artikel

Inspirerende ontmoetingen, live en digitaal, kern van Horecava 2011

Horeca

De wereld om ons heen verandert continue. Nieuwe trends zien het licht, consumenten gaan massaal digitaal en ondernemers zoeken nog steeds nieuwe omzetkansen. Horecava biedt bezoekers daarom een bruisend programma vol praktische tips. Naast ruim 500 exposanten en 6 themawerelden zijn er 50 momenten waar zij zich kunnen laten verrassen.

Inspirerende ontmoetingen, live en digitaal, kern van Horecava 2011

Denk daarbij aan de WERELD-trendreis, de Social Media dokter, het Peper & Zout-debat en de Horecava Innovation Award. Voor leden van Koninklijke Horeca Nederland komt daar nog een scala van activiteiten bij zoals het jaarcongres en trendtours over de beursvloer. Horecava 2011, de nationale toonaangevende horecabeurs, is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, van maandag 10 tot en met donderdag 13 januari in Amsterdam RAI.

Bezoekers geven aan dat zij naast alle producten en diensten ook de Horecava bezoeken om zich te oriënteren op trends, innovaties en marktontwikkelingen. Horecava 2011 biedt daarom het volgende programma:

INNOVEER! voor globale en lokale trends

Meer dan ooit gaat de themawereld INNOVEER! over trends. Van internationaal tot lokaal, van consument tot business, van inspiratie tot praktische tips: drie dagelijkse sessies zetten ondernemers op scherp. De dag start met ‘1e Hulp bij Social Media’. Social Media expert Cor Hospes geeft praktische tips en geslaagde praktijkvoorbeelden.

Bezoekers gaan ‘s middags op wereldreis. Ze worden verrast met foodserviceconcepten geïnspireerd door de thema’s Vintage Chique, Fast Fresh, Local Hero en New Dutch. Consumententrends, van Do it Yourself tot Homemade, vormen de kern van de laatste trendpresentatie. Ondernemers krijgen tips hoe ze hier slim op kunnen inspelen. Na afloop is er de Nationale Horeca Quiz. Op INNOVEER! zijn de nominaties te zien voor de Horecava Innovation Award, de prijs voor de beste innovatie in de branche. De winnaars, in de categorieën Food & Beverage, Interior & Design, Equipment en Concepts & Co-Creation, zijn op de eerste dag bekend.

Social Media als rode draad

Uit Horecava-onderzoek onder ondernemers blijkt dat ruim driekwart volop kansen ziet om met Social Media zowel bestaande als nieuwe klanten aan zich te binden. Meer dan de helft geeft echter ook aan op zoek te zijn naar praktische tips. Horecava geeft hier volop gehoor aan. Naast de Social Media sessie op INNOVEER! organiseert HotelloTOP het congres ‘Social Media Toy or Tool’. Koninklijke Horeca Nederland organiseert voor het eerst haar jaarcongres tijdens Horecava met de titel ‘Wie de gast heeft, heeft uw toekomst’. Ook hier is er veel aandacht voor de nieuwe mediavormen. Op het paviljoen XpertPlaza is er een Social Media sessie met geslaagde praktijkvoorbeelden, handige tips én de presentatie van een online social media gids. Voor wie dan nog vragen heeft, is er op INNOVEER! de Social Media Helpdesk.

Trendpaper voor themawerelden

Vijf themawerelden stimuleren ontmoetingen binnen het eigen vak:

MARKT

Op MARKT laten 50 ambachtelijke producenten hun mooiste delicatessen zien en proeven. Levensmiddelengroothandel De Kweker (mede-initiatiefnemer) toont de culinaire mogelijkheden in de nieuwe demokeuken. Zo opent MARKT met Wagyu Beef op het menu. In de Culinaire Inspiratieshow gaat Angélique Schmeinck in op het smaakgeheugen en Eric van Veluwen op het eetpatroon van onze voorouders.

HOTEL

Op HOTEL debatteren hoteliers en experts in een 5-sterrenambiance over trends en business in de hospitality industrie. HotelloTOP zet onder meer de Hospitality Top 10 en nieuwe inkoopmogelijkheden op de agenda. Op de dynamische catwalk zijn doorlopend nieuwe producten en trends te zien. In de HOTEL-Lounge kunnen hoteliers elkaar en leveranciers ontmoeten en bijpraten.

NACHTLEVEN

NACHTLEVEN voor o.a. cafés, bars en discotheken heeft een sfeervolle, innovatief ledverlichte lounge waar bezoekers kunnen netwerken. Proeven met Proost is de gezamenlijke presentatie van 32 brouwers. Bezoekers kunnen meer dan zeventig speciaalbieren proeven. Clubeigenaren en ondernemers in de dance-scene praten over de toekomst voor de uitgaansbranche in het Nightlife Café op woensdag.

BUITEN

BUITEN is er voor iedereen met een terras. De trendy BUITEN BeachLounge is dé plek om leveranciers en collega’s te ontmoeten.

FASTSERVICE

FASTSERVICE verenigt alle leveranciers voor snackbars, lunchrooms en andere fastservicebedrijven. Spannend is de Verkiezing Meest Duurzame Fastservicebedrijf.

XpertPlaza: van zwart/wit debat tot NK Horeca

Acht belangenorganisaties zetten XpertPlaza neer met volop kennis, innovatie, inspiratie en vakmanschap. Zo is er een debat over samenwerking tussen de zwart/witbrigade en een heuse talentenshow onder de noemer groeien in de horeca en Onderwijs. Prominenten, talenten en experts bijten hun tanden in de dagelijkse thema’s.

Op XpertPlaza vindt ook het Nationaal Kampioenschap Horeca plaats met topwedstrijden voor gastvrijheid en koken. Zo zijn er de prestigieuze wedstrijden voor de Gouden Koksmuts en de Gouden Gastvrijheid Award voor de beste kok en het meest gastvrije horecabedrijf. Ook is er strijd om de titel van het Lekkerste Broodje. Xpert Plaza is een initiatief van bedrijfschap Horeca en Catering, Koninklijke Horeca Nederland, SVH, Kenwerk, Koksgilde, Gastvrijheidsgilde, FNV Horeca en Stichting Voorlichting Leerlingen.

Stevige samenwerking met KHN

Koninklijke Horeca Nederland organiseert tijdens Horecava het Jaarcongres ‘Wie de gast heeft, heeft uw toekomst’, de bekendmaking van de Meest Markante Horecaondernemer van Nederland, de Nacht van de Chinese Ondernemers en nog veel meer bijeenkomsten voor leden. Op de vloer kunnen leden thematische beurstours volgen en is er een speciale KHN Ledenlounge.