artikel

IgloMora gaat Ola-ijs moderner positioneren

Horeca

De IgloMora Groep start zaterdag 23 november een grootscheepse campagne waarin haar ijsmerk Ola op een nieuwe manier in de markt wordt gezet. Aan de hand van een modernere uitstraling hoopt het concern dat de ijsconsumptie in Nederland een forse impuls krijgt.

‘Het gaat om de meest ingrijpende aanpak van een merk ooit’, zegt commercieel directeur Rob Bloemscheer van IgloMora, dat met Ola marktleider is in de Nederlandse ijsbranche. ‘Over een half jaar moeten letterlijk alle promotie-uitingen zijn gemoderniseerd; van ijskaart tot parasol en van vriezer tot prullenbak. Via alle beschikbare media wordt het nieuwe beeld naar buiten gebracht. Hiermee zal Ola zich richting consument veel sterker positioneren als een merk dat synoniem is aan ijs en plezier.’

‘We willen de ijsmarkt zien groeien’, verklaart Bloemscheer de omwenteling in de consumentenbenadering. ‘De consumptie van soft- en schepijs bleef het afgelopen seizoen sstabiel. De markt van verpakt ijs stond echter opnieuw onder druk. Dat kan anders. Onderzoek heeft uitgewezen dat de Nederlander gemiddeld veertien keer per jaar ijs eet.

In bijvoorbeeld Amerika en Scandinavië is dat ruim het viervoudige. Ons uitgangspunt is dat de Nederlandse consument ijs veel meer moet beschouwen als een funproduct voor ieder moment van de dag. We zetten Ola hierin neer als een merk waarmee de consument gezien wil worden, zich vereenzelvigt.’

Binnen het out-of-home kanaal onderscheidt de IgloMora Groep drie stemmingen die de behoefte bepalen: ‘happy’ (consumptie tijdens bijvoorbeeld strand- of pretparkbezoek), ‘hurry’ (consumptie onderweg, zoals bij het tankstation) en ‘hungry’ (cafetariabezoek).

Bloemscheer: ‘Op die ijkpunten stemmen we de nieuwe Ola-uitstraling in woord en beeld af. Het merk presenteert zich niet langer alleen als afzender van een keur aan ijsjes, maar zal zich nadrukkelijk profileren als powerbrand, vergelijkbaar met merken als Coca-cola en Nike. Bij het zien het van Ola-merk moet er direct een vonk overslaan. Een gevoel van plezier en verfrissing.’

Met de aanpassing zijn volgens Bloemscheer miljoenen gemoeid. ‘Met als doel marktgroei. Na Nederland komt ook de rest van Europa in fasen aan de beurt. Uiteindelijk zal de wereld van het ijs er anders uitzien.’