artikel

Kerstborrel als charity-event

Horeca

Kerst. Hoogtijdagen voor charitatieve instellingen. De collectebussen rammelen, loterijloten vliegen de deur uit, de benefietgala’s zitten volgeboekt en de sponsorlopen trekken veel publiek. Nieuw aan het goeden doelen-firmament: het charity-event! Ofwel: het maatschappelijk betrokken bedrijfsfeest. Een nieuwe (kerst)uitdaging voor partycateraars?

Kerstborrel als charity-event

Een lounge party ten behoeve van het Emma kinderziekenhuis, een disco waarbij de Nederlandse Bond voor Aangepaste Sporten wordt gesteund. Nederland lijkt de charity-events te hebben ontdekt. Voor ondernemers een uitstekend instrument om het imago op te poetsen. En het blijkt ook nog eens de betrokkenheid van het personeel te vergroten. Medewerkers voelen zich trots op hun bedrijf.

Het is anno 2001 nauwelijks voor te stellen, maar twee decennia geleden bestond er nog geen jaarlijks terugkerend gala met veiling of loterij waarvan de opbrengst bestemd was voor een goed doel. Het allereerste gala dat een vaste plek op de agenda van het bedrijfsleven verwierf, was het Rode-Kruisgala van de afdeling Amsterdam. Dat was in 1983. Pas de laatste jaren komt de vaart er echt goed in. Twee jaar geleden waren er negen jaarlijkse gala’s voor uiteenlopende fondsen, nu zijn het er al vijftien.

De evenementenbranche is als eerste ingesprongen op deze charity-trend. Er zijn nu een aantal bureaus die uitsluitend dergelijke ideële bedrijfsevenementen organiseren. Zoals het bureau Benefits en het bedrijf Robin Good. Deze laatste organisatie heeft vorig jaar kerst een lounge-party georganiseerd voor adviesbureau Arthur Anderson. De lounge party was tevens het startsein voor steun aan het Amsterdamse Emma Kinderziekenhuis. Hoe ging het in zijn werk?

Willem Schortinghuis, een van de oprichters van Robin Good: ‘Bij binnenkomst had nog geen van de gasten in de gaten wat voor feest het zou worden. De locatie was een kerk, de gasten werden ontvangen door monniken. Pas na de borrel, halverwege het diner, nadat de engel een aria gezongen had, werd het duidelijk. De DJ startte z’n grooves liggend op ‘n bank, de zaal werd bliksemsnel verbouwd en een lounge-nis vol kussens werd zichtbaar. De lichtshow begon en de VJ vertoonde z’n kunsten. Tijdens het diner kondigde tenslotte partner Jan de Rooij aan dat Arthur Anderson alle mogelijke manieren gaat proberen het Emma Kinderziekenhuis te steunen. Na afloop van het feest kreeg elke gast een cd met de muziek van die avond’.

Sobere maaltijd
Vaste klanten van Robin Good zijn vooral grote bedrijven. Naast Arthur Anderson zijn dat bijvoorbeeld Adidas, The Body Shop, Centraal Beheer, ABN-AMRO, ICT bedrijf Ceasar Groep en Accenture. Dat laatste bedrijf heeft vorig jaar besloten af te zien van het versturen van kerstpakketten aan het personeel. Het geld van al die pakketten begroting: zo’n 30.000 gulden is daarentegen overgemaakt naar SOS Kinderdorpen.

Op advies van Robin Good.Projecten die het goed doen tijdens bedrijfsfeesten en diners hebben doorgaans een hoog ‘aaibaarheids’ gehalte. Populair zijn de goede doelen War Child en de eerder genoemde SOS Kinderdorpen. In hoeverre moet de catering aansluiten bij een dergelijk doel? Schortinghuis: ‘Het eten moet gewoon goed zijn. Soms worden er speciale eisen gesteld, zoals The Body Shop die alleen biologisch-dynamisch eten op hun feesten wil. Andere bedrijven willen het liefst een sobere maaltijd. Want als je geld ophaalt voor hongerige kinderen, dan past een al te uitbundig maal natuurlijk niet. In andere gevallen moet er op culinair gebied juist worden uitgepakt om de hoge tafelprijzen te rechtvaardigen’.

Robin Good werkt met een aantal vaste cateraars. Soms moeten ze samenwerken met een cateraar die een vast contract heeft met een bepaalde locatie. Doorgaans levert dat geen problemen op. Hoe zit dat met de partycateraars zelf? Zou het voor hen niet interessant zijn hun feesten en partijen in het teken te zetten van een goed doel? Hans Miete, general manager van Albron Party Service: ‘Het lijkt me niet aan ons om kerst- en/of eindejaarsfeesten in het teken te zetten van een goed doel. Wij zijn dienstverleners, geen ‘richtingaangevers’. Wij zijn eens door Amnesty International benaderd om een groot sponsorfeest te cateren. Maar dan werd er van ons ook een bijdrage verlangd. Doorgaans sponsoren bedrijven goede doelen om er zelf ook beter van te worden. Bijvoorbeeld op het gebied van imago of personeelsbetrokkenheid. Bij ons is een dergelijk spin-off nauwelijks aanwezig. Vandaar dat we daar niet in mee gaan’.

Niet verlegen om werk
Ook Lenny Kamphuis van Slegen ervontyn Catering toont zich gereserveerd als het gaat om charity-events. ‘Er wordt dan toch verwacht dat een cateraar niet het volle pond in rekening brengt. Wij zijn hier om geld te verdienen. Dus wij zijn erg voorzichtig wat betreft charity-events’.Volgens Schortinghuis van Robin Good is het ook niet echt een taak van partycateraars om dergelijke goede doelen-feesten te organiseren. Er komt toch meer bij kijken dan alleen het bij elkaar brengen van een goed doel en een bedrijfsfeest. ‘Een goed doel moet passen bij een bedrijf. De uitgangspunten moeten eerst duidelijk worden geformuleerd. Pas dan wordt een event succesvol’, aldus Schortinghuis.Robin Good werkt samen met zo’n 45 maatschappelijke organisaties en goede doelen. Grote en kleine, bekende en minder bekende. Maar vooral: bonafide, zo benadrukt het evenementenbureau. Want om het kaf van het koren te scheiden in het enorme aanbod van goede doelen, is al een vak apart.

Laten partycateraars een markt liggen als het gaat om organiseren van charity-events? Over het algemeen denkt men van niet. Het is toch vooral een zaak van een opdrachtgever zelf. Die omarmen een goed doel, om wat voor reden dan ook. En schakelen dan eventueel een cateraar in. De meeste partycateraars zitten tijdens de kerstperiode ook niet echt verlegen om werk. Hoewel het bijvoorbeeld voor Albron een uitgelezen moment is om het relatiebestand af te bellen en te informeren naar eventuele kerstplannen. ‘Heb je toch weer even contact met al je relaties. Verder hebben we veel vaste klanten met vaste evenementen in de decembermaand. Ook dit jaar zijn we bijvoorbeeld te vinden op ‘Christmas Station’. Een groot spektakel georganiseerd op het terrein van het spoorwegmuseum in Utrecht’, aldus Miete.

Ook Kamphuis van Servontyn Catering ziet er weinig in om groots in te haken op de trend van de charity-events. Hij is meer begaan met een andere ‘trend’. Die van het laat inschakelen van een cateraar. Kamphuis: ‘Op de 15de werden we gebeld door een bedrijf die een cateraar zocht voor de opening van hun nieuw gebouw. Die moest plaatsvinden op de 22ste. Een week later dus! Terwijl de openingsdatum toch al veel eerder bekend moest zijn bij dat bedrijf. Net als de datum voor een kerst- of oud en nieuwborrel. Want ook dan worden we steeds later ingeschakeld. Maar ja, als jij het niet doet, doet een ander het wel’.

BenefietdinersNederland kent jaarlijks benefietdiners voor de volgende fondsen:
Rode Kruis
Aids Fonds
rtsen zonder grenzen
Amnesty International
Nederlandse Kankerbestrijding
Ronald McDonald Kinderfonds
Stichting Flying Doctors
SOS Kinderdorpen
Unicef
Nierstichting
Nationaal Fonds Sport Gehandicapten
Doe een Wens Stichting
Diabetes Fonds
Cliniclowns Nederland
Artsen zonder grenzen

Goede doelen
Jaarlijks wordt in Nederland aan goede doelen uitgegeven:
1995: 1093 miljoen
1996: 1180 miljoen
1997: 1320 miljoen
1998: 1385 miljoen
1999: 1558 miljoen
(bron: Centraal Bureau Fondsenwerving)