artikel

Joppiesaus gaat grenzen over

Horeca

Al decennia zijn de saustoppers in de cafetaria: fritessaus (mayonaise), ketchup, curry en satésaus. Vele pogingen ten spijt een nieuwe saus die zich staande houdt tussen deze toppers werd niet gevonden. Natuurlijk sommige nieuwe sauzen zoals hamburgersaus doen het best redelijk, maar om nou te spreken van een landelijke doorbraak… Nou nee, maar uit het niets is daar Joppiesaus.

Joppiesaus gaat grenzen over

Inmiddels is deze saus al op zo’n 2000 verkooppunten, vooral cafetaria’s, verkrijgbaar. Joppiesaus is echter niet in grote proefkeuken van een sausfabrikant ontwikkeld, maar in een Twentse cafetaria. De bedenker heet Janyne de Jager, die samen met haar zus Marina Scheer, Annie’s Snackbar in Glanerbrug bestiert. Het recept is uiteraard geheim. Uitjes, mayonaise, curry en kerrie zijn wel te proeven. Zoetzuur en fris.

‘De saus is eigenlijk heel toevallig ontstaan’, zegt De Jager. ‘Ik was al een tijdje wat aan het experimenteren. Ik liet een aantal mensen de saus proeven en het sloeg meteen aan. Klanten wilden de saus op alle snacks hebben en bij allerlei menu’s. Al snel vroegen mensen om flessen voor thuisgebruik, vakantie en voor familieleden. Je gelooft het niet maar veel mensen gebruiken het ook als dipsaus voor bij de chips.’

Directeur Niemeijer van Elite Salades en Snacks uit Neede, die met een vertegenwoordiger mee op bezoek was, zag wel wat in de saus. ‘We hebben een band met Elite’, vertelt Scheer. ‘Volgens mij was mijn opa één van de eerste klanten van het bedrijf en mijn vader deed er ook altijd zaken mee. Toen de directeur wilde proberen het in de mark te zetten, vonden we dat prima.’ De Jager vult aan: ‘Wij wilden echter wel onze eigen saus blijven maken. Onze saus is ongeveer een twee weken houdbaar, die van Elite veel langer. We maken bijna dagelijks verse Joppiesaus. Van Elite krijgen we per verkochte emmer een vergoeding.’

Reclame
De Joppiesaus sloeg in het land sneller aan dan verwacht. Scheer: ‘Klanten die op vakantie waren geweest in Zeeland, zeiden dat ze daar Joppiesaus hadden gegeten. Niemeijer belde geregeld op om door te geven hoeveel emmers er waren verkocht. Dat aantal groeide en groeide maar, ongelofelijk. Ineens kregen we ook veel aandacht in diverse kranten en bladen. Betere reclame kun je je niet wensen.’

Maar waar komt die naam ‘Joppiesaus’ vandaan? Scheer legt uit. ‘De bijnaam van mijn zus luidt ‘Joppie’. Familieleden noemen haar zo en klanten hebben dat over genomen. Het was haar saus, dus de naam was snel bedacht.’ De Jager: ‘Ik had ook niet gedacht dat Elite die naam zou overnemen. Het had van mij niet gehoeven’, zegt ze lachend. ‘Maar de fabrikant stond erop. Het is voor mij nog steeds een raar gevoel als ik in een ander dorp of stad de naam Joppiesaus zie.’

Op naar Elite Salades en Snacks, het bedrijf uit Neede dat de Joppiesaus produceert voor de rest van Nederland. ‘Ere wie de ere toekomt’, benadrukt Harry Niemeijer, die samen met zijn broer Robert het bedrijf leidt. ‘Janyne heeft het uitgevonden. Ik weet nog goed dat tijdens dat bezoek tegen me gezegd werd: “Onze Jop heeft een eigen saus gemaakt.” Ik proefde het met frites en vond het meteen ontzettend lekker.’

Winstmarge
Dat de saus zo zou aanslaan hadden beide directeuren ook niet gedacht. Robert Niemeijer: ‘We dachten dat het zou mooi zijn als we er een paar honderd emmertjes per week van verkopen. Tot onze verrassing liep het echter al snel storm.’ ‘Met Joppiesaus kunnen cafetariahouders zich onderscheiden’, verklaart Harry Niemeijer het succes van de saus. ‘Ze hebben dan een saus die de buurman niet heeft. Je kunt er ook een iets hogere prijs voor vragen en dat betekent weer meer marge. Het is natuurlijk ook een beetje eigen ondernemerschap. Hoe je de saus in je zaak profileert, kan uitmaken of je 1 emmer of 12 emmers per week verkoopt. Daarnaast telt uiteraard vooral dat de saus nieuw, lekker en fris is. Bovendien is het ook een stuk minder vet dan fritessaus. Joppiesaus heeft maar een vetgehalte van 26 tot 27 procent.’

Het is nu een toppertje, maar is het ook een blijvertje? ‘Wij denken van wel’, zegt Harry Niemeijer. ‘De afzet groeit nog steeds. Natuurlijk zullen we een keer de top bereiken en kan het wat naar beneden gaan. Daar doe je dan weinig aan. We proberen wel het product nog steviger in de markt te zetten, door te blijven zoeken naar meer verkooppunten. We bekijken verder de mogelijkheden voor variaties op de Joppiesaus.

Tenslotte onderzoeken we andere gebruiksmogelijkheden. We weten uit eigen ervaring dat de saus samen met rauwkostsalade een heerlijke combinatie is. Dat kan een groenteboer ook verkopen.’Joppiesaus is inmiddels ook de grens overgestoken. Een kleine honderd cafetaria’s in het Duitse en Belgische grensgebied hebben Joppiesaus in het assortiment opgenomen. ‘Daar willen we ook meer afzet creëren.’