artikel

John Mullins gaat problemen te lijf

Horeca

Het gaat de goede kant op met John Mullins Irish Pub in Maastricht. In de afgelopen vier afleveringen van De Balans werden vooral de financiële en personeelsproblemen aan de orde gesteld, inmiddels lijkt het er sterk op dat ondernemer Max Massen erin gaat slagen de meeste van zijn problemen op te lossen en een werkelijk succesvolle onderneming te creëren. Hierbij krijgt hij hulp van vele, vaak onverwachte kanten.

John Mullins gaat problemen te lijf

De afgelopen maanden lag de Ierse pub van ondernemer Max Massen zwaar onder vuur in deze rubriek. Zijn startproblemen, financiële sores en personeelsbeslommeringen kwamen uitgebreid aan de orde. Heel veel collega-ondernemers namen met verbazing, medeleven en vooral ook respect kennis van de openhartigheid waarmee Max zijn problemen wereldkundig durfde te maken.

Ik krijg ontzettend veel reacties. Van collega’s, van leveranciers, eigenlijk uit alle hoeken van de horeca, en nog verder. Mensen bellen me spontaan op, spreken me aan, geven me adviezen en bieden hun hulp aan. Soms vind ik het wel wat overdreven, krijg ik het gevoel dat ik als een sukkel te boek sta die op het randje van een faillissement balanceert, en zo is het natuurlijk niet. Ik heb mooi wel een omzetstijging van bijna 12 procent geboekt in het afgelopen jaar. En een jaaromzet die richting de twee miljoen gaat. Ik ken er niet al te veel die me dat nadoen.’

Energiekosten
Toch is Max Massen blij met de vele reacties die hij krijgt. Vooral met die waar hij bruikbare tips aan overhoudt. Zoals die van de Nutsbedrijven Maastricht. Coördinator energiediensten Frank Bovens en inspecteur ingenieursbureau Huub Rokx lazen dat Max Massen per jaar maar liefst 28.000 gulden aan energiekosten betaalt. Ze belden direct op en maakten een afspraak met Max voor een gratis energiescan.

En wat bleek: er zat ergens een lek in de boiler’, zegt Frank Bovens, enkele weken later opnieuw met Rokx te gast bij John Mullins om het resultaat van de scan aan te bieden. ‘Ergens onzichtbaar in een hoekje stroomde zomaar 500 kubieke meter water weg. En dat is veel hoor. Aangezien een kubieke meter water tegenwoordig 3,50 gulden kost, hebben we het hier over meer dan 1500 gulden per jaar. En dat is toch makkelijk bespaard.’

Maar het duo van de Nutsbedrijven ontdekte meer. Bijvoorbeeld dat de verwarming iets anders afgesteld kan worden, dat er op meer plaatsen energiezuinige lampen kunnen worden ingedraaid, dat er beter een gasgestookte dan een elektro-aangedreven combisteamer kan worden gebruikt etcetera. ‘In totaal zou Max op jaarbasis 4500 gulden kunnen besparen als hij alle energiebezuinigingsmogelijkheden optimaal benut’, aldus Huub Rokx.

Facturen opgesplitst
Ook huisleverancier Hanos liet van zich horen naar aanleiding van de alarmerende cijfers die gepubliceerd werden. Max Massen: ‘Hanos belde op en stelde voor om in het vervolg de facturen op te splitsen, zodat alle producten direct al gerubriceerd op de bon staan en de administratie veel minder tijd in beslag neemt. Een aardige geste, die tijd en dus geld scheelt.’

Maar ook zonder de goede adviezen van betrokkenen heeft Max op allerlei manieren ingegrepen in zijn bedrijfsvoering. Zoals in de vorige aflevering al gemeld is hij overgestapt op een professioneel belastingadviesbureau dat de hele administratie anders heeft gestructureerd en sindsdien ook zorgdraagt voor een nauwkeurige financiële begeleiding.

Daarnaast is er een bedrijfsleider aangesteld in de persoon van Gabriël (Gaby) Keijmes. Hij moet de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf regelen, zodat Max zelf meer tijd heeft voor alles wat er rondom de eigen zaak gebeurt. Een groot deel van de problemen in het eerste jaar van John Mullins was te wijten aan een gebrek aan overzicht en wellicht ook aan goed timemanagement.

Kindje
Maar Gaby Keijmes heeft het ook niet gemakkelijk bij John Mullins. ‘Ik dacht eerst twee weken te kunnen meedraaien achter de bar en dan met het feitelijke management te beginnen. Maar na die twee weken bleek ineens dat twee barmedewerkers samen een kindje verwachten en per direct terug naar Ierland zijn gereisd. Dat verzin je toch niet? Zoiets kan alleen maar hier, denk ik wel eens. Nu mag ik dus voorlopig gewoon fulltime achter de bar en moet ik de rest nog maar even opschorten. Totdat ik nieuwe mensen heb gevonden. En da’s nog niet zo eenvoudig. Je trekt niet zomaar iemand van z’n fiets.’

Hoewel hij door deze onverwachte ontwikkeling niet echt toekomt aan het feitelijke managen, heeft Gaby Keijmes toch al het nodige nuttige werk verricht voor de pub. ‘Ik ben een man van checklists. Ik heb er hier dus ook al een paar ingevoerd. Dat bevordert een efficiënte en logische manier van werken. Een voorbeeld is de checklist voor het afsluiten van de zaak. Alle apparaten uit, lichten uit, deuren op slot etcetera. Dan blijft er nooit iets onnodig branden en weten we zeker dat alles iedere dag goed afgesloten is.’

Restaurant
Terwijl Gabriël vooral druk is met personeel en organisatie, houden Max en chef-kok Chris Marley zich bezig met de nieuwe kaart. ‘Het restaurantgedeelte loopt als een trein. Het stikt van de hotels hier in de omgeving, maar veel daarvan hebben geen eigen restaurant; of de gasten willen wel eens wat anders dan in het hotelrestaurant eten. Die mensen krijgen wij hier dus over de vloer. Daarom hebben we besloten de openingstijden van de keuken te verruimen. Waren we tot nog toe op doordeweekse dagen van drie tot vijf ‘s middags gesloten, nu is de keuken iedere dag van half negen ‘s morgens tot tien uur ‘s avonds open. In het weekend starten we om tien in plaats van elf uur. We zijn dan ook op zoek naar een goede zelfstandig werkend kok om deze extra uren op te vangen.’

Bovendien heeft Max Massen plannen om boven de zaak twee kleine vergaderruimtes te creëren. ‘Er is veel vraag naar vergaderruimte, en op zich is die hier vrij eenvoudig te realiseren. We hebben de ruimte, moeten alleen een trap aanleggen en de zaaltjes inrichten. Daar ben ik nu druk mee.’