artikel

Kiplekker in Winkelcentrum Zuidplein

Horeca

Kip, kip en nog eens kip. Verhage Fast Food heeft in winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam het roer omgegooid. Nieuwe menu’s met enkel kipproducten en ook een nieuw interieur. Het concept slaat aan. Het kipassortiment daarom al in meer restaurants van de fastfoodketen op de menukaart gezet.

Kiplekker in Winkelcentrum Zuidplein

Winkelcentrum Zuidplein kent qua bezoekers een zeer diverse samenstelling. ‘De helft van de mensen dat naar het winkelcentrum komt, is allochtoon’, meldt algemeen directeur Joop Verhage. ‘Daar willen we met onze zaak op inspelen. Ook trachten we ons te onderscheiden van andere ketens als McDonald’s, Burger King en de andere fastfoodzaken, die ook in dit winkelcentrum zijn gevestigd. Zo kwamen we op het idee om hier een goed kipproduct te lanceren. De receptuur is eerst een half jaar getest. In oktober zijn we met het kipconcept gestart en we zijn tot dusver zeer tevreden.’
Alle menu’s bestaan uit kip. Naast de diverse fried chicken-artikelen, zijn er bijvoorbeeld kipburgers, kipfrikandellen, kipnuggets en kipkroketten. ‘Het is gewoon lekker spul’, zegt Verhage zelf. ‘Ik denk dat onze fried chicken mede zo aanslaat, omdat het een echt pure vleessnack is. Er zit niks fabrieksmatigs aan. Het is echte kip, klaar uit.’

Voltreffer
Eigenaar René de Mie, die sinds januari vorig jaar de zaak op Zuidplein heeft overgenomen, is zeer te spreken over de nieuwe lijn. ‘De kipproducten zijn een voltreffer. Die trend wordt momenteel extra aangesterkt, door al die ziektes bij runderen en varkens. Aanvankelijk hadden we tachtig procent kipproducten en twintig procent normale snacks. Maar we zijn snel overgestapt op enkel kipproducten, omdat dat zo goed aanslaat.’
Direct na de introductie van de kiplijn, is het restaurant op Zuidplein uitgebreid en het interieur vernieuwd. ‘Het nieuwe interieur is een stuk gezelliger en warmer’, meldt Verhage. ‘
Het nieuwe elan van de vestiging sluit goed aan bij de vernieuwing die het winkelcentrum aan het doorvoeren is.’ ‘In de oude toestand waren de plafonds veel lager en er waren meerdere donkere plekken in het centrum’, vult De Mie aan. ‘Winkelcentrum Zuidplein ging steeds verder achteruit en kreeg een slechte naam bij het publiek. Het nieuwe centrum is echt een grote vooruitgang voor alle ondernemers. Doordat de plafonds omhoog gebracht zijn, treedt veel meer daglicht naar binnen. Het publiek reageert op de veranderingen en steeds meer mensen komen terug. Jammer genoeg staan er nog wat winkelruimten leeg. Voordat Zuidplein helemaal uit het dal is, zijn we wel twee jaar verder.’

Laag bloem
Een kijkje in de keuken leert dat de stukken kip in een speciale bloem met kruidenmix worden gerold. Volgens strakke, telkens terugkerende handelingen krijgt elk stuk kip een gelijke laag bloem. ‘Als je dat iedere dag anders zou doen, krijgt je product steeds een andere smaak’,
vertelt De Mie. ‘Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De poten krijgen wel een dikkere laag. Dat is nodig tijdens het frituren.’
Verhage verwacht dat het fried chicken-concept navolging binnen de Verhage-keten zal krijgen. ‘Ik denk dat meer restaurants in onze keten dit assortiment zullen meenemen. Fried Chicken zal nog niet in alle vestigingen worden verkocht, daar is het nog te vroeg voor.’
De keten telt nu zeventien zaken. Uitbreiding is natuurlijk wenselijk, mits in een straal van zo’n zestig kilometer van Rotterdam. Dat is nodig voor bevoorrading en dergelijke’, aldus Verhage. ‘Verhage Fast Food is vooralsnog alleen te vinden in het Rijnmondgebied.’