artikel

Imago

Horeca

De actie van Rob Michielsen om de Café Top 100 van Misset Horeca rookvrij te krijgen heeft direct veel medestanders uit dezelfde Top 100 opgeleverd. Een dergelijk initiatief vanuit de cafésector zelf verdient alle lof, om een aantal redenen.

Imago

De belangrijkste reden is dat mensen en bedrijven zich aan de wet dienen te houden. En ja, het overheidsbeleid is onduidelijk en inconsequent. En wellicht nog erger: de controles op handhaving van de wet zijn ondermaats en sterk verschillend per regio. Maar eigenlijk mag dat geen reden zijn om de wet dan maar niet te volgen. Een tweede reden voor steun aan dit initiatief is dat het KHN hopelijk aanzet tot actie. Er zijn diverse steden en regio’s waar cafés goede onderlinge afspraken hebben gemaakt om te proberen gezamenlijk op te trekken bij inachtneming van het rookverbod.

Maar nog veel meer regio’s waar dat niet gebeurt. De brancheorganisatie zou de verantwoordelijkheid naar zich toe moeten trekken en om samen met andere belanghebbende organisaties de handen ineen te slaan en er voor te zorgen dat alle bedrijven acteren conform de wet.

De derde reden is dat het op langere termijn duidelijk is dat het rookverbod er in ieder geval zal komen. Europese regelgeving wordt strenger en strenger op dit terrein en steeds meer landen nemen dit over. De vierde reden is wellicht de belangrijkste: de gezondheid van je zelf, je personeel en je gasten is toch nummer een? Tot slot: het imago van onze sector is er enorm mee geholpen als iedereen zich achter dit initiatief schaart. En andersom: het imago van onze sector wordt sterk geschaad als bedrijven de wet omzeilen.

Over imago gesproken. Nadat chef-koks de televisie de afgelopen jaren over namen, is nu het hotelpersoneel aan de beurt. Inmiddels draait op RTL4 al enkele weken “Hotel de Toekomst” waarin werkloze kandidaten worden klaar gestoomd voor een carrière in de hotellerie. Sandton-directeur Gui de Vries en Gabrielle Café van Horeca Stichting Nederland laten zien wat gastvrijheid is aan de kandidaten én aan TV-kijkend Nederland. Dat gaat op de reality-soap-achtige manier, maar toch. Dat goede gastvrijheid een kwaliteit is die niet iedereen in zich heeft, maar wel van cruciaal belang is voor je horecaonderneming. In die zin is de serie een aardige spiegel voor ons allemaal en draagt het bij aan een positief imago van de horeca.