artikel

Hotelbon werft leden met clubcard

Horeca

Uitvinder van de Hotelbon Chris Luken (35) boort heavy users aan die ‘in termijntjes’ mogen betalen. De papieren Hotelbon maakt in Nederland plaats voor de Club Hotelboncard. Die geeft recht op 365 hotelovernachtingen voor twee personen voor 45 euro. Verplicht ontbijt en diner, apart afrekenen! Met de introductie van de clubcard is een nieuwe fase aangebroken in de nu al zes jaar durende successtory van de Hotelbon.

Hotelbon werft leden met clubcard

Dat Hans Breukhoven de aandelen Free Record Shop van de beurs haalde, was groot nieuws. Maar kort tevoren had Chris Luken z’n aandelen Hotelbon al van Breukhoven teruggekocht. ‘Dat heeft hem kennelijk geïnspireerd, want het geeft een enorme kick als je toko weer van jezelf is. Ik heb weer helemaal het tsjakka-gevoel’, zegt Luken, vers geïnstalleerd in het nieuwe kantoor van de Hotelbon aan de A2 in Vianen.

Breukhoven kocht vijf jaar geleden 80 procent van de aandelen Hotelbon. Luken hield de rest en bleef directeur van de onderneming die de bon uitgaf: Proventura (‘voor de wind’).De terugkoopprijs was hoger dan het bedrag dat Luken destijds kreeg voor de aandelen, maar hij vindt het best zo. ‘Zakelijk gezien zijn we blij dat we van elkaar af zijn.’De totale afwezigheid van ‘synergie’ stoorde Luken. ‘En ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik zou ook niet weten wat ik met een paar platenzaken zou moeten. Het is mijn business niet’, aldus de uitvinder van de Hotelbon. Die de laatste jaren niettemin veel energie stak in een andere business, namelijk het opzetten van de hotelketen Fletcher, waar hij grootaandeelhouder van is.

Chief executive
Als big boss gaat Luken inmiddels voor de totale wedergeboorte van de Hotelbon. De strategie is nieuw, en ook de holding. Hij heeft zich de titel chief executive officer aangemeten. Een functie die hoort bij een onderneming van formaat. Het voormalige Proventura is opgesplitst in drie vennootschappen: Hotelbon Group nv, met daaronder Hotelbon Leisure bv en Hotelbon Marketing bv.Hotelbon Marketing bv houdt zich bezig met de losse verkoop van de Hotelbon. Aanvankelijk was de distributie geregeld via postkantoren en de ANWB, en waren er groots opgezette consumentencampagnes richting het grote publiek. Maar op een gegeven moment wijzigde Luken de koers. Hij legde de losse verkoop van bonnen neer bij de reisorganisaties Arke, Holland International en de V&D reisbureaus, en introduceerde de Club Hotelbon: een Hotelbonlidmaatschap met de bedoeling een grotere klantenbinding te bewerkstelligen. Luken is nu in de fase om het lidmaatschapsverhaal verder handen en voeten te geven, en heeft daarom Hotelbon Leisure bv opgericht. De club heeft intussen 40.000 leden en de Hotelbon-ceo wil dat dat er eind dit jaar 85.000 zijn.

Geeft de Hotelbon voor 35 euro recht op drie hotelovernachtingen (ontbijt en diners verplicht) een Club Hotelbonlidmaatschap geeft voor 45 euro onder dezelfde condities recht op 365 hotelovernachtingen voor twee personen in de Nederlandse hotels die bij de Hotelbon zijn aangesloten. Voor de Nederlandse markt verdwijnt de Hotelbon in papieren vorm; deze wordt vervangen door een clubcard. Met die clubcard, tevens pinpas, kan de gast zijn verblijf (maaltijden) afrekenen. De pas heeft ook een kredietfaciliteit. Wie onvoldoende saldo op z’n bank- en girorekening heeft, kan toch met de Hotelbonpas ‘zonodig in termijntjes’ betalen. De afschrijving vindt pas plaats als het saldo is aangezuiverd. Het idee hierachter is: meer gebruik van het Hotelbonconcept, het kweken van heavy users en klantenbinding.De deelnemende hotels hebben een pinautomaat die geschikt is voor de clubcard. Voor de operationele kant van de zaak heeft de Hotelbonorganisatie afspraken gemaakt met de SNS Bank/Reaal. De betalingen gaan direct naar de aangesloten hoteliers. De gasten kunnen de pas ook gebruiken om geld uit de muur te halen (bij ABN/AMRO- en SNS-pinautomaten). De card geeft verder korting op de toegang tot meer dan 280 attracties, en 10.000 winkels in ons land accepteren de pas om aankopen af te rekenen.

Euro Hotel Cheque
De ceo heeft in de bv Hotelbon Marketing de door hem overgenomen concurrent Euro Hotel Cheque ondergebracht. Een onderneming met 550 deelnemende hotels en goed voor een half miljoen verkochte hotelbonnen per jaar. De verkoop van de Euro Hotel Cheque gaat grotendeels via 140 colporteurs. Het afzetgebied is Nederland en België.Chris Luken heeft een ander initiatief, De Golfbon, in de ijskast gezet. De Golfbon ontwikkelde hij een paar jaar geleden naar het voorbeeld van de Hotelbon. Liefhebbers konden ermee voor een prikje golfen op de beste Europese golfcourts. Het succes is minder eclatant dan dat van de Hotelbon: ‘De Golfbon doet 2,5 ton omzet op jaarbasis. Ik verlies er niets op , maar ik verdien er ook niets mee’, aldus Luken.Met de Hotelbon gaat het goed, ondanks de economische gevolgen van 11 september. ‘Het heeft gunstig uitgepakt. De consument wil goedkoper reizen en zoekt bestemmingen dichter bij huis, en onze hotels zijn bereikbaar met de auto.’ Sinds de introductie in 1995 werden twee miljoen bonnen verkocht. De Hotelbon stond recentelijk in de Top-10 van meest verkochte kerstcadeaus.