spijs. De organisatoren verwachten zo’n 75 exposanten waaronder inkopers, handelaren en producenten van wijn en fine food.

Voor het evenement geldt een eigen toelatingsbeleid, los van de Horecava. Volgens Van Lissum is het programma speciaal gericht op de professional met passie voor zijn of haar vak. ‘Die altijd geïnspireerd en vernieuwend bezig is met kwalitatief hoogstaande producten, op zoek naar nog mooiere wijnen en of wijn-spijscombinaties.’

Op het moment van schrijven waren de volgende activiteiten bekend: De Nationale huiswijncompetitie voor restaurants, cafés en brasseriën, groter van opzet dan ooit. Verder vindt de Grand Prix Saint-Hubert plaats, volgens de organisatie een klassieker onder de Nederlandse wijnproefwedstrijden. Ook de prijsuitreiking de Copa Jerez zal er plaatsvinden, de sherry-spijswedstrijd voor restaurants. Daarnaast is er een breed scala aan presentaties met onder andere biologische wijnen, wijn-spijsproeverijen, discussies en lezingen waarbij de facetten van de hedendaagse hogere horeca aan bod komen.

Bekende evenementenBehalve de twee nieuwe onderdelen ontbreken ook veel bekende evenementen natuurlijk die niet tijdens de komende vakbeurs. De Horecava Innovation Award bijvoorbeeld. De jury hiervan heeft weer tien producten genomineerd, verdeeld over de categorieën Food & Beverage, Interior & Design en Equipment. Voorwaarde om aan de verkiezing deel te mogen nemen is dat producten vernieuwend zijn voor de branche.

De bekendmaking van de winnaars is op maandag 6 januari, als topchef Robert Kranenborg van restaurant Vossius in Amsterdam de awards uitreikt. De nominaties zijn te zien op het Innovatiepaviljoen.

Groter van opzet dan vorig jaar is het biologische paviljoen dat verrijst in het hart van de Europahal, De Groene Voorsprong. De belangstelling voor biologisch gekweekte en geteelde ingrediënten groeit in horeca en catering. De trend in voeding is ‘puur’ en ‘echt’. In De Groene Voorsprong krijgt de bezoeker een goede indruk van het biologische aanbod op de markt: brood, groenten, kruiden, pasta, vlees, wijn en bier. Mogelijkheden te over om te proeven, ruiken, ontmoeten en te discussiëren.

Naast een scala aan nieuwe producten geeft de Horecava ook ruimte aan kennisoverdracht. Op de tweede beursdag vindt het Hoteldebat weer plaats, centraal thema hierbij de vraag: Holland promotie, hoe kan het beter? Wat is het beeld van ons land in het buitenland en hoe is dit te verbeteren?

Onder de sprekers diverse Nederlandse, maar in het buitenland werkende hoteliers. Woensdag is traditioneel de dag waarop de SVH Manifestatie plaatsvindt, een samen met het SVH georganiseerde themadag voor de hoogste klassen van het horecaonderwijs.Natuurlijk ontbreken vakwedstrijden niet.

Zoals de Nationale Convenience Kookwedstrijden, georganiseerd door de Stichting Voorlichting Convenience en gepresenteerd door de bekende kok Ton Fagel. Verder wordt weer het Lekkerste Broodje van Nederland verkozen, zijn er Bartenderswedstrijden en gaan jonge caféleerlingen weer de strijd met elkaar aan tijdens de Kastelein van de toekomst-wedstrijden.

Meer informatie op: www.horecava.nl