artikel

Kwalitaria maakt reclame langs sportvelden

Horeca

Kwalitaria gaat reclame maken bij sportevenementen die op televisie komen. Een overeenkomst daartoe werd in de derde week van juni door Kwalitaria-penningmeester Jan Postmus bij Topsports Group ondertekend.

Kwalitaria maakt reclame langs sportvelden

Cafetariaondernemer Ron Ruwiel nam het initiatief tot de reclamecampagne. ‘We willen met Kwalitaria eigenlijk al tien jaar reclame op televisie maken, maar door de hoge kosten daarvan kwam dat maar niet van de grond.’
De eigenaar van Kwalitaria Oversluis uit Ouderkerk aan de Amstel kwam tot een betaalbare oplossing. Een klant vertelde Ruwiel dat zijn bedrijf bordreclame bij sportevenementen verzorgt. De kosten zijn afhankelijk van het soort evenement en van de tijdsduur dat het reclamebord in beeld komt. Ruwiel: ‘Met deze vorm van bordreclame betalen we per seconde dat we op televisie komen. In het slechtste geval komen we helemaal niet in beeld, maar dan kost het ook niets. Dat neemt niet weg dat er een bord in bijvoorbeeld een voetbalstadion hangt dat in ieder geval door het publiek bij de wedstrijd gezien wordt.’

Enthousiast
Penningmeester Jan Postmus heeft samen met Ruwiel zitting in de promotiecommissie van Kwalitaria. Postmus: ‘Tijdens een vergadering deed Ruwiel het voorstel tot het maken van bordreclame. De andere commissieleden reageerden gelijk enthousiast. Hij is daarop de leden persoonlijk gaan bellen. Bijna iedereen wil meedoen om het financieel mogelijk te maken.’
De laatste competitiewedstrijd van voetbalclub Sparta werd als ‘pilot’ gebruikt. Het Kwalitaria-bord verscheen tijdens een tv-uitzending van Studio Sport 19 seconden in beeld. ‘Maar liefst tweeëneenhalf miljoen mensen keken naar deze uitzending’, vertelt Ruwiel enthousiast. ‘En er zaten ook nog eens zo’n negenduizend mensen in het stadion.’

Vertrouwen
Het door de leden beschikbaar gestelde budget reikt volgens Postmus tot het eind van het jaar. Tijdens de algemene ledenvergadering die Kwalitaria in het najaar houdt, wordt het project geëvalueerd. De leden krijgen dan ook een uitleg van Topsports Group over het bereik dat de reclamecampagne tot dan realiseert. ‘Het is tijdens de vergadering afhankelijk van de leden of we er volgend jaar mee doorgaan, maar daar heb ik alle vertrouwen in’, besluit Postmus.