artikel

Italiaans concern is king off the road

Horeca

Transportcatering is al sinds jaren een van de snelst groeiende sectoren binnen de Europese food service markt. Wegrestaurants vormen binnen de transportcatering het op een na zwaarste segment, na inflight catering. Net als binnen de hele transportcatering maakt ook bij de ‘snelwegcatering’ een klein aantal grote multinationale organisaties de dienst uit. ‘Onze’ AC Restaurants behoren tot wereldleider Autogrill.

Italiaans concern is king off the road

Transportcatering omhelst foodservice-activiteiten voor treinverkeer en luchtvaart, verkeer op snelwegen en veerdiensten. De veruit grootste sector is die van de inflightcatering. Die maakt een kleine 40 procent van het totale marktvolume uit. De catering door en voor wegrestaurants, benzinestations en andere outlets langs Europa’s snelwegen zit de laatste jaren heel sterk in de lift en komt met zo’n 27% op de tweede plaats. Derde tot en met zesde zijn vervolgens de catering op stations, op luchthavens, in de trein en op veerboten.
Binnen de omvangrijke sector van weggebonden activiteiten gaat het Italiaanse Autogrill in Europa met ruime voorsprong aan de leiding.

Benetton
De groep Autogrill komt voort uit de Italiaanse wegrestaurant-sector, die teruggaat tot eind jaren ‘40, en in de jaren ‘50 en ‘60 wezenlijk gestalte begon te krijgen, en sindsdien alleen maar gegroeid is. In 1977 verscheen de naam Autogrill op het toneel, uit een fusie tussen de Italiaanse ketens Pavesi, Motta en Alemagna.
Autogrill is nog altijd onmiskenbaar van Italiaanse afkomst. Het is niet alleen voor 57% eigendom van de textielfamilie Benetton, van de in totaal 650 restaurants zijn er ook nog altijd 450 in Italië te vinden. Tot ‘94 was Autogrill zelfs een Italiaans staatsbedrijf. Een jaar voor de familie Benetton het concern van de Italiaanse staat kocht, werden de eerste buitenlandse stappen gezet. In Frankrijk werden onder andere ketens overgenomen als Côté France en Relais, in Spanje werden de wegrestaurantketens Resmar en Arhos ingelijfd. Later volgden Duitsland en Oostenrijk, waar de keus viel op onder meer Wienerwald. Verder heeft het concern tegenwoordig ook bedrijven in Griekenland. En in de Benelux. Begin ‘99 werd ook ons eigen AC Restaurants overgenomen.
En passant werd anderhalf jaar geleden overigens ook nog eventjes Host Marriott gekocht (het tegenwoordige HMS Host). Dat profileert zich op de markt niet als Autogrill, maar het draagt wel bij tot de geografische expansie het concern, met name in de VS; en tot het bedrijfsresultaat. HMS Host meegerekend zet de Italiaanse cateringgigant in totaal ruim drie miljard euro om.Op de loonlijst staan ruim 12.000 medewerkers.

Strategie
Autogrill opereert op twee markten. Ten eerste is dat de markt van restaurants langs autosnelwegen, op luchthavens, treinstations en in tentoonstellingscomplexen. De tweede markt is die van snelbedienings- en zelfbedieningsrestaurants in winkel- en stadscentra. Door Autogrill zelf kortweg QSR genoemd: quick service restaurants.
De eerste markt wordt door Hans Knüsel, algemeen directeur Benelux van Autogrill, aangeduid als de concessiemarkt.
Knüsel zegt daarover: ‘Onder een concessie verstaan wij het verkrijgen van het recht om op een locaties van derden een food service outlet te exploiteren. Bijna 90 procent van onze concernomzet komt uit die concessiemarkt. Autogrill is op dat gebied de grootste ter wereld.’ De belangrijkste tak binnen Autogrills concessiesegment is die van de wegrestaurants. Ook daarin is Autogrill nummer één ter wereld. Het concern omvat in totaal als gezegd 650 wegrestaurants. Allemaal zeven dagen per week open, 24 uur per etmaal. En het aantal gasten is nog altijd stijgend.
Het QSR-segment groeit de laatste jaren in verhouding trouwens nog sterker dan het concessie-segment. Dat wordt met name veroorzaakt door het Spizzico concept. Spizzico is een formule van quick service bars, die pizza’s en andere mediterrane specialiteiten bieden. De bedoeling is dat dit concept te zijner tijd ook naar ons land komt. Nu is het alleen nog in Zuid-Europa aanwezig, vooral in Italië. Een andere formule is Ciao, een keten van Italiaanse zelfbedieningsrestaurants.
Verder verwacht Autogrill veel van de overeenkomst die begin ‘99 met Burger King werd gesloten. Ook met die restaurants is in thuisland Italië gestart.
Knüsel: ‘Onze strategie is dat we ons vooral richten op zelfbediening en quick service restaurants. Bediende restaurants zijn voor ons niet strategisch meer. Wel richt AC zich op de individuele wensen van gastengroepen. Zo hebben we sinds kort een aantal zogeheten business corners, die speciaal voor de zakenman bedoeld zijn en beschikken over alle moderne communicatietechnieken.’

Naamsverandering
Sinds drie jaar bezit Autogrill ook hotels. Dat zijn er nu 30 in getal, met bij elkaar ruim 1500 kamers. Die hotels zijn voornamelijk via de acquisitie van AC Restaurants verworven. De acquisitie van AC heeft het Italiaanse concern trouwens überhaupt geen kwaad gedaan. Zoals gezegd vormen de wegrestaurants binnen het concern nog altijd de belangrijkste activiteit. Binnen die hoofdactiviteit komen de 41 AC Restaurants in de Benelux op de derde plaats, na Italië en Frankrijk. In België en Luxemburg heeft AC bovendien zeven shopping centers.Knüsel: ‘Wij horen er absoluut helemaal bij. Daarom gaan we volgend jaar de naam ook veranderen. Dan verdwijnt de naam AC Restaurants volledig van het toneel en gaan we ook naar het publiek toe Autogrill heten.’