artikel

Koffie

Horeca

De gezellige pot koffie behoort voorgoed tot het verleden, ook op de werkplek. We gaan met zijn allen van het ‘pot-moment’ naar het ‘kop-moment’. Kwalitatief veel beter. Maar ook veel duurder.

Koffie

Wie zet er tegenwoordig nog een flinke pot koffie? Als we de marketingmanagers van koffieproducenten en automatenleveranciers mogen geloven doet bijna niemand dat meer. Koffiedrinken wordt persoonlijker. Te vergelijken met het kiezen en drinken van wijnen. Je gaat niet zomaar koffiedrinken, maar denkt eerst na over welke melange het wordt. Misschien een Maragogype uit Mexico? Of een Mocca Limu uit Ethiopië? Of toch een wat toegankelijkere Scuro Roma, ook wel ‘espresso donker’ genaamd? Een beetje koffiewinkel – in Nederland zijn er inmiddels tegen de honderd – heeft het in de aanbieding.

Koffieautomaten
Ter illustratie: vorig jaar steeg de verkoop van espresso-apparatuur met zo’n tachtig procent. Aldus cijfers van het Koffie en Thee-informatiebureau. In naar schatting honderdduizend Nederlandse huishoudens staat er nu eentje te pronken.
En op de werkplek? Nergens ter wereld staan zoveel koffieautomaten op het werk als in Nederland. Volgens Douwe Egberts zijn er nagenoeg geen bedrijven zonder koffievoorziening voor de werknemers. Nederland is dan ook eigenlijk het enige land ter wereld waar koffie-op-het-werk een onmisbare arbeidsvoorwaarde is.

Zuinig
Een beetje bedrijfsautomaat produceert tegenwoordig koffie, café-crème, koffie-verkeerd, espresso, cappuccino, wienermelange, café latte, choco-café, choco-de-luxe en soep. Hoe minder keuze op de machine, hoe zuiniger de werkgever. Vooral voor de soep schrikken werkgevers terug. Want soep is duur: zo’n 40 cent per bekertje. Koffie kost 25 à 30 cent, afhankelijk van de zetmethode; tien cent voor het apparaat zelf; vijf cent voor het bekertje en tot slot ongeveer een dubbeltje aan ingrediënten, afhankelijk van de koffieprijs.
Overigens is die enorme keus van de huidige koffieautomaat enigszins bedrieglijk. Want wie voor espresso in plaats van cappuccino kiest, krijgt geen andere melange. Het is dezelfde koffie, maar dan met minder water. Evenmin wordt in de automaat de echte Italiaanse espresso-brouwmethode toegepast, waarbij heet water onder een druk van negen bar door de koffie wordt geperst, waardoor het karakteristieke crèmelaagje verschijnt. Weliswaar verschijnt er op de automaat-espresso een crèmelaagje, maar dat is gewoon schuim. Voordat het bruine vocht de machine verlaat, wordt er even een kloppertje doorheen gejaagd. De melk in de cappuccino is echt. Dat wil zeggen gemaakt van melkpoeder in plaats van creamer.
Wachten is het nu op de nieuwe generatie koffieautomaten met aparte bonen die per kopje worden gemalen. Ook is er een aparte koelcontainer voor de verse melk. Na elke afgeleverde cappuccino spoelt de machine zichzelf met kokend water schoon.

Vloeibaar koffieconcentraat
De enorme koffievariatie wordt op de werkvloer op prijs gesteld. Het gewone bakkie is weliswaar nog steeds favoriet, maar cappuccino staat al geruime tijd op nummer 2, nog boven de thee.
De werknemer in de fabriek krijgt doorgaans andere koffie dan die op kantoor. In een fabriek hebben grote groepen werknemers tegelijk pauze. Dan is een automaat die 20 à 25 seconden nodig heeft om één kopje koffie te fabriceren, veel te traag. Daarom zijn er ook automaten waarbij de koffie tegelijk met het indrukken van de knop uit de machine loopt. Deze koffie bestaat uit vloeibaar koffieconcentraat, aangelengd met heet water.
Werknemers zijn er overigens van overtuigd dat de automatenkoffie van inferieure kwaliteit is. Volgens Douwe Egberts, de absolute marktleider in koffieautomaten, is dat niet waar. Tenzij de koffietoevoer in de machine te zuinig is afgesteld.

Prachtig kopje
Douwe Egberts zegt regelmatig de automaten te laten testen door professionele smaakpanels. Maar ook worden soms consumenten van de straat geplukt. Die krijgen dan zowel de automaatkoffie als de gewone koffie in een prachtig kopje. Niemand die het verschil proeft, consument noch professional. Aldus DE.
De nieuwe generatie koffieautomaten op het werk staan niet meer weggemoffeld in een hoekje van het bedrijfsrestaurant. Ze krijgen een prominente plaats in een speciaal aangelegde coffee-corner. Compleet met fauteuils en een heuse bar. Je gaat niet zomaar een bakkie halen, je bepaalt eerst waar je trek in hebt. Op die manier creëer je een eigen ‘kop-moment’. Op een krappe arbeidsmarkt zijn opties, een gsm en een lease-auto bekende lokkertjes. Maar een groeiend aantal werkgevers hoopt het personeel te binden met de ultieme kop koffie. Of het gaat lukken? Misschien dat straks bedrijven met een echte koffiejuffrouw in dienst in de smaak vallen bij sollicitanten. Een advocatenkantoor heeft daar onlangs al bewust voor gekozen.