artikel

‘Kennis over inkoop ontbreekt

Horeca

Instellingen, maar ook cateraars en horeca-ondernemers komen kennis te kort om een goed inkoopbeleid te voeren. Althans, dat is de mening van Jos Havermans van Best Price Concepts, die de themabijeenkomst van de VHVG tijdens de Food & Facilityfair van Deli-XL in Apeldoorn leidde. De themabijeenkomst werd gehouden in het kader van een ledenvergadering.

‘Kennis over inkoop ontbreekt

‘Onlangs hebben wij een onderzoek voor een grote cateraar uitgevoerd, en ik moet eerlijk zeggen dat het bijna beschamend was om de resultaten te presenteren’, zegt Jos Havermans van Best Price Concepts. Doordat het inkoopproces vaak niet centraal is geregels, maar er verschillende personen of afdeling voor verantwoordelijk zijn, is het volgens Haverkamp moeilijk een goed kennisniveau van de huidige markt te krijgen en te handhaven.

Besparing
Hij sprak daarmee wel een beetje voor eigen parochie, want zijn bedrijf levert inkoopdienstverlening. Zij doen onderzoek naar – en eventueel de implementatie en beheer van – inkoopstructuren binnen cateringbedrijven, horeca-ondernemingen en instellingen. ‘Wat er gemiddeld bespaard kan worden is afhankelijk van de onderzoeksvraag, maar de ervaring leert dat vijf tot tien procent besparing zeker mogelijk is’, antwoordde hij op een van de vragen. Volgens Havermans is de stelling dat er binnen de instellingswereld zo’n driehonderd miljoen gulden bespaard kan worden op de inkoop zeker waar.

Emotie
Maar het inkoopproces gebeurt door mensen en de emotie die rond zo’n proces meespeelt, valt zeker niet te onderschatten. Kennis van huidige marktprijzen en ontwikkelingen in de markt is niet het enige bepalende. Het ‘gunnen’ speelt – zeker in veel instellingen – nog zeker een grote rol.
Verder waarschuwde Havermans voor de steeds groter wordende macht van de aanbieders. Door de concentratie van aanbieders – maar ook van merken, die een mondiale afzet moeten hebben – worden de keuzemogelijkheden van de instelling steeds kleiner. De instelling kan daar op reageren – mits het volume groot genoeg is – door direct lijnen naar de fabrikant te leggen.
Fabrikanten zijn gevoelig voor volume-afzet en door de verandering in distributiesystemen – denk aan internet – is het goed mogelijk hierover afspraken te maken.’ Overigens is Havermans ervan overtuigd dat internet de inkoopwereld compleet op zijn kop zal zetten.

Piekverbruik
Een ander manier om te besparen is met automatische incasso’s te werken. ‘Dit levert zekerheid op voor de leverancier en daar hebben ze wel iets voor over. Denk daarbij aan een korting van ongeveer 0,4 procent’, aldus Jos Havermans. ‘Tot slot nog een gratis tip: monitor uw energieverbruik. Want behalve de gasleveranciers, die al jaren uw piekverbruik gebruiken om het tarief te berekenen, zulllen de stroomleveranciers in de toekomst hetzelfde gaan doen.’ Het hoogste gebruik bepaalt welk tarief u betaalt. Het kan dus veel opleveren om de pieken op te sporen en die af te vlakken. Weet wanner deze piekmomenten plaatsvinden, ga dan met deze argumenten naar de aanbieders om uw maandelijkse tarief te verlagen.’