artikel

Hotelstratego in Ommen

Horeca

Eigenaar Ron Nijhof van hotel De Zon in Ommen ontpopt zich als een bekwaam strateeg. Op het moment dat ‘buurman’ Paping te koop kwam, sloeg de hotelier zijn slag. Met de aankoop van het hotel lost Nijhof de capaciteitsproblemen van De Zon op en beschermt hij zijn eigen markt. Een verhaal over strategische keuzes.

Hotelstratego in Ommen

De Zon en Paping. In Ommen en wijde omgeving roemruchte hotelnamen. Beide genieten landelijke bekendheid. Sinds begin dit jaar vormen ze een twee-eiige tweeling. De Zon (35 kamers) legt de nadruk op de zakelijke markt en heeft vier sterren. Familiehotel Paping (37 kamers) richt zich meer op de particuliere markt en telt drie sterren.
Eigenaar van beide hotels is Ron Nijhof. In 1995 nam hij De Zon over van Theo Bakker, bij wie hij als bedrijfsleider in dienst was. De afgelopen jaren liet hij het hotel aan de Overijsselse Vecht een metamorfose ondergaan. De Zon is verbouwd tot een eigentijds zakenhotel dat een moderne inrichting combineert met kunst.
Een half jaar geleden voegde Nijhof Paping aan zijn bezit toe. Jan en Joke Koot-Paping lieten blijken de exploitatie van het uit 1925 stammende bedrijf te stoppen. Ron Nijhof aarzelde geen dag en klopte bij ze aan. Binnen twee weken lag er een akkoord op tafel.
Derde tak aan de horecaboom van de hotelier is Havezathe Het Laer, een landhuis op een uitgestrekt landgoed met Engelse tuinen. Hij huurt het sinds 1999 van de gemeente. Het monumentale pand is geschikt voor bedrijfsfeesten, bruiloften, diners of seminars.

Eigen markt beschermen
De kans om hotel Paping te kopen, kon volgens Nijhof op geen beter moment komen. ‘Grote delen van het jaar zit De Zon bomvol. Ik liep soms helemaal vast omdat ik aanvragen niet kon honoreren. Uitbreiden van De Zon is uitgesloten, elke ruimte ontbreekt daarvoor. Met Paping erbij verdubbel ik het aantal beschikbare kamers. De drie bedrijven liggen op loopafstand van elkaar, waardoor we gasten zonder veel problemen van het ene naar het andere hotel kunnen doorboeken.’
Door snel te handelen, voorkwam de eigenaar van De Zon bovendien dat een nieuwe hotelier zich op de markt in Ommen en omstreken zou begeven. ‘Ik bescherm zo mijn eigen markt. De vraag naar hotelkamers groeit namelijk sterk in de regio door de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen en de groei van het toerisme. Daar wil ik graag profijt uit trekken.’
Zaten de miljoenen dan los in zijn achterzak? Immers, het betekent een hele investering voor een individuele hotelier om een tweede hotel te kopen. ‘Het is inderdaad een miljoenenkwestie. Ik beschikte gelukkig over enige reserve, maar heb vooral een goede financier. Een particuliere investeerder die tegen gunstige condities een lening wilde verstrekken. De resultaten van De Zon vormen voor hem een garantie. En je koopt met zo’n hotel natuurlijk geen gebakken lucht. Het gaat om in goede staat verkerend onroerend goed op 6000 vierkante meter grond op een prachtige locatie, vlakbij Het Laer en het NS-station.’

Twee formules
De Zon en Paping blijven als twee verschillende hotelformules naast elkaar bestaan. Nijhof houdt niet van eenheidsworst en vindt het strategisch heel onverstandig de hotels eenzelfde uitstraling en inrichting te geven.‘
De Zon blijft het viersterren zakenhotel met aandacht voor de particuliere markt. Paping zal zich vooral op toeristen blijven richten, al neemt het aantal zakelijke reserveringen daar toe door de activiteiten op Het Laer. Paping houdt z’n drie sterren. We willen juist dat onderscheid met De Zon in stand houden. Knappen het interieur zeker op, maar willen de sfeer van familiehotel bewaren.’Om die reden heeft Paping naar de gasten toe een eigen ‘gezicht’ dat bestaat uit bedrijfsleider Frans Heerink en chefkok René Bosch. Beiden werkten eerder voor De Zon, zodat ze de basisfilosofie van Nijhof over service, kwaliteit en bedrijfsorganisatie goed kennen. ‘
Professionaliteit staat voorop’, legt Heerink uit, ‘maar de gasten mogen nooit het gevoel krijgen dat ze hier anoniem rond lopen, dat ze een nummer zijn. Dat paste al nooit bij De Zon, maar al helemaal niet bij een karakteristiek familiehotel als Paping.’

Grotere schaal biedt voordelen
De schaalvergroting brengt meer doorgroeimogelijkheden voor het personeel met zich mee. Een voordeel, vindt Nijhof. ‘Ik kan talenten zo langer vasthouden. Neem René. Die is sous-chef in De Zon, waar ik de chef nog niet zie vertrekken. Bij Paping krijgt hij de kans zich verder te ontplooien.’
Voordelen ziet hij ook in onderlinge uitwisseling van personeel. Niet dat medewerkers eindeloos heen en weer pendelen, maar op vrijwillige basis (‘ik wil niets forceren’) kunnen de mensen soms rouleren tussen de bedrijven. Vooral voor Het Laer handig, omdat daar niet het hele jaar rond activiteiten plaatsvinden.‘
Ik bespaar daarnaast op inkoop, want leveranciers geven meer korting als je grotere hoeveelheden bestelt. Ook de bedragen die ik besteed aan verzekeringen en administratie vallen lager uit. In totaal scheelt het me ongeveer 10 procent aan de kostenkant.’
Scheelt de overname van Paping ook in zijn nachtrust? ‘Ik slaap uitstekend, maak je geen zorgen. Eigenlijk vond ik de stap van bedrijfsleider naar eigenaar groter dan de stap van een naar twee hotels. Ik maakte me destijds veel meer zorgen. Nu sta ik er redelijk nuchter tegenover. Dat heeft te maken met ervaring en vertrouwen in het eigen ondernemerschap. Met De Zon boeken we al jaren mooie resultaten, waarom zou dat met Paping niet lukken?’