artikel

Kassa met koppeling aan online-bestelsysteem voor snacks

Horeca

Janssens Kassasystemen laat in haar stand op de Horecavakbeurs Brabant zien hoe de nieuwe site voor snackverkopers ‘Eetplaza.nl’ werkt in combinatie met de Phoenix-kassa van Janssens. Het kassabedrijf uit Someren heeft samen met IJsfrica (sector fastfood- en ijsbedrijven), computerbedrijf Vlicomp en de vakschool Wageningen de internetsite Eetplaza.nl ontwikkeld. De site moet in november van start gaan. Janssens laat op de beurs van 30 oktober tot en met 2 november in het Autotron in Rosmalen alvast zien wat de site voor de cafetaria kan betekenen, samen met het al eerder ontwikkelde kassasysteem.

Kassa met koppeling aan online-bestelsysteem voor snacks

‘Wat overigens niet inhoudt dat een cafetaria met een Phoenix-kassa moet werken om mee te kunnen doen aan Eetplaza.nl’, licht Jurgen Janssens toe. ‘Wel is het zo, dat er voordelen zitten aan de combinatie.’ Eetplaza.nl is een site voor consumenten. De klanten van de cafetaria kunnen op postcode of woonplaats zoeken welke cafetaria in de buurt is aangesloten en bij welke ze vervolgens willen bestellen. Bij de gekozen cafetaria staan de openingstijden en eventueel bezorgkosten vermeld. Bij het eerste gebruik moeten klanten zich registreren en krijgen ze een inlogcode. Daarna kunnen ze naar het assortiment van de gekozen cafetaria. Janssens: ‘Ze kiezen bijvoorbeeld ‘frites’ en plaatsen de bestelling. Naast de assortimentslijst verschijnt een kassabon, waarop precies te zien is, wat en hoeveel ze hebben besteld en wat de totale kosten zijn, inclusief bezorgkosten. Daarna kunnen ze aanklikken of er bezorgd moet worden of dat de bestelling wordt afgehaald. Ze kunnen de tijd en dag instellen dat de bezorging moet komen en dan drukken ze op ‘verzenden’. Binnen vijf minuten krijgen ze een automatische bevestiging per e-mail.’

In de cafetaria
Op dat moment gaat op de Phoenix-kassa van de betreffende cafetariahouder een balk knipperen ten teken dat er een bestelling binnen is en wordt direct een bestelbon afgedrukt’, vertelt Janssens. ‘Daarna kan hij via de Phoenix gebruik maken van verschillende handigheidjes. Met één druk op de knop kan de cafetariahouder de bestelling uitprinten. En hij kan, als hij om half twaalf bestellingen gaat klaarmaken, een totale productielijst printen van alle bestellingen gezamenlijk. Zoveel frites, zoveel kroketten enzovoort. Per bestelling kunnen aparte produkt-etiketten worden geprint, zodat duidelijk is wat in welke zak zit. Ook kan de ondernemer een routelijst printen, wat de efficiëntste route is om de bestellingen te bezorgen.

Spaarsystemen
Tot slot draait de kassa een afleverbon uit. Mocht betaling op rekening plaatsvinden, dan wordt de nota opgeslagen en deze kan aan het eind van de week of maand worden verstuurd. Bovendien worden de gegevens van elke klant die ooit bij u via internet hebben besteld, opgeslagen in de Phoenix. Handig voor bijvoorbeeld mailingen of spaarsystemen.’
Alle deelnemende cafetaria’s aan Eetplaza.nl krijgen ook een eigen website. Daarop passen ongeveer acht foto’s en twee pagina’s tekst. Vier keer per jaar kan de ondernemer de site laten aanpassen. Het onderhoud komt in handen van Eetplaza, daar hoeven cafetariahoduers zelf niets aan te doen. ‘Maar vooral handig is’, stelt Janssens, ‘dat alle wijzigingen die in de Phoenix worden ingevoerd (prijswijzigingen, andere openingstijden enzovoort), direct en automatisch worden aangepast op internet. Dat gebeurt dus in één handeling.’

Terugverdiend
Een pakket voor Eetplaza bestaat uit: aansluiting op het online-bestelsysteem, een eigen homepage van de cafetaria, 24 uur per dag internet via de kabel, e-mail en ook toegang tot een chatbox en prikbord, voor contact met aangesloten collega’s. ‘Dit pakket, samen met een complete Phoenix-installatie heeft een ondernemer al terugverdiend, als hij een jaar lang, twee internet-bestellingen per dag van 12 gulden 50 binnenkrijgt’, aldus Janssens. ‘Werkt een ondernemer niet met Phoenix, dan moet hij wel een PC hebben. Hij krijgt de bestelling per e-mail binnen, moet deze uitprinten en verder handmatig verwerken. Dus invoeren in de kassa en factureren.’

Lucratief
Janssens is erg enthousiast over Eetplaza.nl. ‘Als klanten online bestellen, bespaart dat de ondernemer veel werk. Vooral als je het vergelijkt met telefonisch bestellen. De telefoon gaat niet voortdurend, er hoeft niets op briefjes te worden gekrabbeld, de bestelling is in één keer goed genoteerd. Uw klanten kunnen rustig bestellen op het moment dat het hen uitkomt en u wordt niet gestoord in uw werk. Ze kunnen zelfs bestellingen voor de hele week vastleggen.’
Janssens besluit: ‘Het bestelsysteem is er niet op gericht om mee te doen met de internethype, maar natuurlijk om geld te verdienen. Het kan heel lucratief zijn. Zeker als een ondernemer zijn piekuren kan ontlasten omdat bestellingen meer verspreid binnenkomen. Daarbij is gebleken dat mensen meer en vaker bestellen, via internet.’ De werking van het online bestellen en de mogelijkheden van de Phoenix-kassa zijn te zien in de stand van Janssens, op de beurs in Rosmalen.