artikel

Internet

Horeca

Lydia Tacx bezoekt diverse horeca gerelateerde sites.

Internet

Horeca-internetgebruik
Ook de horeca heeft zo langzamerhand internet ontdekt. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Netpanel (Amsterdam). Hoewel de branche nog altijd achterloopt. Landelijk gezien maakt 65 procent van het zakenleven gebruik van internet. Gemiddeld 45 procent van de horecaondernemers heeft op de zaak een internetaansluiting. De hotelbranche loopt hierin voorop, omdat daar 70 procent kan surfen. Snackbars en cafés lopen achter bij deze ontwikkelingen. In deze deelsectoren heeft minder dan een derde een computer met een aansluiting op het world wide web (www).
Een kwart van de horecabedrijven heeft een eigen homepage. Het gaat dan vooral om hotels en restaurants. Ze gebruiken hun sites met name om zich te presenteren. Door het vermelden van openingstijden, menukaarten en speciale aanbiedingen krijgt de potentiële gast een mooi beeld van het bedrijf. Dat scheelt de ondernemer bovendien weer in het aantal telefoontjes dat hij moet aannemen om elementaire vragen als ‘is uw restaurant vandaag geopend’ te beantwoorden. In beperkte mate nemen de bedrijven ook reserveringen aan via het net. Naar verwachting neemt het internetgebruik in Nederland dit jaar met 10 procent toe.

Beursplanner
Internet is niet alleen leuk, maar ook nuttig. Bijvoorbeeld voor het plannen van het bezoek aan de Horecava of de BBB 2001. Www.zibb.nl/horeca (de site van Misset Horeca, Snackkoerier, Catering Magazine en Horeca Journal) heeft een handige beursplanner in het Horecavadossier. In dat dossier staan beursnieuws, alle deelnemers, evenementen en wedstrijden op rij. Met een simpele druk op de knop stelt de internetbezoeker zelf zijn persoonlijk agenda samen.
Vervolgens kan hij die lijst uitprinten. Op de print staan behalve de persoonlijke agenda ook een routebeschrijving naar en een plattegrond van de RAI in Amsterdam of het MECC in Maastricht. Onderaan de print hangt een bon. Iedereen die die bon invult en tijdens een van de beurzen inlevert op de Elsevier bedrijfsinformatie-stand maakt kans op een zweefvliegarrangement.

Nestlé-stad
Nestlé Duitsland leidt de bezoeker met een virtueel grapje door de site. Een goed idee wanneer u zelf een grote website wilt laten bouwen. Log in op www.nestle.de en klik op ‘weiter’. De volgende pagina geeft een afbeelding van een stad waarin de gebruiker een draai van 360 graden kan maken. Door te klikken op het krantenhokje komt de bezoeker bij het nieuws van het bedrijf. In de bioscoop zijn reclamefilmpjes te zien (met geluid). Via het postkantoor zijn vragen naar de producent van chocoladeproducten te sturen. Voor sitebezoekers die geen zin hebben in virtuele hoogstandjes staan er naast de afbeelding ook links in woorden, waarmee de site eveneens te doorkruisen is.

Vetten en oliën’De producenten van dierlijke vetten en eiwitten verwerken vetrijke slachtbijproducten (zoals bijvoorbeeld spek) afkomstig van voor en na de slacht goedgekeurde dieren. De grondstoffen worden rechtstreeks betrokken van slachterijen en vleesverwerkende bedrijven’, schrijft het productschap margarine, vetten en oliën op zijn website (www.agro.nl/mvo). Soms is het wat technisch aandoende, ingewikkelde informatie, maar voor gednteresseerde koks en snackbarhouders die veel vetten gebruiken is de site interessant. Vooral nu er zoveel gebeurt aan het dierlijkfront. Er komen steeds meer bse-gevallen bij en de gevolgen van de dioxinecrises zijn ook nog niet helemaal duidelijk. Een prima site om vetvragen van kritische gasten te kunnen beantwoorden.