artikel

In de ban van de tegel

Horeca

Wie de Hertog Jan Brouwerij in Arcen bezoekt, komt zelfs op het toilet nog een bierglas tegen: zo’n twee meter hoog op de tegelwand. Interbrew koos als eerste in Nederland voor tegels voor zijn branding. De merknaam Hertog Jan staat prominent op het ‘glas’ afkomstig van Art on Tiles.

In de ban van de tegel

Bij de restyling van de brouwerij dit voorjaar werden alle ruimtes in strak zwart-wit uitgevoerd. Ook het kleinste kamertje in de ontvangsthal kreeg een opknapbeurt. Belangrijk, want zo’n 25.000 excursiegasten nemen jaarlijks een kijkje in de bierbrouwerij en een flink aantal van hen wil vóór de rondleiding eerst even naar het toilet. De bezoeker ziet zich omringd door een reusachtig bierglas op de wandtegels. Een leeg glas, in zwart-wit uitgevoerd, passend bij de uitstraling van de vernieuwde brouwerij. De tegels met print zijn ‘koud’ tegen elkaar aangezet, dat wil zeggen zonder voeg. De voegen zouden anders de illustratie doorbreken.Verantwoordelijk voor deze wandversiering is Art on Tiles, sinds 2000 de merknaam van Burex Europe uit Voorhout.

Het procédé bij Hertog Jan is gebaseerd op het gebruik van hittegevoelige inkt. Een digitaal bestand van een tekening of foto wordt op geglazuurde, keramische tegels gebrand. Deze techniek geeft de grootst mogelijke diepte van het beeld. Je ziet als het ware een bierglas voor je. Er zijn geen rasters, geen pixels. Het beeld wordt bijna driedimensionaal, alsof het glas erop ligt. De tegels zijn zowel voor binnen als buiten geschikt en worden geproduceerd in fabrieken in Ierland, Engeland en de Verenigde Staten. Beschadigde exemplaren zijn gemakkelijk te vervangen, ook als ze onderdeel uitmaken van een totaalbeeld van vele honderden tegels.

‘Klanten kunnen hun eigen vloer of wand samenstellen en vormgeven. Van een herhalend motief tot een totaalbeeld voor de gehele ruimte. Alles kan. Gras, hout, goudstaven of een tropische oceaan, om maar eens wat op te noemen’, zegt Peter Nelissen, eigenaar/directeur van Art on Tiles. Meer voorbeelden: het hotellogo op de bodem van een zwembad. Een natte spons op de badkamerwand, waar de druppels als het ware vanaf spatten. Een muur met honderden Benetton-achtige gezichten

Nelissen, zelf afkomstig uit de reclamewereld, licht toe hoe dat laatste werkt. ‘We kunnen beschikken over 25.000 kunstwerken via de digitale beeldbestanden van musea. Zo hebben we een reproductiecontract met het Boijmans Van Beuningen en het Van Gogh-museum en met het Louvre in Parijs. Gebruiken we een schilderij van Dali voor een tegelwand, dan betalen we het museum een bedrag voor beeldrecht. De Nachtwacht van Rembrandt op tegels hangt bij Bouwcenter Dijkstra in Den Haag, die op zijn beurt weer de Hertog Jan-toiletruimte heeft betegeld. Zelf hebben we 2000 digitale foto’s ingekocht, waarvan een deel exclusief voor ons is.’

Effect
Art on Tiles heeft verschillende projecten in de horeca lopen. Het bedrijf is bezig met een schilderij van Vermeer op tegels voor de restaurants van Sofitel, een hamburger op het keramiek voor een fastfood-keten en een nieuw bardesign voor een grote luchthaven in Nederland. Namen kan Nelissen niet noemen. Eén en ander is officieel nog niet rond. Dat geldt ook voor de voetbalclub die – als alles doorgaat – een tegelvloer van gras in alle kleedkamers krijgt en de naam van de sponsor in een tegelwand.

‘Met name in Engeland en Amerika wordt ons product in de horeca gebruikt om een onvergetelijke indruk bij bezoekers achter te laten’, beweert Nelissen. ‘Daar hebben ze meer gevoel voor het effect van een bepaalde uitstraling dan in Nederland. Bij het Italiaanse restaurant Cantuccia in New York brengen dikke ‘keien’ de natuur in het strakke interieur. Alle saladbars van Subway in heel Amerika hebben een front dat ontworpen is door IT Design, een van onze partners in de VS. Het beeld van ingrediënten voor verse salades op de tegels moet een gevoel van versheid oproepen bij de consument.’

Het prijskaartje dat eraan hangt ligt globaal op €850,- per m2; dat is exclusief het beeldrecht van €150,- à €300,- per m2. ‘Soms kun je op een creatieve manier een exclusieve ambiance creëren. Hertog Jan kwam met een eigen design, gekoppeld aan het biermerk. Het is de ultieme vorm van branding’, besluit de man van Art on Tiles.

Bij de restyling van de brouwerij dit voorjaar werden alle ruimtes in strak zwart-wit uitgevoerd. Ook het kleinste kamertje in de ontvangsthal kreeg een opknapbeurt. Belangrijk, want zo’n 25.000 excursiegasten nemen jaarlijks een kijkje in de bierbrouwerij en een flink aantal van hen wil vóór de rondleiding eerst even naar het toilet. De bezoeker ziet zich omringd door een reusachtig bierglas op de wandtegels. Een leeg glas, in zwart-wit uitgevoerd, passend bij de uitstraling van de vernieuwde brouwerij. De tegels met print zijn ‘koud’ tegen elkaar aangezet, dat wil zeggen zonder voeg. De voegen zouden anders de illustratie doorbreken.Verantwoordelijk voor deze wandversiering is Art on Tiles, sinds 2000 de merknaam van Burex Europe uit Voorhout.

Het procédé bij Hertog Jan is gebaseerd op het gebruik van hittegevoelige inkt. Een digitaal bestand van een tekening of foto wordt op geglazuurde, keramische tegels gebrand. Deze techniek geeft de grootst mogelijke diepte van het beeld. Je ziet als het ware een bierglas voor je. Er zijn geen rasters, geen pixels. Het beeld wordt bijna driedimensionaal, alsof het glas erop ligt. De tegels zijn zowel voor binnen als buiten geschikt en worden geproduceerd in fabrieken in Ierland, Engeland en de Verenigde Staten. Beschadigde exemplaren zijn gemakkelijk te vervangen, ook als ze onderdeel uitmaken van een totaalbeeld van vele honderden tegels.

‘Klanten kunnen hun eigen vloer of wand samenstellen en vormgeven. Van een herhalend motief tot een totaalbeeld voor de gehele ruimte. Alles kan. Gras, hout, goudstaven of een tropische oceaan, om maar eens wat op te noemen’, zegt Peter Nelissen, eigenaar/directeur van Art on Tiles. Meer voorbeelden: het hotellogo op de bodem van een zwembad. Een natte spons op de badkamerwand, waar de druppels als het ware vanaf spatten. Een muur met honderden Benetton-achtige gezichten

Nelissen, zelf afkomstig uit de reclamewereld, licht toe hoe dat laatste werkt. ‘We kunnen beschikken over 25.000 kunstwerken via de digitale beeldbestanden van musea. Zo hebben we een reproductiecontract met het Boijmans Van Beuningen en het Van Gogh-museum en met het Louvre in Parijs. Gebruiken we een schilderij van Dali voor een tegelwand, dan betalen we het museum een bedrag voor beeldrecht. De Nachtwacht van Rembrandt op tegels hangt bij Bouwcenter Dijkstra in Den Haag, die op zijn beurt weer de Hertog Jan-toiletruimte heeft betegeld. Zelf hebben we 2000 digitale foto’s ingekocht, waarvan een deel exclusief voor ons is.’

Effect
Art on Tiles heeft verschillende projecten in de horeca lopen. Het bedrijf is bezig met een schilderij van Vermeer op tegels voor de restaurants van Sofitel, een hamburger op het keramiek voor een fastfood-keten en een nieuw bardesign voor een grote luchthaven in Nederland. Namen kan Nelissen niet noemen. Eén en ander is officieel nog niet rond. Dat geldt ook voor de voetbalclub die – als alles doorgaat – een tegelvloer van gras in alle kleedkamers krijgt en de naam van de sponsor in een tegelwand.

‘Met name in Engeland en Amerika wordt ons product in de horeca gebruikt om een onvergetelijke indruk bij bezoekers achter te laten’, beweert Nelissen. ‘Daar hebben ze meer gevoel voor het effect van een bepaalde uitstraling dan in Nederland. Bij het Italiaanse restaurant Cantuccia in New York brengen dikke ‘keien’ de natuur in het strakke interieur. Alle saladbars van Subway in heel Amerika hebben een front dat ontworpen is door IT Design, een van onze partners in de VS. Het beeld van ingrediënten voor verse salades op de tegels moet een gevoel van versheid oproepen bij de consument.’

Het prijskaartje dat eraan hangt ligt globaal op €850,- per m2; dat is exclusief het beeldrecht van €150,- à €300,- per m2. ‘Soms kun je op een creatieve manier een exclusieve ambiance creëren. Hertog Jan kwam met een eigen design, gekoppeld aan het biermerk. Het is de ultieme vorm van branding’, besluit de man van Art on Tiles.