artikel

Lage prijs lokt gast weer naar de tap

Horeca

Met acht vestigingen is het Eurocafé bezig aan een vliegende start. Ook elders in het land duiken cafés op die gasten lokken met de prijs van één euro voor een glas pils of lager. Eurobiertje.nl opende half juli in Meppel en wil al op korte termijn het aantal cafés uitbreiden. Het hanteren van een lage prijs als middel om de consument weer het café in te lokken is niet onomstreden. Marges komen onder druk te staan. Bovendien kan de lage prijs, als de kastelein niet alert blijft, gasten verlokken tot overmatig alcoholgebruik.

Lage prijs lokt gast weer naar de tap

Zelf een Eurocafé?

  • Hoe meer zaken, hoe meer volume. Het is een simpele economische regel, maar ondernemers met meerdere horecabedrijven kunnen scherpere prijsafspraken maken met de leveranciers.
  • In veel Eurocafés geldt bier als dé lokker. Vrijwel altijd wordt er met verschillende glasmaten gewerkt. Vaak kost alleen het kleinste model maar één euro, een chiquer glas is duurder.
  • Blijf scherp calculeren. Kijk nog eens goed naar de afspraken met leveranciers. Vraag eventueel nieuwe offertes aan. Houd ook de prijzen en aanbiedingen bij de groothandels in de gaten.
  • Frisdrank uit grote flessen is goedkoper dan kleine flesjes.
  • Houd de vaste lasten zo laag mogelijk. Huur en personeelskosten mogen niet te hoog zijn.
  • Een A- en een B-prijslijst geeft gasten de keuze. Minder betalen voor een huismerk, meer voor een A-merk.
  • Beknibbel niet op de inrichting. Lage prijzen en een goedkope uitstraling zijn geen goede combinatie.