artikel

Kroket in keuken geboren

Horeca

Ze zijn stuk voor stuk klein begonnen, de krokettenfabrikanten. Vanuit de keuken achter cafetaria, slagerij en lunchroom zijn bekende merken van vandaag langzaam en gestaag opgebouwd.

Kroket in keuken geboren

Laan Snacks, Cafetaria

Piet Laan, zoon van een cafetariahouder en soms ook wel Mister Kroket genoemd, startte op 2 augustus 1968 met hulp van familieleden de productie van kroketten in het Noord Hollandse Bakkum, naar eigen zeggen een dag na de geboorte van zoon Peter, die evenals zijn vader met het krokettenvirus is besmet. Dankzij de uitstekende kwaliteit groeit Laan Snacks als Kool en levert vrijwel in heel Noord Holland. In 1987 verhuist het bedrijf met een tiental werknemers naar Oostzaan. In 1997 wordt het bedrijf een dochter van Van Dijk Food Prducts uit Lopik en verandert de naam in Cold Food, echter de merknaam Laan voor de kroketten blijft bestaan. In 2003 wordt Cold Food overgenomen door twee investeringsmaatschapppijen en Arnold van Dobben. In 2007, gaat Cold Food samen met Buitenhuis en ontstaat Royaan.

Van Dobben, Eetsalon

Misschien wel het oudste en bekendste krokettenmerk van Nederland. Aat van Dobben en zijn verloofde, Eugenie Laaper openden op 28 juni 1945 eetsalon van Dobben. Vanaf het begin stond de zelfgemaakte ‘croquet’ op het menu. De bereiding vond elders plaats maar later verhuisde die ook naar het pand aan de Korte Reguliersdwarsstraat, waar de eetsalon nog steeds is gevestigd. In 1992 werd de zoon van Aat en Eugenie, Arnold van Dobben, benaderd door Laan Snacks uit Oostzaan. Die wilden de befaamde Van Dobben wel in heel Nederland verkopen. Eind dat jaar kreeg de snackfabrikant toestemming de receptuur te gebruiken en Arnold van Dobben bleef eigenaar van de merknaam tot 2007, toen Coldfood ‘fuseerde’ met Buitenhuis tot Royaan.

Kwekkeboom, Banketbakkerij

Van Kwekkeboom wordt wel eens beweerd dat de het bedrijf de kroket naar Nederland haalde. In 1909 zou de Amsterdamse banketbakker Herman Kwekkeboom in Frankrijk de croquet hebben gezien en geproefd. Terug in Amsterdam zou na wat experimenteren de rundvleeskroket zijn geboren. Een aansprekend verhaal maar volgens culinair publicist Johannes van Dam onjuist. Volgens hem is Kwekkeboom pas na de oorlog kroketten gaan produceren, in navolging van het succes van Van Dobben. Overigens komen de Kwekkeboom kroketten nu uit dezelfde fabriek als de Van Dobben. Eerst werd de productie overgenomen door Van Dijk Foodproducts uit Lopik dat later de snackactiviteiten overdeed aan Coldfood. Na de fusie met Buitenhuis heet het nu Royaan.

Breti, Cafetaria

Breti vindt zijn oorsprong in de cafetaria van Gust Brekelmans die in 1956 een cafetaria begon in Tilburg. De kroketten verwerven zo’n naam en faam in Tilburg en omgeving dat ook andere cafetariahouders ze graag willen hebben. Reden voor zoon Ben Brekelmans om in 1969 een bedrijfje (in de keuken van de cafetaria) te starten dat kroketten maakt naar de originele receptuur. Al in 1970 verhuist het bedrijf (met inmiddels twee werknemers) naar een groter pand. In de volgende jaren groeit de omzet telkens tussen de 60 en 70 procent en na vijf jaar bedraagt het aantal medewerkers al 45. In 1993 doet Brekelmans het bedrijf met 90 werknemers over aan Koninklijke Wessanen. Daar komt het samen met ondermeer Beckers in de Favory snackgroep. Een naam die onlangs weer van stal is gehaald nu de productieactiviteiten van Beckers/Breti zijn samengevoegd met die van Habek

Ad van Geloven, Vleeshandel

Als zoon van een vader die ‘in de vleeswaren’ zat, begon Ad van Geloven met het maken van soepen en vleeswaren als casselerrib. Dat hij ook kroketten ging maken is puur toeval geweest. Hij proefde bij iemand een ragout en wilde die eventueel gaan inblikken. Die zei hem dat er kroketten van werden gemaakt. Bij Van Geloven ging een lichtje branden en een jaar later (begin jaren 60) startte Van Geloven, met de betreffende persoon in dienst, met de krokettenproductie. Dat bleek succesvol want in 1976 groeide het bedrijf uit zijn jasje en verhuisde met rond de vijftig personeelsleden naar de huidige locatie in Tilburg. In 1989 verkocht Van Geloven het bedrijf aan Greencore/Hazlewood, nu is het bedrijf in handen van investeringsmaatschappij Lion Capital.

Mora, Slagerij

Vanuit de slagerij van zijn vader bezorgde Marcel Mourmans kroketten en loempia’s naar cafetaria’s in Maastricht. Dat verliep zo voortvarend dat hij, samen met zijn vrouw Robby Ramaekers, Mora (een samentrekking van beider achternamen) oprichtte. De slagerij werd al snel te klein en in 1972 bouwde hij een moderne snackfabriek in Maastricht. Om een gezonde toekomst te waarborgen voor het bedrijf zocht Mourmans in de jaren 90 een overnamepartner. Het werd Unilever waaraan hij het bedrijf in 1995 verkocht. In 2006 verkocht Unilever het bedrijf aan Ad van Geloven dat op dat moment al in handen was van een investeringsmaatschappij.