artikel

‘IJs is een impulsaankoop

Horeca

Pietro Talamini heeft samen met zijn zussen Gianna, Lucia en Manuela drie Italiaanse ijssalons in Deventer, Zutphen en Zwolle. De ondernemersfamilie kende een lastig seizoen. Een aantal hoogzomerse periodes kon de gevolgen van het barre weer in april en september niet voldoende compenseren.

‘IJs is een impulsaankoop

‘Het was zeker geen slecht ijsseizoen’, benadrukt Pietro Talamini. ‘Wel was onze omzet over de hele linie minder dan de voorgaande jaren. Alleen in onze vestiging in Zutphen zaten we in de plus. Maar die zaak hebben we vorig jaar overgenomen. Het nieuwe elan bleek daar voldoende voor een forse omzetstijging ten opzichte van voorgaande jaren.’

‘We moeten het ieder jaar vooral hebben van de zomer. Dan verkopen we hoe dan ook meer ijs dan in het voor- en najaar. Dus je stelt daar je omzetprognose op af. Maar tegen het slechte weer voor en na het hoogseizoen was geen kruid gewassen. In de lente en de herfst waren er dagen dat we 70 procent minder omzet draaiden dan gewoonlijk. In april was de ijssalon in Deventer zelfs een dag dicht. En in september draaiden we bijna continu met maar twee mensen in de zaken, terwijl we bij mooi weer soms wel met z’n twintigen bedienen.’

Talamini geeft aan dat met gekonfijte vruchtjes of saus gemarmerd ijs (‘variegato’) het afgelopen jaar tot de relatieve hardlopers behoorde. ‘IJs is een impulsaankoop. Zien doet eten en variegato ziet er nu eenmaal extra smakelijk uit. Je kunt echter doen en laten wat je wil, maar als het regent verkoop je niet. Ook speciale aanbiedingen of acties helpen dan niet meer.’