artikel

‘IJshoorn terug van weggeweest

Horeca

We hebben een goed seizoen gedraaid’, zegt Leo Peijnenburg zonder aarzelen. Hij vormt samen met zijn echtgenote Sandra de directie van De Smulkar, een bedrijf dat de inwendige mens verzorgt tijdens allerhande evenementen. Naast onder meer mobiele frituur- en hamburgerwagens hebben zij ook een drietal ijskarren beschikbaar waarmee zij verpakt ijs aan de man brengen.

‘IJshoorn terug van weggeweest

Hoewel vooral de extreem regenachtige septembermaand niet bevorderlijk was voor de ijsverkoop, bleek de zomer in zijn totaliteit qua weersomstandigheden toch dusdanig goed dat Peijnenburg met een tevreden gevoel terugkijkt op het afgelopen seizoen. ‘We kenden een betere verkoop van ijs dan in de voorgaande jaren’, zo zegt hij. ‘Vooral in juni en augustus draaiden we topomzetten. De mooi weerperiodes hebben de slechte weken ruimschoots gecompenseerd. Het moet trouwens weer niet al te heet zijn, want dan gaat het publiek liever naar het water dan naar evenementen.’

Tijdens het voorbije seizoen viel volgens Leo Peijnenburg de hernieuwde populariteit van de hoorn op. ‘Dit ijsje is helemaal terug van weggeweest. Dit type kende moeilijke tijden na de komst van de Magnum. Maar daar is de groei nu uit. Sterker nog, ik heb een daling bemerkt in de verkoop van Magnums. Met name de M&M-hoorn van Mars was een hardloper. Het is eigenlijk bedoeld als kinderijsje, maar ook volwassenen weten er wel raad mee.’

De ijsverkoop van De Smulkar staat nu op een laag pitje. ‘Alleen tijdens binnenevenementen willen kinderen nog wel eens een koude lekkernij verorberen’, weet Peijnenburg: ‘Pas in maart zal de ijsverkoop weer aantrekken. Wat het verpakt ijssegment dan aan nieuwigheden te bieden heeft, weet ik nog niet. Wel denk ik dat de vraag naar luxere ijsje verder zal toenemen. Net als bij vers bereid ijs heeft de klant best meer geld over voor extra kwaliteit.’