artikel

Klanten moeten zich even in Italië wanen

Horeca

De bars van de Italiaanse koffieproducent Segafredo Zanetti ondergaan wereldwijd een metamorfose. Ook in Nederland krijgen de twee vestigingen op Magnaplaza en in het Cinecenter in Enschede een nieuw uiterlijk en er zijn forse uitbreidingsplannen.

Klanten moeten zich even in Italië wanen

Het franchiseconcept Segafredo espresso is in 1988 ontwikkeld door M. Zanetti, de eigenaar van Segafredo Zanetti. Hij vond dat overal ter wereld mensen moesten kunnen genieten van een originele Italiaanse espresso die zich kenmerkt door een speciale melange van Arabica en Robusta. Inmiddels zijn er honderden espressobars die een metamorfose zullen ondergaan of al zijn omgebouwd.

Hoe ziet het nieuwe concept eruit?
H. Blom, salesmanager bij Segafredo Zanetti: ‘Het bekende bureau Fitch heeft een aantal modules ontwikkeld, variërend van kleine outlets (tot zo’n vijftig vierkante meter) tot en met grote vestigingen van meer dan honderdvijftig vierkante meter. Het nieuwe uiterlijk kenmerkt zich door een felle rode huisstijl kleur, een grote bar met een zwart granieten blad, lichte vloeren en fraaie sfeerposters en tekstbanieren aan de wanden. De formule is tot in detail beschreven. Fitch heeft alles vastgelegd. Variërend van de zwarte kop en schotel tot de suikerzakjes.’

Waarin onderscheidt Segafredo espresso zich ten opzichte van andere koffieconcepten?
M. van Vugt, marketing & communicatie Manager: ‘We willen dat mensen zich eventjes in Italië wanen. De franchisenemer van een vestiging speelt daarin een belangrijke rol. Hij moet echt de barrista zijn die men in Italië ziet en een geweldig contact heeft met zijn klanten. Natuurlijk kunnen mensen staand een kopje espresso of cappuccino drinken. Maar ze kunnen ook gaan zitten. We zijn zeker niet alleen espressobar. Onze klanten kunnen ’s ochtends terecht voor een ontbijtje en ’s middags lunchen. Aan het eind van de dag kunnen ze een borreltje bij ons drinken.

We willen dat onze franchisenemers het de hele dag druk hebben. Om die reden zijn we in Nederland samenwerkingsverbanden aangegaan met een aantal grote partners: Heineken, Coca Cola en Bacardi Martini. Met specifieke producten die aansluiten op Italië zullen zij het concept versterken. Zo zal Heineken in onze vestigingen het Italiaanse biermerk Morreti voeren.

Hoeveel vestigingen willen jullie in Nederland?
H. Blom: ‘Momenteel wordt op Magna Plaza in Amsterdam de eerste vestiging omgebouwd en ook de outlet in Enschede krijgt een nieuwe uiterlijk. Daarnaast worden binnenkort op Schiphol en het World Trade Center nieuwe vestigingen van Segafredo Espresso geopend. Bij het World Trade Center zal ook ruimte zijn voor take-away. Wat onze overige plannen betreft: je mag er wel van uit gaan dat we in iedere grote stad willen zitten. Er is veel belangstelling voor het nieuwe concept. Er heeft zich bijvoorbeeld ook een supermarkt gemeld die graag een outlet zou willen. Voor dergelijke samenwerkingen staan we zeker open.’