artikel

IJskoud de lekkerste

Horeca

Strand. Biertje in de hand. Het rijmt niet alleen, het smaakt ook goed. In rap tempo is de longneck-fles ingeburgerd. Niet alleen langs de kust, maar in vrijwel ieder horecabedrijf dat een jonger publiek trekt. Nog steeds komen er nieuwe ‘langnekbieren’ bij. Maar een gouwe ouwe als Corona uit het veld slaan? Dat lukt niet!

IJskoud de lekkerste

De Nederlandse kust mag dan een grote aantrekkingskracht hebben, op dagen dat het weer ‘typisch Hollands’ heet te zijn is er weinig aan. De vlaggen van de verlaten strandtenten staan strak in de wind. Regendruppels slaan kratertjes in het zand. ‘Zijn we helemaal vanuit Antwerpen hier naar toe gereden, krijgen we dit’, zegt een Belg als hij zijn beregende jas aan de kapstok hangt van strandtent Mango’s in Zandvoort. Ietwat verbaasd kijkt hij naar de heren en dame die zich hebben verzameld rond de stamtafel van de verder nog lege beachbar.

Zij wachten op Dick Wildeman die even later met een brede zwaai de deur openschuift en kletsnat binnenstapt. Tevreden roemt de Rondje Bier-voorzitter de kwaliteiten van zijn recent op Texel gekochte regenjas. Niet veel later dirigeert hij de proevers naar buiten. Niet Mango’s zelf, maar de buitenbar van deze Caribische strandtent, is het sfeervolle decor van een rondje geflest bierplezier. Mango’s eigenaar Bas Lammers heeft de luiken al open gezet. In de verdiepte bar vol ijs liggen de flesjes te wachten om van hun kroonkurken verlost te worden. Het Rondje Bier kan beginnen.

Geen citroen
De zinken verdieping in de bar bevat tientallen in het ijs gestoken flesjes bier. Het maakt meteen duidelijk waar het bij de flessenbieren om gaat. Presentatie. En bovendien geldt voor alle flessenbieren; ijskoud drinken! Rond de 3° C dus. Op de bar is Lammers druk doende de limoen in partjes te snijden. Niet veel later worden ze in de hals van de flesjes Corona gedrukt. Misschien wel Mexico’s bekendste exportproduct.

‘Het moet limoen zijn. In Mexico kennen ze geen citroen’, zegt Marc Bod van Corona-importeur De Kikvorsch. ‘Limoen heeft iets parfumachtigs, wat de biersmaak ten goede komt.’ Corona is een bier met nauwelijks bitterheid doordat het gebrouwen wordt met maïs en rijst. Anders dan bij een witbier, waar citroen desgewenst voor extra frisheid zorgt, is limoen vrijwel onontbeerlijk voor het meest gedronken importbier in de Verenigde Staten. ‘Corona was destijds de eerste longneck, en nog steeds is het ’t best verkochte flessenbier’, weet Bod. Bas Lammers roemt Corona als een echt strandbiertje. ‘Ik verkoop ook Foster’s, en dat is lekkerder op een dag als vandaag. Omdat het meer een biersmaak heeft. Corona is voor warm weer. En dames zijn echt gek op het limoentje.’

Om de smaakvergelijking goed te kunnen maken worden de flesjes Foster’s geopend. Vertegenwoordiger John Groenen zegt dat het merk ooit is gestart door nota bene twee Amerikanen. Op bezoek in ‘Down Under’ misten ze een goed biertje. Ze gingen het zelf brouwen en noemden het Foster’s. Na Victoria Bitter het meest gedronken bier in Australië.

En als merk sterk gericht op export. Het licht bittere pils wordt voor de Europese markt gebrouwen bij Scottish Courage in Edinburgh. De enige vrouw in het gezelschap, Esther Sanders, eigenaresse van restaurant Classique in Haarlem, vindt het bier in eerste instantie te weinig smaak hebben. ‘Naderhand komt er een bittertje op zetten. Dan wordt het lekkerder. In mijn restaurant verkoop ik Brand Up dus dat is helemaal bitter.’ Hennie Tadema zegt een echte bierliefhebber te zijn. ‘Dit is voor mij wel bierbeleving, Australië, maar ik vind het nog geen goed bier. Ik hou van bier met een volle, moutige smaak en dan is dit toch wat aan de vlakke kant.’

In vergelijking met Tadema’s ‘eigen’ bier, Carlsberg, is de smaak van de Foster’s inderdaad zachter. ‘Subtiel bitter en een beetje fruitig’, oordeelt Esther Sanders over Carlsberg. Dick Wildeman moppert over het glas waaruit het nummer 1 bier van Denemarken gedronken kan worden. ‘Een fresiaglas. Met bovendien een gouden randje.’ Twee keer fout in de ogen van de voorzitter. Bas Lammers vindt de uitstraling van de fles achterblijven bij de meeste bieren die deze dag geproefd worden. Over de smaak van het bier echter niets dan lof. ‘Dit smaakt. Lekkere neus. Een echt pils’, oordeelt Heineken-voorlichter Peter Everts over de Scandinavische concurrent.

Mexico populair
Natuurlijk mag een nieuw biertje niet ontbreken tijdens dit Rondje Bier. De Pacifico Clara. Afkomstig uit dezelfde brouwerij als Corona maar duidelijk een ander biertje. Volgens Rick Nap sinds kort op de markt gebracht omdat Mexico zich in een toenemende belangstelling mag verheugen van de Nederlandse toerist. ‘Aan de Mexicaanse westkust is het ’t populairste biertje. We verkopen het inmiddels op zo’n vijftien strandlocaties.’

Van de geproefde bieren is de uitstraling van de Clara het minst. Wel authentiek, in de al sinds 1900 gebruikte fles, maar niet echt ‘cool’. ‘Meer bier dan Corona’, oordeelt Bas Lammers. ‘Maar Corona zal makkelijker besteld worden.’ Ook Dick Wildeman geeft zijn oordeel. ‘Heel acceptabel’, klinkt het.

Onder de merknaam Wieckse bracht Heineken recent twee nieuwe bieren uit, de ‘lichte’ en de geproefde ‘Brut’. Een bier vergist met champagnegist in plaats van biergist. Heineken mikt ermee op twee drinkmomenten, doet Peter Everts uit de doeken. ‘In principe promoten we dat Brut rechtstreeks uit de fles gedronken moet worden, anderzijds hebben we er ook een glas bij voor feestelijke gelegenheden. Om mee te toasten bijvoorbeeld.’

Esther Sanders zit te genieten. ‘Hier ben ik zeer gecharmeerd van. Niet alleen een mooi flesje, maar ook lekker. Ik haal er niet direct bier uit, maar meer een geparfumeerde en rijke smaak. Aantrekkelijk voor vrouwen.’ De mannen in het gezelschap zijn minder lyrisch. ‘Ik voel hier geen bierbeleving bij’, oordeelt Hennie Tadema. ‘Zeer gearomatiseerd. Als je bier verwacht, dan smaakt dit toch wel erg anders.’ Waarop Peter Everts reageert: ‘Mensen die heen en weer hoppen tussen bier en wijn hopen we hiermee weer de bierkant op te krijgen.’ Volgens Bas Lammers doet de smaak denken aan een sneeuwwitje, de bekende combinatie van bier en 7-Up.

Prachtige fles
Het weer is inmiddels opgeklaard als rond de klok van enen de laatste flesjes van de dag uit het ijs worden getrokken. De mooiste flesjes ook, maar wel met de meest bediscussieerbare inhoud. De stout van Guinness. Eén van de proevers pakt er een pintglas bij en schenkt het bier er in uit. Meteen wordt de karakteristieke ‘waterval’ zichtbaar. Kikvorsch’ Koen van der Wouden geeft de uitstraling een 10. ‘Dit drink je samen met een Engelsman aan de bar.’

Ook John Groenen is een liefhebber. ‘Ik rij wel eens naar huis en dan kan ik in de auto al trek krijgen in een Guinness, in de Ierse pub bij mij in de stad.’ Hij prijst het effect van de capsule in de fles die zorgt voor de specifieke ‘tapsmaak’, maar zegt het bier toch liever ‘uit de kraan’ te drinken. Bas Lammers is minder lovend. ‘Ik snap hier dus helemaal niks van. Vreselijk bier. Maar wel een prachtige fles.’ Voorzitter en pilsliefhebber Dick Wildeman nuanceert het een beetje. ‘Als je gezellig zit in een Ierse pub, met een paar vrienden, dan is dit wel het bier hoor.’